Game intervention in developmental and learning processes

Authors

  • Ana Lúcia Sícoli Petty Universidade de São Paulo, Instituto de Psicologia
  • Maria Thereza Costa Coelho de Souza Universidade de São Paulo, Instituto de Psicologia
  • Tamires Alves Monteiro Universidade de São Paulo, Instituto de Psicologia

DOI:

https://doi.org/10.5935/2175-3520.20190016

Keywords:

Games, Intervention, Learning, Development

Abstract

This paper aims to analyze the relevance of a children’s attitudes record protocol that performed in gaming context during an intervention program. The theoretical framework is based on Piaget’s approach and on contemporary studies about the use of games and its implication to psychological development. The study was conducted with 80 protocols related to eight Children aged from 7 to 11 years old assisted once a week, during three semesters, at the Laboratory of Studies about Development and Leaning of the Psychology Institute at University of São Paulo. These protocols recorded attitudes and procedures manifested while playing regarding: (1) introduction to the game situation; (2) playing the game; (3) dealing with conflicts and (4) analyzing the results of their actions when playing. The analysis generated the construction of empirical indicators For this study empirical indicators to the situations (1) and (4), grouped as to the interest and autonomy. The results show that interest was the most prominent indicator, which seems to point out that the work with games contributed to promote the child curiosity and the attitude construction favorable to learning and development. They also indicated that the interest alone doesn’t lead to change, requiring autonomy to evaluate the performance and action awareness. The conclusion was that the gaming intervention program stimulates children beyond the initial interest, motivating them to actively implicate when facing challenges, aiming to modify unsatisfactory procedures by the ability to autonomously think about their actions and developing new strategies.

Author Biographies

Ana Lúcia Sícoli Petty, Universidade de São Paulo, Instituto de Psicologia

Mestre em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano, pelo Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo. Graduada em Pedagogia, pela Faculdade de Educação/ USP. Trabalha no Instituto de Psicologia/ USP, dando apoio ao ensino e à pesquisa no Laboratório de Estudos sobre Desenvolvimento e Aprendizagem (LEDA)

Maria Thereza Costa Coelho de Souza, Universidade de São Paulo, Instituto de Psicologia

Possui Graduação em Psicologia pela Universidade de São Paulo (1979), Mestrado, Doutorado e Livre Docência em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo. Realizou estágio de pesquisa no exterior na cidade de Lausanne, Suiça, em junho de 2004. Foi professora convidada do Departamento de Psicologia da Universidade de Fribourg, Suiça, em 2006 e 2009. Desde 1997 é professora do Instituto de Psicologia da USP e desde 2016 é Professora Titular do Departamento de Psicologia da aprendizagem, do desenvolvimento e da personalidade deste instituto.

Tamires Alves Monteiro, Universidade de São Paulo, Instituto de Psicologia

Doutoranda em Psicologia Escolar e Desenvolvimento Humano pela USP. Mestre em Psicologia Escolar e Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo. Graduada em Pedagogia, com habilitação em educação infantil, pela UNESP/Marília (2010)

Published

2019-10-24

Issue

Section

Artigos