The devil’s allegory as an ironic criticism of capitalism in the work of Machado de Assis

Authors

  • Alessandro Gomes Enoque Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1677-1222.2023vol23i1a6

Keywords:

Machado de Assis, A Igreja do Diabo, Sermão do Diabo, Capitalism, Irony

Abstract

Among the various analytical paths related to the work of Machado de Assis, one that seems to draw the most attention is the one that seeks approximations between literary and religious discourses (Cantarela, 2015; Alves; Oliveira; Ivan, 2014; Maia, 2015; Silva, 2016; Proença, 2010; Nova, 1992; Schmidt; Silva, 1978; Brum, 2009). In this sense, for Cantarela (2015), there are at least three models of reading the dialogue between religion and literature, namely: (a) the dialogic model of comparative literature (characterized by the search for traces of intertextuality between the Bible and other canonized works by religious traditions with literature); (b) the theorized dialogic model (characterized by the search for theoretical justifications for the dialogue between religion and literature); and, finally, the (c) thematic dialogic model (understands that the interlocution between the theological and literary discourse can be constructed from elements of the lived world and focusing on various themes). For the specific purposes of this article, we opted for an analytical model that includes both the comparative literature dialogic and the thematic dialogic. We followed this path since our objective consists, fundamentally, in analyzing, in Machado’s short stories A Igreja do Diabo and Sermão do Diabo, the way in which the author makes an ironic social critique of Brazilian capitalism at the end of the nineteenth and early twentieth centuries. It is important to highlight that, although some works have the theme of social criticism as a central element (Couto, 2016; Bosi, 2004), none are based on the allegory of the devil.

Author Biography

Alessandro Gomes Enoque, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Professor Associado da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Professor do Programa de Pós-Graduação em Geografia do Pontal (PPGEP/PONTAL) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Pós-Doutor em Sciences Humaines pela École des Sciences de la Gestion (ESQ) da Université du Québec à Montréal (UQAM). Doutor em Ciências Humanas (Sociologia e Ciência Política) pela Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal de Minas Gerais (FAFICH/UFMG). Mestre em Administração de Empresas (Área de Concentração: Organizações e Recursos Humanos) pela Faculdade de Ciências Econômicas da Universidade Federal de Minas Gerais (FACE/UFMG).

References

ALVES, Naiara da Silva; OLIVEIRA, Rafaela Veríssimo Paim de; IVAN, Maria Eloísa de Souza. Entre o sagrado e o profano: uma leitura do conto “A igreja do diabo” de Machado de Assis. Revista Eletrônica de Letras, (on-line), v. 7, n. 7, edição 7, jan.-dez. 2014.

ASSIS, Machado de. A Igreja do Diabo. Rio de Janeiro: Garnier, 1884. (Volume de contos). Disponível em: <http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/bv000195.pdf>. Acesso em: 8 dez. 2022.

ASSIS, Machado de. O Sermão do Diabo. Rio de Janeiro: Garnier, 1884. (Volume de contos). Disponível em: <http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/bv000195.pdf>. Acesso em: 8 dez. 2022.

BAKTHIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec, 2010.

BÍBLIA SAGRADA. Tradução dos originais grego, hebraico e aramaico mediante a versão dos Monges Beneditinos de Maredsous (Bélgica). São Paulo: Editora Ave-Maria, 2013.

BOSI, Alfredo. Raymundo Faoro leitor de Machado de Assis. Estudos Avançados, [s.l.], v. 18, n. 51, 2004.

BRUM, Fernando Machado. Literatura e religião: estudo das referências religiosas na obra de Machado de Assis. 2009, 181f. (Dissertação de Mestrado em Literatura Brasileira), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Campus de Porto Alegre, Porto Alegre, 2009.

CANDIDO, Antonio. Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011.

CANTARELA, Antonio Geraldo. Modelos de leitura do diálogo entre religião e literatura. In: CONGRESSO NPTECRE, v. 5, 2015. Anais […]. [S.l.], 2015.

CHARAUDEAU, Patrick. “Dize-me qual é teu corpus, eu te direi qual é a tua problemática”. Revista Diadorim (Revista de Estudos Linguísticos e Literários do Programa de Pós-Graduação em Letras Vernáculas da Universidade Federal do Rio de Janeiro), Rio de Janeiro, v. 10, 2011.

CHARAUDEAU, Patrick. Os estereótipos, muito bem. Os imaginários, ainda melhor. Entrepalavras, [s.l.], v. 7, 2017.

CHARAUDEAU, Patrick. Linguagem e discurso: modos de organização. São Paulo: Contexto, 2019.

COUTO, Elvis Paulo. Roberto Schwarz e a crítica social na literatura de Machado de Assis. Revista Florestan Fernandes, [s.l.], v. 3, n. 1, 2016.

DELUMEAU, Jean. História do medo no Ocidente. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

MAIA, Hélen Suzandrey Borges. A representação do diabo no conto machadiano “A Igreja do Diabo”: sua formação palimpsestica com o Livro de Jó e Fausto de Goethe. In: CONGRESSO ANPTECRE, v. 5, 2015. Anais […]. [S.l.], 2015.

MINOIS, Georges. História do riso e do escárnio. São Paulo: Editora Unesp, 2003.

NOVA, Vera Casa. Do sermão do Diabo: o avesso da narrativa. O Eixo e a Roda, [s.l.], v. 16, 1992.

PEREIRA, Kênia Maria de Almeida. A poética da resistência em Bento Teixeira e Antônio José da Silva, o Judeu. São Paulo: Annablume, 1998.

PROENÇA, Paulo Sérgio de. Intertextualidade bíblica e escravidão em Machado de Assis (duas crônicas de maio de 1888). Revista Estudos Semióticos, [s.l.], v. 6, n. 2, p. 77-85, novembro de 2010.

SCHMIDT, Zilia Mara Scarpari; SILVA, Edson Rosa da. A Igreja do Diabo e o discurso do carnaval. Curitiba: Revista de Letras, 1978.

SILVA, Tiago Ferreira da. A Bíblia às avessas: uma releitura irônica do Gênesis no conto ‘Na arca’, de Machado de Assis. Revista Exodus: Contos e Recontos, [s.l.], 2016.

SOARES, Angélica. Gêneros literários. São Paulo: Ática, 2004.

Published

2023-07-27

Issue

Section

Seção Temática