Generation Z’s perception of artificial intelligence used in selection processes
DOI:
https://doi.org/10.23925/2179-3565.2022v13i4p11-17Keywords:
Generation Z, Artificial Intelligence, Labor market, Organizations, Recruitment, SelectionAbstract
The objective of this study was to identify and analyze the perceptions of Generation Z (born between 1995 and 2009) regarding new practices, processes, and emerging topics in people management, with emphasis on the application of artificial intelligence, since this is a very recent generation, and authors are only beginning to consider it in sociodemographic studies. A survey with online questionnaires was used in the study. It was forwarded to the social networks of Generation Z students from a university in the city of São Paulo to identify how this generation has behaved in selection processes, in view of new trends, especially when artificial intelligence is used. Artificial intelligence use in selection processes is not very well accepted by the members of this generation, contradicting what is generally propagated and disclosed in the media. The respondents are more attracted to companies that offer growth opportunities, good salaries, and benefits than to companies that offer independence and autonomy.
References
Barros Neto, J. P (2022). Gestão de pessoas 4.0. Rio de Janeiro: Freitas Bastos.
Cruz, M. T. de S., Barros Neto, J. P. de (2020). Impactos da inteligência artificial na gestão de pessoas. São Paulo: Tiki Books.
Dalapria, N. T., Camargo, D. R. J., Degraf, D. M., Callegari, N. M. (2015). A inserção da Geração Z no Mercado de Trabalho e o impacto causado nas organizações. Anais. ADMPG – Congresso Internacional de Administração: Gestão Estratégica: Tecnologia e o impacto nas organizações. Ponta Grossa: Universidade Estadual de Ponta Grossa, UEPG.
Freire Filho, J.; Lemos, J. F (2008). Imperativos de Conduta Juvenil no século XXI: a Geração Digital na mídia impressa brasileira. Comunicação, Mídia e Consumo. 5(13), 11-25. São Paulo: ESPM.
Grubb, V. M. (2018). Conflito de gerações: desafios e estratégias para gerenciar quatro gerações no ambiente de trabalho. São Paulo: Autêntica Business.
Lakatos, E. M., Marconi, M. A (2017). Metodologia científica. São Paulo: Atlas.
Rech, I. M., Viera, M. M., Anschau, C. T. (2017). Geração Z, os nativos digitais: como as empresas estão se preparando para reter esses profissionais. Revista Tecnológica. 6(1), 152-166. Chapecó: UCEFF.
Stachewski, A. L. (2021). Inteligência artificial pode ser aliada para garantir processos seletivos mais diversos. Época Negócios. Rio de Janeiro: Globo.
Tapscott, D. (2010). A hora da geração digital: como os jovens que cresceram usando a internet estão mudando tudo, das empresas aos governos. São Paulo: Agir Negócios.
Vieites, A. L. P. (2019). Recrutamento e seleção: mapeamento das competências atitudinais e comportamentais demandadas dos jovens executivos em cenário de crise econômica. In: Santos, E. A. P. dos, Cruz, M. T. de S. (Org.). Gestão de pessoas no século XXI: desafios e tendências para além de modismos São Paulo: Tiki Books.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-No Derivers 4.0 International license.
1.The author (s) authorize the publication of the article in the journal;
2.The author (s) warrant that the contribution is original and unpublished and is not in the process of being evaluated in other journal (s);
3. The journal is not responsible for the opinions, ideas and concepts emitted in the texts, as they are the sole responsibility of its author (s);
4. The editors are entitled to make textual adjustments and to adapt the articles to the standards of publication.