The mark of authorial subjectivity in brazilian documentaries about the 2016 Coup:

aesthetic option, political perspective.

Authors

  • Marcelo Soler Belas Artes

Keywords:

Documentary, Brazilian Cinema, Aesthetics and Politics, Coup, Communication

Abstract

This article was based on research focused on analyzing emblematic examples of contemporary Brazilian documentaries, explicitly political but with performative and/or poetic elements. The aim was to note how aesthetic language choices contributed to the argumentative force, while emphasizing authorial subjectivity. To this end, the article revisits the recurring discussion about the misconception of understanding documentary as "reality on screen." It then presents, comments on, and problematizes some expressive resources present in two documentaries about the impeachment process of former Brazilian president Dilma Rousseff, directed by women and in very close periods (2018 and 2019), further limiting the choice (Maria Augusta Ramos's "The Trial" (2018) and Petra Costa's "Democracy in Vertigo" (2019).

Author Biography

Marcelo Soler, Belas Artes

Holds a Master’s and a PhD from ECA/USP, with research focused on documentary practices in art. Professor in the undergraduate programs in Cinema, Audiovisual Production, and Performing Arts at Centro Universitário Belas Artes de São Paulo, and visiting professor in the postgraduate program in Performing Arts at ECA/USP.

References

ALZUGARAY, Pablo. O artista como documentarista. 2008. v. 1. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008. Orientador: Arlindo Ribeiro Machado Neto.

BERNARDET, Jean-Claude. O que é cinema. São Paulo: Nova Cultural, 1985.

BERNARDET, Jean-Claude. Cineastas e imagens do povo. São Paulo: Brasiliense, 1995.

COMOLLI, Jean-Louis; NARBONI, Jean. Cinema/ideologia/crítica. In: XAVIER, Ismail (org.). A experiência do cinema. 5. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2005. p. 230–247.

DA-RIN, Silvio. Espelho partido: tradição e transformação do documentário. São Paulo: Azougue, 2008.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: Editora da Unicamp, 2013.

MELENDI, Maria Angélica. Estratégias da arte em uma era de catástrofes. Rio de Janeiro: Cobogó, 2017.

NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Campinas: Papirus, 2005.

PENAFRIA, Manuela. O ponto de vista no filme documentário. Biblioteca On-line de Ciências da Comunicação, 2001. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt

PENAFRIA, Manuela. O filme documentário: história, identidade, tecnologia. Lisboa: Edições Cosmos, 1999.

RAMOS, Fernão Pessoa. Teoria contemporânea do cinema. v. 1–2. São Paulo: Editora Senac, 2005.

RAMOS, Fernão Pessoa. Mas afinal… o que é mesmo documentário? São Paulo: Editora Senac, 2007.

SANTOS, Giovana Silveira; SANTOS, Vanessa Matos. Nem tudo é o que parece: entre o documentário e a reportagem televisiva no caso da Boate Kiss. Revista GEMInIS, São Carlos: UFSCar, v. 8, n. 3, p. 150–167, set./dez. 2017.

Published

2025-12-23

How to Cite

Soler, M. (2025). The mark of authorial subjectivity in brazilian documentaries about the 2016 Coup: : aesthetic option, political perspective. Ponto-e-Vírgula, 2(38). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/pontoevirgula/article/view/73223