Making medicalization

a literature review on school education referrals to health

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2175-3520.2021i52p54-63

Keywords:

Medicalization, Referral and consultation, School complaints, Learning disorders, School psychology

Abstract

This article is the result of a bibliographical research on the Brazilian bibliographical production regarding the referral of children in schooling process to  health professionals, as an expression of the medicalization process of education. A bibliographical survey was carried out in the database of the  Virtual Library of Health/ Psychology Brazil/BVS-Psi under the terms: “medicalization”, “medicalization of education”, “teachers and referrals”, “School  complaint and medicalization” and “medicalization of the school complaint”. The researchers selected the texts that presented a critical perspective  regarding the medicalization processes of the education. The results indicate that the production of referrals rely on a conception that the difficulties presented by the children in the schooling process, as the school identifies them, are individual in nature and, therefore, can be resolved in the health  field. However, there is a lack of communication between these services and the school, which contributes to the use of psychotropic drugs as one of the main measures to intervene with school complaints, rather than making new school practices in order to enhance the schooling process. 

References

Bastos, H. P. (2013) Saúde e educação: reflexões sobre o processo de medicalização. Tese de Doutorado, Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

Braga, S. G. (2011.) Dislexia: a produção do diagnóstico e seus efeitos no processo de escolarização. São Paulo. Dissertação de Mestrado, Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

Braga, S. G., & Morais, M. L. S. (2007). Queixa escolar: atuação do psicólogo e interfaces com a educação. Psicol. USP, 18(4), 35-51. Recuperado de: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-51772007000400003.

Beltrame, M. M., & Boarini, M. L. (2013). Saúde Mental e Infância: reflexões sobre a demanda escolar de um CAPSi. Psicologia: Ciência e Profissão, 33(2), 333-349. DOI https://dx.doi.org/10.1590/S1414-98932013000200007.

Carneiro, C., & Coutinho, L. G. (2015) Infância e adolescência: como chegam as queixas escolares à saúde mental? Educar em Revista, (56), 181-192. DOI https://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.37764.

Christofari, A. C., Freitas, C. R., & Baptista, C. R. (2015). Medicalização dos Modos de Ser e de Aprender. Educação & Realidade, Porto Alegre, 40(4), 1079-1102. DOI https://doi.org/10.1590/2175-623642057.

Collares, C. A. L., & Moysés, M. A. A. (2014) A educação na era dos transtornos. In: Viegas, L. S., Ribeiro, M. I. S., Oliveira, E. C., Teles, L. A. L. (Orgs.). Medicalização da educação e da sociedade: ciência ou mito? Salvador: EDUFBA.

Cord, D., Gesser, M., Nunes, A. S. B., & Stort, M. M. T. (2015) As significações de profissionais que atuam no Programa Saúde na Escola (PSE) acerca das dificuldades de aprendizagem: patologização e medicalização do fracasso escolar. Psicologia, ciência e profissão, 35(1), 40-53. DOI https://dx.doi.org/10.1590/1982-3703000952013.

Cunha, E. O., Dazzani, M. V. M., Santos, G. L., & Zucoloto, P. C. S. V. (2016) A queixa escolar sob a ótica de diferentes atores: análise da dinâmica de sua produção. Estudos de Psicologia, 33(2), 237-245. DOI https://dx.doi.org/10.1590/1982-2752016000200006.

Faraone, S., Barcal, A., Torricelli, F., Bianchi, E., & Tamburrino, M, C. (2010) Discurso médico y estrategias de marketing de la industria farmacéutica en los procesos de medicación de la infancia en Argentina. Interface - Comunic., Saúde, Educ., 14 (34), 85-97.

Figueira, P. L., & Caliman, L, V. (2014). Considerações sobre os movimentos de medicalização da vida. Psic. Clin., Rio de Janeiro, 26(2), 17-32. Recuperado de: https://www.scielo.br/j/pc/a/4B98gsBMbNyfQFj99hGDHhf/abstract/?lang=pt.

Gomes, C. A. V., & Pedrero, J. N. (2015) Queixa Escolar: encaminhamentos e atuação profissional em um município do interior paulista. Psicologia: ciência e profissão, 35(4), 1239-1256. DOI https://dx.doi.org/10.1590/1982-3703002192013.

Guarido, R. (2007) A medicalização do sofrimento psíquico: considerações sobre o discurso psiquiátrico e seus efeitos na educação. Educação e pesquisa, 33(1),151-161. DOI https://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022007000100010.

Leonardo, N. S. T., & Suzuki, M. A. (2016) Medicalização dos problemas de comportamento na escola: perspectivas de professores. Fractal: Revista de Psicologia, 28(1), 46-54. DOI https://dx.doi.org/10.1590/1984-0292/1161.

Marçal, V. P. B., & Silva, S. M. C. (2006) A queixa escolar nos ambulatórios públicos de saúde mental: práticas e concepções. Psicologia Escolar e Educacional, 10(1), 121-131. DOI https://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572006000100011.

Meira, M. E. M. (2012) Para uma crítica da medicalização na educação. Psicologia Escolar e Educacional, 16 (1), 135-142. Recuperado de: https://www.scielo.br/j/pee/a/Fbgwty4bzXgVTcdqwjFQNHK/?lang=pt&format=pdf.

Patto, M. H. S. (2010) A Produção do Fracasso Escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Casa do Psicólogo. Paula, I. J. (2015). Remédio se aprende na escola: um estudo sobre as demandas escolares num ambulatório de saúde mental. Dissertação de Mestrado, Fundação Oswaldo Cruz, Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Sanches, V. N. L., & Amarante, P. D. C. (2014) Estudo sobre o processo de medicalização de crianças no campo da saúde mental. Saúde debate, Rio de Janeiro, 38 (102), 506-514. DOI https://dx.doi.org/10.5935/0103-1104.20140047.

Saviani, D. (2003). Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. In Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações (8ª Ed.). Campinas, SP: Autores Associados.

Scortegagna, P., Levandowski, D. C. (2004) análise dos encaminhamentos de crianças com queixa escolar da rede municipal de ensino de Caxias do Sul. Interações, IX (18), 127-152.

Souza, M. P. R. (1997). A queixa escolar e o predomínio de uma visão de mundo. In: Machado, A. M. & Souza, M. P. R. (Orgs.). Psicologia escolar: em busca de novos rumos. São Paulo; Casa do Psicólogo.

Souza, M. P. R. (2007). Prontuários revelando os bastidores do atendimento psicológico à queixa escolar. In: Souza, B. P. Orientação à queixa escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Souza, B. P., & Sobral, K. R., (2007). Característica da clientela da orientação a queixa escolar: revelações, indicações e perguntas. In: Souza, B. P. Orientação à queixa escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Zibetti, M. L. T., Souza, F. L. F., & Queiróz, K. J. M. (2010) Quando a escola recorre à psicologia: mecanismos de produção, encaminhamento e atendimento à queixa na alfabetização. Estudos e pesquisas em psicologia, 10 (2), 490-506. DOI https://dx.doi.org/10.12957/epp.2010.8979.

Published

2021-10-22

Issue

Section

Artigos