School Tutoring:

“I’m not good at school, I’m good at heart”

Authors

  • Marina Lara Rodrigues Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Claudia Leme Ferreira Davis Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.23925/2175-3520.2022i55p30-39

Keywords:

Socio-historical psychology, School tutoring, Sense, Meaning, Meaning core

Abstract

The research presented in this article identified meanings attributed by elementary school students to the process of school tutoring. From the theoretical perspective of Socio-Historical Psychology, fundamental concepts of the psychological constitution of the child in the school period were listed. With the theoretical reference, an interview script was created, applied to students from private schools in São Paulo, and this article brings one of the analyses carried out with a student. The students’ answers generated a qualitative analysis, using the theoretical reference of the Nuclei of Meaning core, an analysis procedure developed by Aguiar and Ozella. The analysis of Caio’s interview brought up meanings about the student who needs tutoring as a synonym of “bad student”, contributing to the adoption of defense mechanisms by Caio, fed by feelings of exclusion, monotony and tiredness with the school environment. From the information found, the adults involved with the child can restructure and orient the process of school tutoring in a different way, aiming at reducing or eliminating the feelings of exclusion and devaluation that the process can generate.

References

Aguiar, W. M. J. & Ozella, S. (2006). Núcleos de Significação como Instrumento para a Apreensão da Constituição dos Sentidos. Psicologia Ciência e Profissão, 26(2), 222-245.

Aguiar, W. M. J. & Ozella, S. (2013). Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, 94(236), 299-322.

Aguiar, W. M. J., Soares, J. R., & Machado. V. C. (2015). Núcleos de Significação: uma proposta histórico-dialética de apreensão das significações. Cadernos de Pesquisa, 45(155), 56-75.

Biesta, G. (2015). What is Education For? On Good Education,Teacher Judgement, and Educational Professionalism. European Journal of Education, 50(1), 75-87.

Castro, N. S. E. de. (2014). Investigação sobre o mercado das explicações: estratégias privadas para uma vantagem competitiva no enfrentamento dos exames de acesso ao Ensino Superior. Trabalhos Completos do X ANPED SUL, 26 a 29 de outubro de 2014, Florianópolis.

Gomes, C. A., Mariano, F., Oliveira, A. de, Barbosa, A., Sousa, J. H. B., & Friedrich, N. (2010). Reforço escolar: gastos e desigualdades sociais. R. bras. Est. pedag., 91(227), 55-74.

Kassar, M. C. M. (2016). Escola como espaço para diversidade e o desenvolvimento humano. Educ. Soc., Campinas, 37(137), 1223-1240.

Mattos, S. M. N. de. (2012). Inclusão/exclusão escolar e afetividade: repensando o fracasso escolar das crianças de classes populares. Educar em Revista, (44) 217-233.

Passos, A. L. dos. (2013). Reforço Escolar - Um Instrumento para a Qualidade da Educação do Rio de Janeiro. Dissertação de Mestrado Profissional, Universidade Federal de Juiz de Fora – UFJF, Juiz de Fora.

Vigotski, L. S. (2003). A Formação Social da Mente. 6 ed. São Paulo: Martins Fontes. Tradução de José Cipolla Neto, Luiz Silveira Menna Barreto e Solange Castro Afeche.

Vinha, T. P. (2003). Os conflitos interpessoais na relação educativa. Tese de Doutorado, Faculdade de Educação, Unicamp, Campinas.

Vinha, T. P.; Tognetta, L. R. P. (2009). Construindo a Autonomia Moral na Escola: os conflitos interpessoais e a aprendizagem dos valores. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, 9(28), 525-540.

Published

2023-08-22

Issue

Section

Artigos