Clinic-school and training in psychology: theoretical fundamentals and profissional practice.

Authors

  • Luiz Donadon Leal Universidade Estadual de Maringá, Departamento de Psicologia
  • Marilda Gonçalves Dias Facci Universidade Estadual de Maringá, Departamento de Psicologia
  • Rosana Aparecida Albuquerque
  • Silvana Calvo Tuleski Universidade Estadual de Maringá, Departamento de Psicologia
  • Sonia Mari Shima Barroco Universidade Estadual de Maringá, Departamento de Psicologia

Keywords:

School Psychology, Supervised Apprenticeship, School-Clinic

Abstract

The objective of this text is to present the work in the Educational area at the Applied Psychology Unit – APU, at the State University of Maringa – UEM. The supervised apprenticeship is a moment for the psychologist in formation to contribute to the school aiming at socializing the knowledge produced by humankind. Thus, it has distinguished itself for the theoretical and practical deepening in the understanding of the educational phenomena in their contextual and historical relations. The activities provided to schools, teachers and parents and the assistance to the children with educational difficulties, performed at APU, bring the apprentices closer to the reality of the public school and contribute to its formation, emphasizing the understanding of the subjective character present in the pedagogical process and the importance of school in the transmission-appropriation of scientific knowledge.

Author Biographies

Luiz Donadon Leal, Universidade Estadual de Maringá, Departamento de Psicologia

Mestre em Educação, psicólogo da Unidade de Psicologia Aplicada e professor colaborador do Departamento de Psicologia da Universidade Estadual de Maringá

Marilda Gonçalves Dias Facci, Universidade Estadual de Maringá, Departamento de Psicologia

Doutora em Educação, professora do Departamento de Psicologia e coordenadora da Área Escolar da Unidade de Psicologia Aplicada da Universidade Estadual de Maringá.

Rosana Aparecida Albuquerque

Psicóloga da Unidade de Psicologia Aplicada – Departamento de Psicologia da Universidade Estadual de Maringá

Silvana Calvo Tuleski, Universidade Estadual de Maringá, Departamento de Psicologia

Mestre em Educação, professora do Departamento de Psicologia da Universidade Estadual de Maringá, doutoranda em Educação-Unesp-Araraquara

Sonia Mari Shima Barroco, Universidade Estadual de Maringá, Departamento de Psicologia

Mestre em Educação, professora do Departamento de Psicologia da Universidade Estadual de Maringá, doutoranda em Educação – Unesp – Araraquara. E-mail: soniashima@uol.com.br

Published

2019-06-06

Issue

Section

Artigos