Typologies of Academic Entrepreneurs and Limits and Possibilities of Integration with Companies and the State

Authors

  • Celso Fraga da Silva Programa de Pós-Graduação em Administração/Mestrado da Universidade Federal Fluminense-UFF https://orcid.org/0000-0001-9131-7297
  • Américo da Costa Ramos Filho Programa de Pós-Graduação em Administração/Mestrado da Universidade Federal Fluminense-UFF https://orcid.org/0000-0003-4643-9767
  • Thiago Borges Renault Programa de Pós-Graduação em Gestão e Estratégia e de Economia Regional e Desenvolvimento da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. https://orcid.org/0000-0001-7523-2437
  • Marcus Vinícius de Araújo Fonseca Programa de Pós Graduação em Engenharia de Produção COPPE UFRJ, Rio de Janeiro - RJ. https://orcid.org/0000-0001-6177-1966
  • Sérgio Yates Laboratório de Inovação Tecnológica, Organizacional e em Serviços da - Centro de Tecnologia - Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ e, Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro - FAPERJ. https://orcid.org/0000-0001-9913-1307

DOI:

https://doi.org/10.23925/2178-0080.2021v23i2.50713

Keywords:

Academic Entrepreneurship, Triple Helix Approach, New Legal Landmark of ST&I

Abstract

This paper aims to explore alternative perspectives on academic entrepreneurship typologies. This study consists of qualitative research of exploratory character-oriented phenomenology and hermeneutics and applies the snowball sampling technique for recruiting the interviewees. The subjects of this research consisted of 15 scholars from two public universities in Rio de Janeiro. They somehow perform or have tried to perform academic entrepreneurship activities and/or self-identify as entrepreneurs, according to their cognitive representations of the phenomenon. We opted for carrying out in-depth conversational semistructured interviews as a data collection technique. The conclusions of this research provide some clues regarding the plural ways in the process of production, diffusion, and commercialization of knowledge.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Celso Fraga da Silva, Programa de Pós-Graduação em Administração/Mestrado da Universidade Federal Fluminense-UFF

Mestre em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGAd-UFF (2019). Formado em bacharelado e licenciatura em Ciências Sociais pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro-UERJ (2009) e bacharelado em Administração Pública pela Universidade Federal Fluminense-UFF (2014). Possui Especialização em Políticas Públicas pelo Instituto de Economia da Universidade Federal do Rio de Janeiro-IE/UFRJ (2011). E ainda, Especialização em Administração Pública pela Universidade Federal Fluminense-UFF (2013). Possui experiência na área de Administração com ênfase em metodologias de avaliação e mensuração de impactos de programas, políticas e ações públicas e, em processo de gestão e regulação de serviços públicos. Atualmente é técnico de regulação da Agência Nacional de Petróleo, Gás Natural e Biocombustíveis.

Américo da Costa Ramos Filho, Programa de Pós-Graduação em Administração/Mestrado da Universidade Federal Fluminense-UFF

Professor adjunto vinculado à Universidade Federal Fluminense e sou professor permanente do PPGAd - Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal Fluminense, situado em Niterói - RJ.

Thiago Borges Renault, Programa de Pós-Graduação em Gestão e Estratégia e de Economia Regional e Desenvolvimento da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro.

Professor permanente dos programas de pós-graduação em Gestão e Estratégia e de Economia Regional e Desenvolvimento da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro.

Marcus Vinícius de Araújo Fonseca, Programa de Pós Graduação em Engenharia de Produção COPPE UFRJ, Rio de Janeiro - RJ.

Professor do  Programa de Pós Graduação em Engenharia de Produção COPPE UFRJ, Rio de Janeiro - RJ.

Sérgio Yates, Laboratório de Inovação Tecnológica, Organizacional e em Serviços da - Centro de Tecnologia - Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ e, Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro - FAPERJ.

Doutor em engenharia de produção pela Coppe/UFRJ, com sanduíche no CENTRIM - Centre for Change, Entrepreneurship and Innovation Management da Universidade de Brighton - UK; Mestre em gestão empresarial pela FGV/EBAPE e Analista de Sistemas pelo Departamento de Informática da PUC-Rio.

References

Aldridge, T. T., & Audretsch, D. (2017). The Bayh-Dole act and scientist entrepreneurship. In Universities and the Entrepreneurial Ecosystem. Edward Elgar Publishing.

Biernacki, P., & Waldorf, D. (1981). Snowball sampling: Problems and techniques of chain referral sampling. Sociological Methods & Research, 10(2), 141-163.

Burrell, G., & Morgan, G. (1979). Paradigmas sociológicos e análise organizacional.. Londres: Heinmann.

Lei nº 13.243, de 11 de janeiro de 2016. Dispõe sobre estímulos ao desenvolvimento científico, à pesquisa, à capacitação científica e tecnológica e à inovação. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13243.htm

Decreto nº 9283, de 7 de fevereiro de 2018. Regulamenta a Lei nº 10.973, de 2 de dezembro de 2004. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2018/Decreto/ D9283.htm

Bulfinch, T. (2001) O Livro de Ouro da Mitologia:(a idade da fábula) Histórias de Deuses e Heróis. Tradução de David Jardim Júnior. Rio de Janeiro: Ediouro.

Cervantes, Miguel de. (2007). Dom Quixote de La Mancha. Trad. Viscondes de C. A. São Paulo: Martin Claret. 2 partes

Creswell, J. W. (2014). Investigação Qualitativa e Projeto de Pesquisa-: Escolhendo entre Cinco Abordagens. Penso Editora.

Dudziak, E. A. (2007). Lei de inovação e pesquisa acadêmica: o caso PEA. (Tese de doutorado), Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

Etzkowitz, H. E. (2009). Hélice tríplice: universidade-indústria-governo inovação em ação. Edipucrs.

Fontanella, B. J. B., Luchesi, B. M., Saidel, M. G. B., Ricas, J., Turato, E. R., & Melo, D. G. (2011). Amostragem em pesquisas qualitativas: proposta de procedimentos para constatar saturação teórica. Cadernos de Saúde Pública, 27, 388-394.

Hayter, C. S., Nelson, A. J., Zayed, S., & O’Connor, A. C. (2018). Conceptualizing academic entrepreneurship ecosystems: A review, analysis and extension of the literature. The Journal of Technology Transfer, 43(4), 1039-1082.

Kruglianskas, I., & Matias-Pereira, J. (2005). Um enfoque sobre a Lei de Inovação Tecnológica do Brasil. Revista de Administração Pública, 39(5), 1011-1029.

Lam, A. (2010). From ‘ivory tower traditionalists’ to ‘entrepreneurial scientists’? Academic scientists in fuzzy university—industry boundaries. Social Studies of Science, 40(2), 307-340.

Manzini, E. J. (2003). Considerações sobre a elaboração de roteiro para entrevista semiestruturada. Colóquios sobre Pesquisa em Educação Especial. Londrina: Eduel.

Ministério da Ciência, Tecnologia, Inovações e Comunicações - MCTIC. (2016). Estratégia Nacional de Ciência, Tecnologia e Inovação - ENCTI 2016- 2022. Brasília, DF. Recuperado de http://www.mctic.gov.br/mctic/export/sites/institucional/ciencia/SEPED/Arquivos /PlanosDeAcao/PACTI_Sumario_executivo_Web.pdf

Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. Sage.

Moreira, D. A. (2002). Método fenomenológico na pesquisa. Cengage Learning Editores.

Schumpeter, J. A. (2017). Capitalismo, socialismo e democracia. SciELO-Editora UNESP. (Obra original publicada em 1942)

Sharif, N. (2006). Emergence and development of the National Innovation Systems concept. Research Policy, 35(5), 745-766.

Shinn, T., & Lamy, E. (2006). Paths of commercial knowledge: Forms and consequences of university–enterprise synergy in scientist-sponsored firms. Research Policy, 35(10), 1465-1476.

Slaughter, S., & Leslie, L. L. (1997). Academic capitalism: Politics, policies, and the entrepreneurial university. The Johns Hopkins University Press, 2715 North Charles Street, Baltimore, MD 21218-4319.

Lewin, C., & Somekh, B. (2017). Teoria e métodos de pesquisa social. Editora Vozes Limitada.

Van Manen, M. (2016). Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. Routledge.

Vinuto, J. (2016). A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: um debate em aberto. Temáticas, (44).

Published

2021-05-05

How to Cite

Silva, C. F. da, Ramos Filho, A. da C., Renault, T. B., Fonseca, M. V. de A., & Yates, S. (2021). Typologies of Academic Entrepreneurs and Limits and Possibilities of Integration with Companies and the State. Management in Dialogue Review, 23(2), 121–140. https://doi.org/10.23925/2178-0080.2021v23i2.50713