Developing and Implementing Corporate Codes of Conduct: A Preventative Necessity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2178-0080.2024v26i2.70393

Keywords:

code of conduct, business ethics, social responsibility, sustainability, collective participation

Abstract

 

The text emphasizes the importance of developing and implementing Corporate Codes of Conduct as a preventive measure in today's organizations. Given the rapid social and communication changes, companies must establish ethical and sustainable policies that promote rights and respect for cultural diversity. The development of this Code should be a collective and participatory process, reflecting the institution's mission and values. The text proposes practical steps for constructing the Code, including analyzing internal and external resources, validating the content, and disseminating it among stakeholders. It also stresses the need for periodic reviews to ensure that the Code remains relevant and effective in the changing organizational environment, preventing litigation and promoting an ethical culture in the corporate setting.

Author Biography

Fernando de Almeida Santos, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP

ós-Doutor em Ciências Contábeis - PUC-SP; Doutor: Ciências Sociais, Área de Relações Internacionais - PUC-SP; Mestre: Administração de Empresas - Universidade Presbiteriana Mackenzie; Especialista: Avaliação Institucional - UNB; Especialista: Administração com ênfase em Finanças - UNIFIEO; Especialista: Formação de Docentes para a atuação em Educação à Distância - ESAB; Graduado: Administração de Empresas - UNIFIEO; Graduado: Ciências Contábeis - UCDB; Graduado: Administração Pública - UCDB. Atividades: Professor do Mestrado em Ciências Contábeis, Controladoria e Finanças da PUC-SP. Professor do Centro Universitário ENIAC Chefe Editorial da Revista Científica Hermes e da Revista REMIPE. Avaliador: MEC/INEP (desde 2002) e Conselheiro do CRC-SP (2014-2021). Experiências: Docência em Ensino Superior (24 anos); docência em Ensino Médio (2 anos); elaboração de projetos educacionais e autoavaliação; avaliação de cursos e instituições (Conselho Estadual de Educação - SP, MEC/INEP); Controladoria (SABESP-SP); Auditoria (Secretaria dos Negócios da Fazenda do Estado de São Paulo). Participação em projetos de pesquisa,e autor de livros e artigos.

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Published

2024-05-01

How to Cite

Santos, F. de A., & Serralvo, F. A. (2024). Developing and Implementing Corporate Codes of Conduct: A Preventative Necessity. Management in Dialogue Review, 26(2), 1–6. https://doi.org/10.23925/2178-0080.2024v26i2.70393