Cartographic Insights from the Institutional Internationalization Program (Print) in the Context of Brazilian Federal Education Institutions

Authors

  • Lucas Alves do Nascimento Universidade Federal do Ceará – UFC
  • Fabiana Pinto de Almeida Bizarria Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais – PUC/MG
  • Márcia Zabdiele Moreira Universidade Federal do Ceará – UFC
  • Italo Cavalcante Aguiar Centro Universitário Christus https://orcid.org/0000-0002-6419-5551
  • Kilvia Souza Ferreira Universidade Federal do Ceará – UFC https://orcid.org/0000-0002-4174-2081
  • Leonardo Victor de Sá Pinheiro Universidade Federal do Piauí

DOI:

https://doi.org/10.23925/2178-0080.2025v27i3.66884

Keywords:

higher education, university, education, formation, curriculum

Abstract

This research aims to analyze the institutional aspects of the internationalization of Brazilian Higher Education Institutions (HEIs) linked to the Capes-PrInt Program. For this purpose, 15 out of 36 HEIs were selected, considering access to the plans via the institutional website. Using the Iramuteq software, a lexical analysis of the documentary corpus was performed. The generated clusters discuss topics related to Organizational Aspects (Language, Partnership, Exchange, Support); Institutional Aspects (Protagonisms, Attraction, Processes, and Procedures); and Political Aspects (Concept and Innovation). It is observed that normative innovation configures representations associated with traditional internationalization, centered on language, mobility, and international partnership. Future research may expand the understanding of organizing the institutionality of international processes in attention to sociocultural dynamics.

Author Biographies

Lucas Alves do Nascimento, Universidade Federal do Ceará – UFC

Possui graduação em Administração pela Universidade Federal do Ceará(2023), curso-tecnico-profissionalizante pela Escola Estadual de Educação Profissional Professor Francisco Aristóteles(2013) e ensino-fundamental-primeiro-grau pela E.E.F. Valmique Sampaio de Albuquerque(2010). Atualmente é Analista de Indicadores da Salutis Administração em Saúde e da Universidade Federal do Ceará. Tem experiência na área de Engenharia Mecânica, com ênfase em Metal Mecânica.

Fabiana Pinto de Almeida Bizarria, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais – PUC/MG

Estágio Pós-doutoral, Programa de Pós-Graduação em Administração, Universidade Estadual do Ceará. Doutora e Mestre em Administração, Universidade de Fortaleza. Especialista em Saúde Pública, com ênfase em Saúde do Trabalhador, e Graduada em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará. Professora da Faculdade de Psicologia da PUC-Minas, atuando na Graduação e no Programa de Pós-Graduação em Psicologia. Professora Colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública na Universidade Federal do Piauí. Experiência profissional como Psicóloga Organizacional e do Trabalho, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, UNILAB. Experiência docente no âmbito da Universidade Aberta do Brasil. Bolsista CAPES no Mestrado e bolsista FUNCAP no Doutorado. Estudos e pesquisas sobre: Psicologia Organizacional e do Trabalho. Relações de Trabalho e Gestão com/por Pessoas, Estudos Organizacionais, Administração Pública e Gestão Social, Estudos Críticos, Pós-coloniais e Decoloniais e Sustentabilidade. Pesquisadora junto à Fundação Nacional de Saúde (FUNASA) em projeto sobre Saneamento, Mudanças Climáticas e os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (2022-2023). Representante do Brasil junto à Red Internacional Femenina para la Investigación en Emprendimiento, Innovación y Sostenibilidad RedIFIEIS (REG-RED-20-0117). 

Márcia Zabdiele Moreira, Universidade Federal do Ceará – UFC

Doutora e Mestre em Administração de Empresas pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR) em 2014 e 2006, respectivamente. Especialista em Pesquisa Científica pela Universidade Estadual do Ceará (2010). Graduada em Administração de Empresas pela Universidade Estadual do Ceará (2003). Professora Adjunta do Programa de Pós Graduação em Administração e Controladoria (PPAC), vinculado à Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade da Universidade Federal do Ceará (FEAAC/UFC). Editora adjunta da Revista Contextus - Revista Contemporânea de Economia e Gestão da FEAAC. Desenvolve pesquisas no âmbito das ciências administrativas relacionadas aos seguintes temas: Administração Estratégica, Gestão por Processos, Estudos Organizacionais, Gestão de Pessoas, Comportamento Organizacional, Gestão Internacional, Internacionalização de Instituições de Ensino superior. 

Italo Cavalcante Aguiar, Centro Universitário Christus

Mestre em Administração e Controladoria pelo Programa de Pós-Graduação em Administração e Controladoria (PPAC) da Universidade Federal do Ceará. Foi o iniciador e atua como coordenador de atividades do Programa de Apoio ao Intercambista (PAI) da Universidade Federal do Ceará. É proficiente na língua inglesa, possuindo certificação TOEFL IBT e TOEFL ITP. Foi bolsista do programa EUBRANEX na Universidade Técnica de Munique. Interessa-se pelos temas: Internacionalização, Competências Interculturais, Institucionalização, Suporte a estudantes estrangeiros e brasileiros. Tem experiência na área de Administração, Internacionalização, Tradução e Competências Interculturais.

Kilvia Souza Ferreira , Universidade Federal do Ceará – UFC

Professora Adjunta da Universidade Federal do Ceará no Departamento de Administração - FEAAC, Graduada em Direito pela Universidade Federal do Ceará (2000) e mestre em Direito Público (Ordem Jurídica Constitucional) pela Universidade Federal do Ceará (2004). Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (2013). Leciona as disciplinas de Instituições de Direito Público e Privado, Legislação Trabalhista e Previdenciária, bem como Legislação Tributária e Comercial; Atua como representante das Unidades Curriculares de Fundamentos Contábeis, Econômicos e Jurídicos e Formação Integrada do Curso de Administração. Atuou como membro do Núcleo Docente Estruturante do Curso de Direito no Centro de Ensino Superior do Ceará - Faculdade Cearense.

Leonardo Victor de Sá Pinheiro, Universidade Federal do Piauí

Titulação: Doutor em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Mestre em Administração pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e Bacharel em Administração pela mesma IES.

Área de investigação: Desenvolve pesquisas no âmbito das ciências administrativas relacionadas aos seguintes temas: Gestão de pessoas e Comportamento Organizacional, Gestão Social, Administração Pública, Gestão Ambiental e Sustentabilidade, Psicologia Ambiental, Nomofobia e Gestão na Saúde.

Resumo Bibliográfico: Professor efetivo do curso de Administração da Universidade Federal do Piauí (UFPI/CAFS) e do Mestrado Profissional em Administração Pública (PROFIAP/UFPI). Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração Pública – PROFIAP Líder do Grupo de Pesquisa (CNPq) em Gestão e Sustentabilidade (GESUS).

References

Al-Youssef, J. (2009) The internationalisation of higher education institutions: A case study of a British university. Department of education. University of Bath. Tese de Doutoramento.

Aydinli, E. & Methews, J. (2021) Searching for larger status in global politics: Internationalization of higher education in Turkey. Journal of Studies in International Education, 25(3).

Bastos, A. & Borges-Andrade, J. E. (2004) Nota técnica: cognição e ação: o ator ocupa a cena nos estudos Organizacionais. In S. R. Clegg, C. Hardy, & W. R. Nord (Orgs.), Handbook de Estudos Organizacionais, 3, 69-76. São Paulo: Atlas..

Batista, J. S. M. (2009) O processo de internacionalização da instituição de ensino superior: um estudo de caso na Universidade Federal de Uberlândia. Dissertação, USP. Ribeirão Preto..

Berger, P. L. & Luckmann, T. (1985) A construção social da realidade: Tratado de sociologia do conhecimento. Tradução Floriano de Souza Fernandes. Petrópolis, RJ: Editora Vozes [original 1967].

Bjørn Stensaker, N. & Frølich, Å. G. (2008) Peter Maassen Internationalisation of higher education: the gap between national policy‐making and institutional needs. Globalisation, Societies and Education, 6(1), 1-11.

Camargo, B. V. & Justo, A. M. (2018) Tutorial para uso do software IRaMuTeQ (Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires). Santa Florianópolis: Laboratório de Psicologia Social da Comunicação e Cognição – UFSC.

Cai, Y. (2017) Institutionalisation of Internationalisation of Higher Education in China, Research Gate.

Craciun, D. (2015) Systematizing Internationalization policy in higher education: Toward a typology”, perspectives of Innovations, Economics and Besuness, 15(1), 49-56.

Davies, J. (1992) Developing a Strategy for Internationalization in Universities: towards a conceptual framework, in C. Klasek (Ed.) Bridges to the Future: strategies for internationalizing higher education..

De Wit, H. (2007) The Process of Internationalization of Latin American Higher Education Journal of Studies in International Education, 11(3/4), Fall/Winter. 400-409.

De Witt, H. (1998) Rationales for internationalization of higher education. Revista Millenium, 3(11), 11-19.

Dias, C. & Loiola, E. (2001) Conflito, Cooperação e Aprendizado nos Complexos Agroindustriais: O Caso do Instituto Biofábrica de Cacau de Ilhéus, Campinas, Anais da XXV Enanpad..

Dimaggio, P. & Powell, W. (2005) A gaiola de ferro revisitada: isomorfismo institucional e racionalidade coletiva nos campos organizacionais. Revista de Administração de Empresas, 45(2), 74-89.

Friedman J. Z. & Miller-Idriss C. (2014) Gateways and guest homes: How US area studies centers serve as arbiters of scholar mobility. In Streitwieser B. (Ed.), Internationalization of Higher Education and Global Mobility pp. 151-167. Oxford, UK: Symposium Books.

Finardi, K. R. & Guimarães, F. F. (2021) Local agency in national language policies: The internationalisation of higher education in a Brazilian institution. Current Issues in Language Planning, 22(1-2).

Finnemore, M. & Sikkink, K.(1998) International norm dynamics and political change. International Organization, 52, 887-917.

Gao, Y. (2015) Constructing internationalisation in flagship universities from the policy-maker’s perspective. High Education, 70, 359–373.

Guarido Filho, E. R., Machado-Da-Silva, C. L. & Gonçalves, S. A. (2009) Organizational institutionalism in the academic field in Brazil: social dynamics and networks. Brazilian Administration Review, 6(4), 299-315.

Hazelkorn, E. (2015) The effects of rankings on student choices and institutional selection. In: Jongbloed, Ben; Vossensteyn, Hans (Eds.). Access and expansion post-massification: opportunities and barriers to further growth in higher education participation. London: Routledge.

Horn, A. S., Hendel, D. D. & Fry, G. W. (2012) Ranking the International Dimension of Top Research Universities in the United States. Journal of Studies in International Education, 11(3/4), 330-358.

Knight, J. (2004) Journal of Studies in International Education, 8(1), 5-31. Internationalization Remodeled: Definition, Approaches, and Rationales.

Kronberger, N. & Wagner, W. (2004) Palavras-chave em contexto: análise estatística de textos. In: M.W. Bauer & G. Gaskell (Orgs.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático (Tradução de Pedrinho A. Guareschi). Petrópolis: Vozes.

Knight, J. (2005) An Internacionalization Model: Responding to New Realities and Challenges. In: De WIT, H.; JARAMILLO, I.; GACEN-AVILA; KNIGHT, J. (Eds). Higher Education in Latin America: the international dimension. Washington: The World Bank.

Knight, J. (2004) Internacionalization Remodeled: Definition, Approaches, and Rationales. Journal of Studies in International Education, 8(1), 5-31, Spring.

Knight, J. (1995) Internationalization: Elements and checkpoints Research Monograph, (7). Ottawa, Canada: Canadian Bureau for International Education.

Knight, J. (2020) The internationalization of higher education scrutinized: international program and provider mobility. Sociologias, 22(54), 176–199.

Laus, S. P. (2012) A Internacionalização da Educação Superior: um estudo de caso da Universidade Federal de Santa Catarina. Tese de Doutorado. Núcleo de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal da Bahia.

Machado-Da-Silva, C. L., Fonseca, V. S. Da & Crubellate, J. M. (2010) Estrutura, agência e interpretação: elementos para uma abordagem recursiva do processo de institucionalização. Revista de Administração Contemporânea, Edição Especial, art. 4, 77-107.

Marchand, P. (2013) Quelques traces chronologiques de l’exploration textométrique. Bulletin de Méthodologie Sociologique, 120(1), 38-46.

Manning, K. (2003) The Internationalisation of Higher Education in Australia: Management and Strategy Options for Faculties of Education.

Meyer, J.W. & Rowan, B. (1977) Institutionalized organizations: Formal structures as myth and ceremony. American Journal of Sociology, 83, 440-463.

Meyer, J.Y. & Ramirez, F. (2005) “The World Institutionalization of Education”. en JurgenSchriewer (ed.), Discourse Formation in Comparative Education (Frankfurt am Main: Peter Lang).

Meyer, J. W. & Frank, D. J. (2007) University expansion and the knowledge society. Theor Soc. 36, 287–311.

Morosini, M. C. (2006) Estado do conhecimento sobre internacionalização da educação superior Conceitos e práticas. Educar em revista, (28), 107-124.

Miura, I. K. (2006) O processo de internacionalização da Universidade de São Paulo: um estudo em três áreas de conhecimento. 381 p. Tese Livre Docência. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto.

Nascimento, A. R. A. & Menandro, P. R. M. (2006) Análise lexical e análise de conteúdo: Uma proposta de utilização conjugada. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 6(2), 72-88.

Quinello, R. & Nunes, R. S. (2006) O processo de institucionalização do Seis Sigma numa multinacional do setor automotivo. RAM – Revista de Administração Mackenzie, São Paulo, 7, 1-20.

Renfors, S. (2021) Internationalization of the curriculum in finnish higher education: Understanding lecturers’ experiences. Journal of Studies in International Education, 25(1).

Rujdzki, R. (1995) The application of a strategic management model to the internationalization of higher education institutions. Higher Education.

Schvarstein, L. (1995) Psicologia social de las organizaciones: nuevos aportes. Buenos Aires: Paidós..

Seeber, M., Cattaneo, M., Huisman, J. & Paleari, S. (2016) Why do higher education institutions internationalize? Na investigation of the multilevel determinants of internationalization rationales. High Education, 72, 685-702.

Selznick, P. (1971) A liderança na Administração. Rio de Janeiro: Editora FGV.

Smolyakov, D. A. (2021) Institutional conditions of internationalisation of higher education: Mass higher school. The Education and Science Journal, 23(5).

Söderqvist, M. Internationalization and its management at higher education institutions: Applying conceptual, content and discourse analysis, Helsinki, Finland.

Tamtik, M. & Kirss, L. (2016) Building a Norm of Internationalization: The Case of Estonia’s Higher Education System. Journal of Studies in International Education, 20(2), 164–183.

Teichler, U. (2004) The changing debate on internationalisation of higher education. Higher Education, 4.

Tolbert, P. S. & Zucker, L. G. (1998) A institucionalização da teoria institucional. In Clegg, S. R.; Hardy, C.; & Nordy, W.R. (Orgs.), Handbook de estudos organizacionais: modelos de análise e novas questões em estudos organizacionais..

Van Dijk, H. & Meijer, K. (1997) The internationalization cube: A tentative model for the study of organizational designs and the results of internationalization in higher education. Higher Education Management.

Verger, A. (2009) New public management and education: theoretical and conceptual elements for the study of a global education reform model. Educação & Sociedade, 36(132), 599-622.

Wu, H. & Zha, Q. (2018) A New Typology for Analyzing the Direction of Movement in Higher Education Internationalization. Journal of Studies in International Education, 22(3), 259–277.

Yemini, M. (2021) Internationalisation by demarcating the role of higher education in Sustainable Development Goals: The case of Israel. European Journal of Education.

Zapp, M., Jungblut, J. & Ramirez, F. O. (2021) Legitimacy, stratification, and internationalization in global higher education: The case of the International Association of Universities. Tertiary Education and Management, 27.

Zapp, M. & Ramirez, F. O. (2019) Beyond internationalisation and isomorphism – the construction of a global higher education regime. Comparative Education. 55, 473-493.

Published

2025-09-01

How to Cite

do Nascimento, L. A., Pinto de Almeida Bizarria, F., Moreira, M. Z. ., Aguiar, I. C. ., Ferreira , K. S. ., & Pinheiro, L. V. de S. (2025). Cartographic Insights from the Institutional Internationalization Program (Print) in the Context of Brazilian Federal Education Institutions. Management in Dialogue Review, 27(3), 24–41. https://doi.org/10.23925/2178-0080.2025v27i3.66884