Painted ex-votos

Multimodal popular devotional material

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1677-1222.2024vol24i3a20

Keywords:

Ex-votos, Religiosity, Language, Textual heritage

Abstract

This article stems from our doctoral thesis, which examines Brazilian and Portuguese painted ex-votos from the 18th and 19th centuries through a philological lens. We argue that these ex-votos function as multimodal texts, combining verbal elements (the captions) and non-verbal elements (the paintings) to create a dual form of communication. The painted images and captions complement each other, enhancing the clarity, persuasiveness, and memorability of the ex-votive narrative, particularly in religious pilgrimage settings. Typically, the narrative structure of ex-votos – a fixed feature – integrates linguistic and non-linguistic elements and unfolds in three sequential stages: the event, the individual’s response, and the divine intervention. A recurring communicative purpose underpins all ex-votos, driven by an evocation that records a social or religious event as an act of gratitude and communal testimony. When analyzing a collection of ex-votos from a religious site, we observe that each piece blends the (partial) repetition of familiar narratives with the unique, individual experiences of the devotees.

Author Biography

Marcus Dores, Universidade de Évora

Doutor em Filologia e Língua Portuguesa pela Universidade de São Paulo, mestre em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais e graduado em Letras pela Universidade Federal de Ouro Preto. É pesquisador do Centro Interdisciplinar de História, Culturas e Sociedades da Universidade de Évora e membro da Cátedra UNESCO em Patrimônio Imaterial e Saber-Fazer Tradicional. É, também, editor-chefe da Revista LaborHistórico (UFRJ).

References

CAMPOS, A. A. Introdução ao barroco mineiro. Belo Horizonte: Crisálida, 2006. 80p.

CATECISMO DA IGREJA CATÓLICA. 3ª. ed. Petrópolis: Vozes; São Paulo: Paulinas, Loyola, Ave-Maria, 1993.

DUARTE, A. H. da S. D. Ex-Votos e Poiesis: representações simbólicas na fé e na arte. Tese (Doutorado em História) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.

FROTA, L. C. Ex-votos em Congonhas: o resgate de duas coleções. Brasília: Iphan, 2012.

LAPA, A. Livro de ex-votos portugueses. Lisboa, 1967.

PLATÃO. A República. Tradução e notas de Maria Helena da Rocha Pereira. Lisboa: Edições Calouste Gulbenkian, 1998. 464 p.

SCARANO, J. Fé e milagre: ex-votos pintados em madeira, séculos XVIII e XIX. São Paulo: EDUSP, 2004.

TOSCAN, M. As simbologias religiosas dos Santuários do Bom Jesus do Monte de Braga e do Bom Jesus de Matosinhos em Congonhas. 2014. Dissertação (Mestrado em Ciências da Cultura) – Escola de Ciências Humanas e Sociais, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Vila Real, 2014.

UNESCO. Convenção para a salvaguarda do Patrimônio Cultural e Imaterial. Paris, 17 de out. de 2003. (Tradução feita pelo Ministério das Relações Exteriores, Brasília). Disponível em http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001325/132540por.pdf.

Published

2025-03-15