Soul's ears
Religious music as a link to inclusion for the deaf community
DOI:
https://doi.org/10.23925/1677-1222.2024vol24i3a6Keywords:
Social inclusion, Brazilian Sign Language (Libras), Religious ceremonies, Sensitive knowledgeAbstract
This article examines the relationship between the deaf community and music, focusing on using Brazilian Sign Language (Libras) in religious celebrations within a Pentecostal church in Canoas, RS. Given the central role of praise in Christian worship, the study investigates how incorporating Libras influences the experiences of deaf individuals during these celebrations, emphasizing the significance of sensory knowledge. Data were collected through interviews with ten members of the deaf community, exploring their perceptions and experiences. The findings reveal that music, adapted through Libras, plays a crucial role in fostering social and religious inclusion, enabling deaf individuals to engage more fully in church activities. This research contributes to the broader understanding of accessibility in religious practices and underscores the importance of sensory and inclusive adaptations to better integrate the deaf community into contemporary religious contexts.
References
ALBIR, Amparo Hurtado. Aquisição da competência tradutória: aspectos teóricos e didáticos. In: PAGNO, Adriana; MAGALHÃES, Célia; ALVES, Fábio (Orgs.) Competência em tradução: cognição e discurso. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2005. p. 19-57.
ASSMANN, Aleida. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural. Campinas/SP: Unicamp, 2011.
BRITO, Ênio J. C. Religião material - o estudo das religiões a partir da cultura material. Identidade!, v. 25, n. 01, p. 127-134, Jan/Jun 2020.
CANDAU, Joel. Memória e Identidade. São Paulo: Contexto, 2011.
CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.
CROSS, Ian. Musical and Biocultural Evolution. In: CLAYTON, Martin; HERBERT, Trevor; MIDDLETON, Richard. The Cultural Study of Music, 17-27. 2nd ed. New York and London: Routledge, 2012.
DUNN, Mallory R. The role of music in worship among deaf culture Christianity. 2018. Master of Arts in Ethnomusicology (MA). Liberty University. Lynchburg, Virgínia, EUA. 85 p. Disponível em: https://digitalcommons.liberty.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1549&context=masters Acesso em 12 mar. 2024
HAGUIARA-CERVELLINI, Nadir. A musicalidade do surdo: Representação e estigma. São Paulo: Plexus Editora, 2003.
HOLMES, Jessica A. Expert Listening Beyond the Limits of Hearing: Music and Deafness. Journal of the American Musicological Society. v. 70, n. 1, p. 170-220, 2017.
HOPKINS, Carl et al. Deafness And Music: Can Vibration Be Used When Playing Music Together? Frontiers for Young Minds. Neuroscience and Psychology. Jan. 2022, doi:10.3389/frym.2021.732713
KUNTZE, Vivian L. A relação do surdo com a música: representações sociais. Dissertação de Mestrado (Música), Universidade do Estado de Santa Catarina, 2014. 151 p.
MED, Bohumil. Teoria da música. 4ª ed., Brasília: Musimed, 1996.
NAKAGAWA, Michiko. A música e a surdez: reflexões sobre a experiência musical de pessoas surdas. Revista Brasileira de Educação Musical, v. 22, p. 85-96, 2012.
PATIAS, Naiana D.; HOHENDORFF, Jean V. Critérios de Qualidade para Artigos de Pesquisa Qualitativa. Psicologia em Estudo, v. 24, e435361, 2019.
PAULA, Tatiane R. M. de; PEDERIVA, Patrícia L. M. A musicalidade das pessoas surdas: um olhar a partir da teoria histórico-cultural. DELTA: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, v. 38, n. 1, p. 202257176, 2022.
PEREIRA, Maria C. P. Testagem linguística em língua de sinais: as possibilidades para os intérpretes de Libras. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada). Universidade do Vale do Rio dos Sinos, 2008.
POLLAK, Michael. Memória e identidade social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol.2, n. 3, 1992, p. 200-212.
SACKS, Oliver. Vendo vozes: uma jornada pelo mundo dos Surdos. Rio de Janeiro, Imago Editora, 2002.
SILVA, Nedinaldo M. da et al. Educação musical de surdos: características, barreiras e práticas exitosas. Educação e Pesquisa, v. 46, p. e221995, 2020.
SOLEMAN, Carla; BOUSQUAT, Aylene. Políticas de saúde e concepções de surdez e de deficiência auditiva no SUS: um monólogo? Cadernos de Saúde Pública, v. 37, e00206620, 2021, p. 1-14. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311X00206620.
SOUZA, Patrícia R. Religião Material: O estudo das religiões a partir da Cultura Material. Tese de Doutorado em Ciência da Religião. PUC SP, 2019
SOUZA, Patrícia R. Pensar a religião através das coisas: materialidade religiosa e decolonização. REVER, v. 22, n. 2, 2022.
STROBEL, Karin. As imagens do outro sobre a cultura surda. 2ª ed., Florianópolis: Editora da UFSC, 2009.
VARGAS, Vivian G. L.; SOUSA, Alexandre M. Música para sujeitos surdos: expressividade e paralinguagem. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, v. 4, n. 2, 2017, pp 250-258. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/1204. Acesso em: 14 jul. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:- Authors retain copyright, but grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons BY-NC License.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), as long as with acknowledgment of authorship and first publication in this journal.