Generation Z’s perception of artificial intelligence used in selection processes

Autores/as

  • Lucas Pereira de Oliveira Pontifical Catholic University Catholic of São Paulo
  • João Pinheiro de Barros Neto Pontifical Catholic University Catholic of São Paulo https://orcid.org/0000-0002-5680-6658

DOI:

https://doi.org/10.23925/2179-3565.2022v13i4p11-17

Palabras clave:

Generation Z, Artificial Intelligence, Labor market, Organizations, Recruitment, Selection

Resumen

The objective of this study was to identify and analyze the perceptions of Generation Z (born between 1995 and 2009) regarding new practices, processes, and emerging topics in people management, with emphasis on the application of artificial intelligence, since this is a very recent generation, and authors are only beginning to consider it in sociodemographic studies. A survey with online questionnaires was used in the study. It was forwarded to the social networks of Generation Z students from a university in the city of São Paulo to identify how this generation has behaved in selection processes, in view of new trends, especially when artificial intelligence is used. Artificial intelligence use in selection processes is not very well accepted by the members of this generation, contradicting what is generally propagated and disclosed in the media. The respondents are more attracted to companies that offer growth opportunities, good salaries, and benefits than to companies that offer independence and autonomy.

Citas

Barros Neto, J. P (2022). Gestão de pessoas 4.0. Rio de Janeiro: Freitas Bastos.

Cruz, M. T. de S., Barros Neto, J. P. de (2020). Impactos da inteligência artificial na gestão de pessoas. São Paulo: Tiki Books.

Dalapria, N. T., Camargo, D. R. J., Degraf, D. M., Callegari, N. M. (2015). A inserção da Geração Z no Mercado de Trabalho e o impacto causado nas organizações. Anais. ADMPG – Congresso Internacional de Administração: Gestão Estratégica: Tecnologia e o impacto nas organizações. Ponta Grossa: Universidade Estadual de Ponta Grossa, UEPG.

Freire Filho, J.; Lemos, J. F (2008). Imperativos de Conduta Juvenil no século XXI: a Geração Digital na mídia impressa brasileira. Comunicação, Mídia e Consumo. 5(13), 11-25. São Paulo: ESPM.

Grubb, V. M. (2018). Conflito de gerações: desafios e estratégias para gerenciar quatro gerações no ambiente de trabalho. São Paulo: Autêntica Business.

Lakatos, E. M., Marconi, M. A (2017). Metodologia científica. São Paulo: Atlas.

Rech, I. M., Viera, M. M., Anschau, C. T. (2017). Geração Z, os nativos digitais: como as empresas estão se preparando para reter esses profissionais. Revista Tecnológica. 6(1), 152-166. Chapecó: UCEFF.

Stachewski, A. L. (2021). Inteligência artificial pode ser aliada para garantir processos seletivos mais diversos. Época Negócios. Rio de Janeiro: Globo.

Tapscott, D. (2010). A hora da geração digital: como os jovens que cresceram usando a internet estão mudando tudo, das empresas aos governos. São Paulo: Agir Negócios.

Vieites, A. L. P. (2019). Recrutamento e seleção: mapeamento das competências atitudinais e comportamentais demandadas dos jovens executivos em cenário de crise econômica. In: Santos, E. A. P. dos, Cruz, M. T. de S. (Org.). Gestão de pessoas no século XXI: desafios e tendências para além de modismos São Paulo: Tiki Books.

Descargas

Publicado

2022-12-27