The legacy of autonomy in the Catholic university

Rescuing its origins

Authors

  • João Décio Passos

DOI:

https://doi.org/10.23925/1677-1222.2024vol24i2a2

Keywords:

Autonomia, Ciência, Confessionalidade, Igreja, Universidade.

Abstract

Autonomy has defined the university since its origins. In the modern context it became a political issue, expressing the separation of church and state with their educational institutions. Since then, the confessional label has been seen as synonymous with control over teaching and research freedoms. However, it is an issue that remains affirmed by the Church as a fundamental value and, in many cases, fulfils the function of resistance to dictatorial political controls. Revisiting the theme of autonomy in the origins of universities helps us to understand their paradoxical course throughout history within the Catholic Church.

References

AZZI, Riolando. A neocristandade; um projeto restaurador. São Paulo: Paulus, 1994.

CASALI, Alípio. Elite intelectual e restauração da Igreja. Petrópolis: Vozes, 1995.

Constituição Pastoral Gaudium et spes. In Compêndio do Vaticano II. Petrópolis: Vozes 1986.

Declaração Gravissimum Educationis. In Compêndio do Vaticano II. Petrópolis: Vozes 1986.

JOÃO PAULO II. Constituição Apostólica Ex corde ecclesiae. São Paulo: Paulinas, 2000.

LE GOFF, Jaques. Os intelectuais na idade média. Rio de Janeiro: José Olímpio, 2011.

LIMA VAZ, E. C. Raízes da modernidade. São Paulo: Loyola, 2002.

VERGER, Jacques. Cultura, ensino e sociedade no ocidente nos séculos XII e XIII. Bauru: Edusc, 2001.

PASSOS. J. Décio. Ensino Superior e Magistério da Igreja; a meta da verdade e o método do diálogo. In Theologica Xaveriana 68, Bogotá, 2018.

RIBEIRO, Darcy. A universidade necessária. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1975.

RÜEGG, Walter (Coord). Uma história da universidade na Europa, Vol I; As universidades medievais. Porto: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 1992.

TOMAS DE AQUINO. Suma Teológica I. São Paulo: Loyola, 2001.

ULLMANN R. Aloysio. A universidade medieval. Porto Alegre: Edpucrs, 2000.

Published

2024-10-21