Persuasion in the speech of Saint Bernard of Clairvaux in the book on loving God

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1677-1222.2024vol24i3a27

Keywords:

Propaganda, Rhetoric, Catholic Church

Abstract

Propaganda, as its name suggests, disseminates and propagates ideas, doctrines, or dogmas through persuasive strategies. Among the spheres where propaganda operates, religious contexts notably employ these strategies. This study examines the persuasive and hegemonic structure of Saint Bernard of Clairvaux’s discourse in his work On Loving God, analyzing how the text’s rhetorical functions and mechanisms propagate Christian doctrine. Drawing on Adilson Citelli’s theoretical framework in Linguagem e Persuasão (Language and Persuasion, 2002), we trace methodological steps to interpret the persuasive structures within the analyzed chapter. The findings reveal how medieval religious discourse utilized rhetoric as a hegemonic communication strategy, demonstrating its role in consolidating doctrinal authority and ideological influence.

Author Biographies

Elisa Ferreira Roseira Leonardi, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Doutora em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre em Ciências da Comunicação pela Università Pontificia Salesiana de Roma, e graduação em Comunicação Social Jornalismo pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). É professora adjunta do Departamento de Comunicação Social da Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná, Unicentro.

Scheyla Joanne Horst, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Doutoranda em Estudos Literários (UFPR). Mestre em Letras (Unicentro). Especialista em Jornalismo Literário (FAVI) e graduada em Comunicação Social - Jornalismo (Unicentro). Comunicadora Social na Universidade Estadual do Centro-Oeste.

João Angelo Pires da Silva, Universidade Estadual de Londrina

Mestrando em Comunicação e Produção de Sentido nas Mídias pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Graduado em Ciências da Religião pelo Centro Universitário Internacional (Uninter) e en Publicidade e Propaganda pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (Unicentro).

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Published

2025-03-15