Consumption, Disposal, and Networks of Meanings of Second-Hand Clothing for Low-Income Consumers

Authors

  • Marcelo de Rezende Pinto Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Georgiana Luna Batinga Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Ronan Leandro Zampier Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Patrícia Daniela Souza dos Anjos Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.23925/2178-0080.2022v24i3.56696

Keywords:

Consumption, Disposal, Used Clothing

Abstract

Considering that disposal is still a little-explored topic in the consumer literature, this article reports the research results whose objective was to investigate how consumption, disposal, and low-income communities articulate the construction of meanings for used clothing in their context, the construction of meanings for used clothing is articulated in the context of low-income communities. We conducted twenty-five in-depth interviews with used clothing consumers in poor regions of Belo Horizonte. Based on the analysis of three categories that emerged from the corpus, the results indicate that this market is permeated by symbolic issues, especially concerning the relationship between people and clothes. We also verified that the disposal of clothes emerged as a central element for the constitution of this market.

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Author Biographies

Marcelo de Rezende Pinto, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Doutor em Administração pela UFMG. Professor permanente do Programa de Pós-graduação em Administração da PUC Minas

Georgiana Luna Batinga, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Administração da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (DAGEE/UTFPR), campus Curitiba. Possui Doutorado (2018), Mestrado (2014) e Graduação (2008) em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Desenvolve pesquisas na área de Trabalho, Consumo e Sociedade, com aportes teórico-metodológicos na Análise do Discurso e Análise Crítica do Discurso.

Ronan Leandro Zampier, Universidade do Estado de Minas Gerais

Possui graduação em Administração pela Universidade Presidente Antônio Carlos (2004), graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Cruzeiro do Sul (2021), especialização em Gestão Estratégica pela Universidade Federal de Viçosa (2007), mestrado em Administração pela FEAD Minas, área de concentração Gestão Estratégica das Organizações (2012) e doutorado em Economia Doméstica pela Universidade Federal de Viçosa, na linha de pesquisa Trabalho, Consumo e Cultura (2019). Atualmente é professor substituto no Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais, Campus Avançado Ubá.

Patrícia Daniela Souza dos Anjos, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Mestra em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de Minas (PPGA-PUC Minas). Graduada em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de Minas (PUC Minas). Integrante do Núcleo de Pesquisas em Ética e Gestão Social (NUPEGS) do PPGA da PUC Minas. Seus interesses de pesquisa concentram-se em: Desenvolvimento Sustentável, Desenvolvimento Local e Territorial, Economia da Funcionalidade e Cooperação, Economia Circular e Compartilhada, Empreendedorismo e Inovação.

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Published

2022-09-01

How to Cite

Pinto, M. de R., Luna Batinga, G. ., Leandro Zampier, R., & Daniela Souza dos Anjos, P. (2022). Consumption, Disposal, and Networks of Meanings of Second-Hand Clothing for Low-Income Consumers. Management in Dialogue Review, 24(3), 125–141. https://doi.org/10.23925/2178-0080.2022v24i3.56696