Our Steps Come From Afar

Black Women In Graduate School

Authors

  • Maisa Elena Ribeiro Universidade Estadual de Campinas
  • Elizabeth Conceição Alves Universidade Estadual de Campinas
  • Ângela Fátima Soligo Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.23925/2175-3520.2024i57p72-82

Keywords:

Black Women, Education, Psychology, Race Relations, Gender

Abstract

Racism is a structural problem that is reflected in institutions and interpersonal relationships in different ways, both explicit and hidden. In the educational context, one of the manifestations of racism is the low representation of black people in teaching staff and bibliographic references, and this racial inequality is accentuated when higher levels of education are verified. In order to give visibility to the production of scientific knowledge carried out by black researchers, this work presents the research of black women who completed postgraduate studies, linked to the Psychology and Education research line, in the study and research group Differences and Subjectivities in Education (DiS), of the Graduate Program in Education of the Faculty of Education (PPGE-FE) of the State University of Campinas (Unicamp), between the years 2005 to 2024. To this end, a bibliographic and documentary research is carried out, with a survey of the dissertations and theses already defended in the research group, and the researchers’ Lattes CVs. This work highlights studies conducted by black women in this line of research and their contributions, reflecting on the access and conditions of black women in public universities. The social and scientific relevance of the research is highlighted, as most of it addresses racial relations and the resulting inequalities, presenting theoretical and methodological innovations. The low representation of black researchers and professors is also noted, which reflects institutionalized racism in graduate programs, even with the implementation of affirmative actions.

Author Biographies

Maisa Elena Ribeiro, Universidade Estadual de Campinas

Doutoranda em Educação (UNICAMP); Mestre em Psicologia (PUCC); Especialista em Desenvolvimento Humano e Docência do Ensino Superior; Psicóloga Social (PUC-MG). Membro do grupo de Pesquisa Diferença e Subjetividade em Educação (DIS): estudos surdos, do racismo, de gênero e da infância e do Grupo de Estudos sobre o Pensamento Negro em Psicologia e Educação da Faculdade de Educação da Unicamp. Membro do Núcleo Campinas da Associação Brasileira de Ensino em Psicologia (ABEP) e do GT Relações Raciais e Formação em Psicologia da ABEP.

Elizabeth Conceição Alves, Universidade Estadual de Campinas

Doutoranda em Educação (UNICAMP); Mestre em Educação pela UFSCar (Campus Sorocaba). Membro do grupo de Pesquisa Diferença e Subjetividade em Educação (DIS):estudos surdos, do racismo, de gênero e da infância e do Grupo de Estudos sobre o Pensamento Negro em Psicologia e Educação da Faculdade de Educação da Unicamp. Professora da Educação Básica.

Ângela Fátima Soligo, Universidade Estadual de Campinas

Licenciada, mestre e doutora em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Docente Colaboradora do Departamento de Psicologia Educacional e do Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Educação da Unicamp e membro do DiS-Grupo de Estudos e Pesquisas Diferenças e Subjetividades em Educação: estudos surdos, do racismo, gênero e infância. Membro da CADER-Comissão Assessora de Diversidade Racial, no âmbito da DeDH-Diretoria Executiva de Direitos Humanos da Unicamp. Vice-presidente da ABEP-Associação Brasileira de Ensino de Psicologia.

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Published

2025-02-27

How to Cite

Ribeiro, M. E., Alves, E. C., & Soligo, Ângela F. (2025). Our Steps Come From Afar: Black Women In Graduate School. Psicologia Da Educação, (57), 72–82. https://doi.org/10.23925/2175-3520.2024i57p72-82