THE EVOLUTION OF THE BRAZILIAN DIGITAL PAYMENT METHODS MARKET

Authors

  • Eryka Eugenia Fernandes Augusto University Center of FEI
  • Gabriela Conde Marcelino University Center of FEI
  • Gilmara Lima de Elua Roble Cruzeiro do Sul University
  • Luis Fernando Pacheco Pereira Universidade Anhanguera
  • Fábio Rogério de Morais Federal University of Rondônia

DOI:

https://doi.org/10.23925/2179-3565.2021v12i4p77-90

Keywords:

Credit card, E-commerce, Digital payment methods

Abstract

This paper aims to understand the evolution of the Brazilian digital payment methods market. Thus, it is intended to present to the reader an overview of the characteristics and configurations of the payment arrangements sector, since the beginning of the popularization of cards, until the most recent movements, given the new retail configurations, which have been established in online environments, called e-commerce. Furthermore, it is intended in this work, using the qualitative research, to identify the main motivations that encourage consumers to choose the payment method used in online shopping. It was possible to conclude that credit card is the payment method that most motivates consumers in e-commerce.

References

Albertin, A. L. Comércio eletrônico: modelo, aspectos e contribuições de sua aplicação. Atlas, 2010.

Alves, S. D. S, & Soares, M. M. Microfinanças: democratização do crédito no Brasil: atuação do Banco Central. Banco Central do Brasil. 2006. Available in https://www.bcb.gov.br/htms/public/microcredito/NotaDC200512.pdf

Armstrong, M; Wright, J. Two-Sided Markets, Competitive Bottlenecks and Exclusive Contracts. Economic Theory. Londres, 32,2007: 353-380.

Barone, F. M., & Sader, E. Acesso ao crédito no Brasil: evolução e perspectivas. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, 42 (6), 2008.

BCB. Banco Central do Brasil. As pessoas estão acessando a serviços financeiros? Available in https://www.bcb.gov.br/nor/relcidfin/cap01.html

BCB. Banco Central do Brasil. Implementação da Política Monetária no Brasil.2006. Available in https://www.bcb.gov.br/pec/appron/Apres/20060221PRRegime%20de%20metas%20para%20a%20infla%E7%E3o.pdf

BCB. Banco Central do Brasil. Instrumentos de pagamento – Dados estatísticos 2019. 2019. Available in https://www.bcb.gov.br/estatisticas/spbadendos

BCB. Banco Central do Brasil. Resolução Nº 3.104, Brasília. 2003. Available in https://www.bcb.gov.br/pre/normativos/res/2003/pdf/res_3104_v3_P.pdf

Biancarelli, A. M. A era Lula e sua questão econômica principal: crescimento, mercado interno e distribuição de renda. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, 2014: 58.

BNB. Banco do Nordeste do Brasil. Quadro Macroeconômico Brasil e Nordeste 2000 a 2010. 2012. Available in https://www.bnb.gov.br/documents/88765/89729/indicadores_macroeconomicos_brasil_nordeste_fev12.pdf/d6a134e4-99c0-472f-a244-d771397550c5

Britto, T. A. Neutralidade de redes – mercado de dois lados, antitruste e regulação. Tese (Doutorado em Economia) - Faculdade de Economia, Administração,

Contabilidade e Gestão de Políticas Públicas, Universidade de Brasília, Brasília. 2018.

CatalanI, L. et al.. E-commerce. FGV, 2008.

EBIT. Nielsen. Relatório Webshoppers. 2018.

EBIT. Nielsen. Relatório Webshoppers. 2020.

EBIT. Nielsen.Relatório Webshoppers. 2019.

Festinger, L, Katz, D. A pesquisa na psicologia social.FGV, 1974.

Gil, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. Atlas, 2002.

Gil, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. Atlas, 1989.

Guedes, E. M. Fo., Curi, A. Z., Arashiro, T., Ribeiro, F., Mazetto, D. Análise econômica dos benefícios advindos do uso de cartões de crédito débito. Tendência Consultoria Integrada. São Paulo, 2011. Available in https://pt.scribd.com/document/360722547/Analise-Economica-Dos-Beneficios-Advindos-Do-Uso

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Produto Interno Bruto (PIB). 2020. Available in https://www.ibge.gov.br/explica/pib.php. Accessed on: 25 Jan. 2021.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Uso de Internet, televisão e celular no Brasil. Educa IBGE. 2018. Available in https://educa.ibge.gov.br/jovens/materias-especiais/20787-uso-de-internet-televisao-e-celular-no-brasil.htm

Oliveira, G.; Turolla, F. Política econômica do segundo governo FHC: mudança em condições adversas. Tempo social, 2003, 15(2), p. 195-217.

Perez, A. H.; Bruschi, C. A Indústria de Meios de Pagamento no Brasil: movimentos recentes. Centro de Finanças e Centro de Estudos em Negócios, Insper, 2018.

Rochet, J, Tirole, J. Two-sided markets: an overview. 2004. Available in web.mit.edu/14.271/www/rochet_tirole.pdf

Scandiuzzi, F., Oliveira, M. M. B., Araújo, G. J. F. D. A logística no Comércio eletrônico B2C: um estudo nacional multicaso. Revista de Estudos do CEPE, Santa Cruz do Sul, 34, 2011:231-241.

Schiffman, L. Kanuk, L. Comportamento do consumidor. Editora LTC, 2000.

SEBRAE. Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. Meios de Pagamentos Digitais. 2012. Available in https://www.sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/BIS/Cartilha%20Meios%20de%20Pagamento.pdf

Vergara, S. C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. Atlas, 2004: 51.

Yin, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Penso Editora, 2016

Downloads

Published

2021-12-23

Issue

Section

Papers