Trans-Formation Research and marxist critical in information and knowledge production
DOI:
https://doi.org/10.23925/2175-3520.2022i54espp24-32Keywords:
Trans-Formation Research, Marxist Criticism, Subjective Dimension of Reality, Historical-dialectical Materialism, Socio-historical PsychologyAbstract
This article, of a methodological nature, intends to expose the methodological perspective of the research developed in the thesis “Subjective dimension of school inclusion processes in the Trans-Formation Research movement”, which composes the list of critical research that has been carried out by GADS (Group Teaching Activity and Subjectivity) of the Pontifical Catholic University of São Paulo and seeks to emphasize Marxist criticism as a necessary principle to any research that proposes transformative and critical. The path of Trans-Formation Research is described, which is based on the historical-dialectical materialist method and category approach, considering that the presence of criticism, especially marxist-based criticism, is essential to creation of strategies for the research information and knowledge production. This article highlighted the category Subjective Dimension of Reality and the perspective of Critical Incompleteness in the Trans-Formation Research movement, as well as the strategies created in the research process that most impacted the critical movement of research-form-transform.
References
Alves, R. (2005). Religião e repressão. São Paulo: Edições Loyola.
Bock, A. M. B. (2002). A Psicologia Sócio-histórica: uma perspectiva crítica em psicologia. In: Bock, A. M. B., Gonçalves, M. G. M., & Furtado, O. (orgs.). Psicologia Sócio-histórica: uma perspectiva crítica em psicologia. 2ª ed. revista. São Paulo: Cortez.
Freire, P. (2000). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra. Trabalho original publicado em 1996.
Jesus, C. M. de. (1986). Diário de Bitita. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.
Korsh, K. (2008). Marxismo e Filosofia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ. Trabalho original publicado em 1923.
Lukács, G. (2003). História e consciência de classe. São Paulo: Martins Fontes. Trabalho original publicado em 1923.
Magalhães, L. de O. R. (2021). A Dimensão Subjetiva dos processos de inclusão escolar no movimento da Pesquisa-Trans-Formação. 2021. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação). São Paulo, PUC-SP.
Marx, K. (2010). Sobre a questão judaica. São Paulo: Boitempo. Trabalho original publicado em 1844.
Marx, K. (2011). A guerra civil na França. São Paulo: Boitempo. Trabalho original publicado em 1871.
Marx, K. (2012). Crítica do programa de Gotha. São Paulo: Boitempo. Trabalho original publicado em 1875.
Tragtenberg, M. (1991). Reflexões sobre o socialismo. São Paulo: Editora Moderna Ltda. Trabalho original publicado em 1986.
Teles, G. (2021). O marxismo crítico-revolucionário: 60 anos da morte de Karl Korsch. Maria Antonia - Boletim do GMARX (Grupo de Estudos de História e Economia Política). Ano 2 nº 33/ 21 out. (Edição Especial). Recuperado de: https://gmarx.fflch.usp.br/boletim-ano2-33.
Viana, N. (2018). O modo de pensar burguês: episteme burguesa e episteme marxista. Curitiba: Editora CRV.
Viana, N. (2018). Autogestão Pedagógica ou Pedagogia Autogestionária. Informe e Crítica, 14/fev. Recuperado de: https://informecritica.blogspot.com/2018/02/autogestao-pedagogica-ou-pedagogia.html
Viana, N. (2012). A alienação como relação social. Revista Sapiência: sociedade, saberes e práticas educacionais – UEG/UnU Iporá, 1(2), 23-42. Recuperado de https://www.revista.ueg.br/index.php/sapiencia/article/view/2686#:~:text=A%20partir%20das%20contribui%C3%A7%C3%B5es%20de,o%20fetichismo%20(ou%20estranhamento.
Viana, N. (2007). Introdução à sociologia. Belo Horizonte: Autêntica.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.