Applied study of religions

Pedagogical experiences and teacher training in the state of Amazonas

Authors

  • José Fábio Bentes Valente Faculdade Boas Novas https://orcid.org/0000-0002-7624-5261
  • Luis Jorge Lira Neto Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)
  • Marlon Anderson de Oliveira Universidade Católica de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.23925/1677-1222.2021vol22i2a8

Keywords:

Applied study of religions, Teaching about religion, Teacher training

Abstract

The study of religions consolidated as an autonomous science, with its own epistemological and methodological field, has the necessary and sufficient conditions to develop as an applied social science, acting in the mediation of religious controversies, mainly concerning new religious trends and not religious, but linked to the religious phenomenon. Study of Religions also qualifies as a science of reference for the structuring of pedagogical processes of formal education, taking to the space of classes discussions that problematize the theme of religion from the scope of the human sciences and itself, contributing in a preponderant way in shaping the world view of children and young people who experience elementary and high school education. The analysis extends to the problem of offering courses in the teachers' training for teaching about religion in the North region, specifically in the city of Manaus and in the state of Amazonas, where specific problems were identified in the qualification of teachers for the exercise of teaching about religion, a problem, whose solution involves the structuring of qualified training courses in favor of a quality education with ethical commitment.

Author Biographies

José Fábio Bentes Valente, Faculdade Boas Novas

Doutorando em Ciências da Religião pela Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP-Pe). Mestre em Ciências das Religiões pela Faculdade Unida de Vitória-Es (FUV). Graduado em Ciências Teológicas pela Faculdade Boas Novas - Am (FBN). Bem como é Professor dos Cursos de Graduação e Pós-graduação. por essa mesma Instituição. Licenciando em História pela Universidade Estácio de Sá (UNESA).

Luis Jorge Lira Neto , Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)

Doutorando em Ciência da Religião (2022- ). Mestre em Economia pela Universidade Federal de Pernambuco (2008). Graduado em Engenharia Elétrica pela Universidade de Pernambuco (1982). Foi professor da Faculdade São Miguel. 

Marlon Anderson de Oliveira, Universidade Católica de Pernambuco

Doutorando em Ciências da Religião - UNICAP (2022). Mestre em Educação, Culturas e Identidades pela Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE/Fundação Joaquim Nabuco - FUNDAJ (2016-2018). Mestre em Ciências da Religião pela Universidade Católica de Pernambuco - UNICAP (2007-2009)

References

ARAGÃO, Gilbraz. Sobre epistemologias e diálogos: fenomenologia, diálogo inter-religioso e hermenêutica. In: Teologia e Ciências da Religião: a caminho da maioridade acadêmica no Brasil. CRUZ, Eduardo R. da; MORI, Geraldo de (Org.). São Paulo: Paulinas; Belo Horizonte: Puc Minas, 2011. p. 95-122.

ARAGÃO, Gilbraz; SOUZA, Mailson. Transdisciplinaridade, o campo das ciências da religião e sua aplicação ao ensino religioso. Estudos Teológicos, v. 58, n. 1, jan./jun., 2018. Disponível em: <http://periodicos.est.edu.br/index.php/estudos_teologicos/article/view/3261>. Acesso em: 27 jun. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. 2a. ver. Brasília: Ministério da Educação, 16 maio 2016. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em 10 de jul. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de Licenciatura em Ciências da Religião: Portaria n° 1.403 de 28 de dezembro de 2018. Brasília: Ministério da Educação, 28 dez. 2018. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=99971pcp012-18&category_slug=outubro-2018-pdf-1&Itemid=30192>. Acesso em: 10 jul. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de Licenciatura em Ciências da Religião: Resolução n° 2 de 1° de julho de 2015. Brasília: Ministério da Educação, 1 jul. 2015. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=136731-rcp002-15-1&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 11 jul. 2022.

CAVALLIN, Paul Clemens. Ciência da religião aplicada: quatro tipos ideais. REVER, São Paulo, v. 21, n. 1, 2021, Temática livre. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/rever/article/view/54400/35429>. Acesso em: 27 jun. 2022.

COELHO, Humberto Schubert. História da liberdade religiosa: da reforma ao iluminismo. Petrópolis, RJ: Vozes Acadêmica: IHPV – Instituto Homero Pinto Vallada, 2022.

COSTA, A. C. G. da. Educação - Uma perspectiva para o século XXI. Editora Canção Nova: São Paulo, 2008.

COSTA, Matheus Oliva da. Ciência da Religião Aplicada como Terceiro Ramo da Religionswissenshaft: História, análise e propostas de atuação profissional. 2019. 241 f. Tese (Doutorado em Ciência da Religião) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.

CRUZ, Eduardo R. da. Estatuto epistemológico da Ciência da Religião. In: PASSOS, João Décio; USARSKI, Frank (Org.). Compêndio da ciência da religião. São Paulo: Paulinas: Paulus, 2013. p. 37-49.

FBNTSB PÓS. Pós-graduação em Ciências da Religião e Ensino Religioso. Disponível em: <https://fbnovas.edu.br/site/cursos/pos-graduacao/ciencias-da-religiao-e-ensino-religioso/>. Acesso em: 14 jul. 2022.

FBNTSB. Graduação em Ciências da Religião. Disponível em: <https://fbnovas.edu.br/site/cursos/graduacao/ciencias-da-religiao/>. Acesso em: 13 jul. 2022.

FSDB. Cursos de Pós-graduação. Disponível em: <https://www.fsdb.edu.br/pos-graduacao>. Acesso em: 12 jul. 2022.

GRESCHAT, Hans-Jürgen. O que é ciência da religião? São Paulo: Paulinas, 2005.

HERVIEUE-LÉGER, Danièle; WILLAIME, Jean-Paul. Sociologia e Religião: abordagens clássicas. Aparecida, SP: Ideias & Letras, 2009.

I SIMPÓSIO DE CIÊNCIAS DA RELIGIÃO E ENSINO RELIGIOSO DO AMAZONAS. Manaus, 2022. Disponível em: <https://doity.com.br/simposiocrer-2022>. Acesso em: 14 jul. 2022.

ICE, Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. Modelo Pedagógico: metodologias de êxito da parte diversificada do currículo. Recife: ICE, 2015.

JUNQUEIRA, Sergio Rogério Azevedo. Ensino Religioso no Brasil. Florianópolis: Insular, 2013.

MESLIN, Michel. Fundamentos de antropologia religiosa: a experiência humana do divino. Petrópolis: Vozes, 2014.

PASSOS, João Décio. Epistemologia do Ensino Religioso: do Ensino à Ciência, da Ciência ao Ensino. REVER ∙ Ano 15 ∙ Nº 02 ∙ Jul/Dez 2015. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/rever/article/view/26182/18846>. Acesso em: 10 jul. 2022.

SEMED. Professores da rede pública participam de formação sobre ensino religioso. Disponível em: <https://semed.manaus.am.gov.br/professores-da-rede-publica-participam-de-formacao-sobre-ensino-religioso/>. Acesso em: 12 jul. 2022.

SENRA, Flávio; SILVA, Maurílio Ribeiro da. Ciência da Religião: uma disciplina. Estudos de Religião, v. 35, n. 3, p. 9-32, set. dez. 2021. ISSN Eletrônico: 2176-1078. Disponível em: <https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/ER/article/view/1035867/8093>. Acesso em: 20 maio 2022.

SILVA, Edna Maria Lopes da. O Novo Ensino Médio: impactos na escolarização da juventude brasileira. In: VII CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – CONEDU, 2020. Disponível em: <https://www.conedu.com.br/index.php>. Acesso em: 10 jul. 2022.

STERN, Fábio L. Metodologia em Ciência da Religião. Revista Relegens Thréskeia - UFPR, v. 09, n. 1, 2020. p.138-160. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/relegens/article/view/68867/0>. Acesso em: 15 jun. 2022.

TEIXEIRA, Faustino (Org.). Sociologia da Religião: enfoques teóricos. Petrópolis: Vozes, 2011.

TEIXEIRA, Faustino; MENEZES, Renata (Org.). Religiões em movimento: o censo de 2010. Petrópolis: Vozes, 2013.

UEA. Ciências da Religião: 1ª licenciatura. Disponível em: <https://cursos2.uea.edu.br/index.php?dest=view&mode=curriculo>. Acesso em: 10 jul. 2022.

USARSKI, Frank. Constituintes da ciência da religião: cinco ensaios em prol de uma disciplina autônoma. São Paulo: Paulinas, 2006. E-book.

Published

2022-12-02