Temenos

Sacred precinct of Santa Raimunda

Authors

  • Rachel Dourado Silva Doutoranda em Geografia pela Universidad Nacional Autónoma de México. Mestra em Geografia pela Universidade Federal de Rondônia– UNIR. Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas Modos de Vidas e culturas Amazônicas – GEPCULTURA/UNIR

DOI:

https://doi.org/10.23925/1677-1222.2023vol23i1a17

Keywords:

Sanctuary, Phenomenology, Saint Raimunda, Popular devotion, Threats

Abstract

Life and death dialogue with cultural, social, and environmental aspects. In this sense, the relationship between people and the sacred enclosure(s) will occur for infinite reasons. The place of study is the Sanctuary of Raimunda, located in the Chico Mendes Extractive Reserve in Acre, on the triple border of Brazil, Bolivia, and Peru, a place with great power of attraction, especially of devotees from Peru, from the department of Madre de Dios. The said Sanctuary of the soul of Bom Sucesso allows us to understand through the faith expressed by its devotees the relationship between life and death, symbols and personal experiences, giving life to cultural, social, environmental lives, and collective organization. The research is built by phenomenology, with field observations carried out between the periods of 2010 to 2015 and August 2022, as well as with observation of the threats of the loss of rights of the forest peoples and the maintenance of the forests themselves. The research aims to indirectly verify how the communities' relationship with the sacred enclosures occurs.

Author Biography

Rachel Dourado Silva, Doutoranda em Geografia pela Universidad Nacional Autónoma de México. Mestra em Geografia pela Universidade Federal de Rondônia– UNIR. Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas Modos de Vidas e culturas Amazônicas – GEPCULTURA/UNIR

Pesquisadora da cultura com trabalhos desenvolvidos com foco em comunidades, turismo, relações de gênero e religiosidade popular.

References

DE LA CADENA, M. Natureza incomum: histórias do antropo-cego. Brasil. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, p. 95-117, 2018.

ELIADE, M., & Couliano, I. P. Dicionário das religiões. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FAUSTO, J. Rato candango, homem zumbi. Piseagrama, p. 12-17, 2015.

HIRAI, S. ¡Sigue los símbolos del terruño!»: etnografía multilocal y migración transnacional. En M. Ariza, & L. Velasco, Métodos cualitativos y su aplicación empírica: por los caminos de la investigación sobre migración internacional. México: UNAM, Instituto de Investigaciones Sociales; El Colegio de la Frontera Norte, A.C., 2012.

KLEIN, E. Santos da Floresta: Cultura e Religião entre seringueiros do Acre. Rio Branco - Acre: ditora da UFAC. 2003.

KRENAK, A. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LÉVI-STRAUSS, C. (2009). Lição de sabedoria das vacas loucas. Estudos Avançados, p. 211-216, 2009.

SILVA, A. D. Territorialidades e identidade do coletivo kawahub – da terra indígena uru-eu-wau-wau em rondônia: “orevaki are” (reencontro) dos “marcadores territoriais”. Curitiba-PR: Tese de doutorado, 2010.

SILVA, R. D. Espaços de peregrinação: a devoção nas estradas da seringa. Porto Velho: Dissertação de mestrado em geografia. Universidade Federal de Rondônia, 2015.

VIEIRA, S. D. O Astro do Tempo e o fim da Era: a crise ecológica e a arte de assuntar entre os quilombolas do Alto Sertão da Bahia. Clima Com Cultura Científica, p. 16-33, 2015.

Published

2023-07-27