Investigando a influência do co-design no processo de design para o desenvolvimento de novos produtos

Autores

DOI:

https://doi.org/10.23925/2179-3565.2022v13i2p84-91

Palavras-chave:

Co-design, inovação, Usuários do produto

Resumo

Co-design é uma tendência emergente no desenvolvimento de novos produtos que incorpora a entrada do cliente no processo de design. Ele conecta clientes, designers e engenheiros em todo o processo de design e desenvolvimento de produtos. Este artigo explora estratégias de co-design para design de produtos de várias empresas. Em particular, o documento aborda as seguintes questões: Que tipos de produtos estão sendo co-projetados? Como o co-design está influenciando o processo de design? Como o co-design pode ajudar as empresas a moldar suas estratégias de design? Exemplos de produtos co-projetados são apresentados e os diferentes papéis que os clientes desempenham no co-design desses produtos são descritos. A influência do co-design no processo de design convencional também é discutida em detalhes. As empresas agora podem perguntar diretamente a seus clientes atuais e potenciais sobre várias ofertas de produtos e basear sua estratégia nas respostas recebidas pelos clientes. O co-design desempenhará um papel importante na definição da estratégia de design das grandes empresas.

Referências

Baxter P, Jack S. Qualittive Case Study Methodology. The Qualitative Report. 2008;13(4).

BMW Group Co-Creation Lab [Internet]. [cited 2021 Dec 16]. Available from: https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0082655EN/bmw-group-co-creation-lab?language=en

Beers, D. DeWalt and its customer-driven innovation. Available at: https://consumervaluecreation.com/2017/03/04/dewalt-and-its-customer-driven-innovation/

Buur J, Matthews B. Participatory innovation. International Journal of Innovation Management. 2008;12(3):255–73.

Chamorro-Koc M, Popovic V, Emmison M. Using visual representation of concepts to explore users and designers’ concepts of everyday products. Design Studies. 2008;29(2).

Franke N, von Hippel E, Schreier M. Finding commercially attractive user innovations: A test of lead-user theory. In: Journal of Product Innovation Management. 2006.

IKEA opens up to cocreate the future range with the world [Internet]. [cited 2021 Dec 16]. Available from: https://about.ikea.com/en/newsroom/2017/06/07/ikea-opens-up-to-cocreate-the-future-range-with-the-world

Kaulio MA. Customer, consumer and user involvement in product development: A framework and a review of selected methods. Vol. 9, Total Quality Management. 1998.

Kristensson P, Magnusson PR, Matthing J. Users as a hidden resource for creativity: Findings from an experimental study on user involvement. Creativity and Innovation Management. 2002;11(1).

Manyika JM, Roberts RP, Sprague KL. Eight business technology trends to watch: Eight emerging trends are transforming many markets and businesses. Executives should learn to shape the outcome rather than just react to it. The Mckinsey Quarterly. 2007; December.

Ogawa S, Piller FT. Reducing the risks of new product development. MIT Sloan Management Review. 2006;47(2):65–71.

Pals N, Steen MGD, Langley DJ, Kort J. Three approaches to take the user perspective into account during new product design. International Journal of Innovation Management. 2008;12(3).

Piller FT, Walcher D. Toolkits for idea competitions: A novel method to integrate users in new product development. R and D Management. 2006;36(3).

Sanders EBN, Stappers PJ. Co-creation and the new landscapes of design. CoDesign. 2008;4(1).

Stake RE. The Art of Case Study Research: Perspectives on practice. Thousand Oaks CA Sage. 1995.

Thrift N. Re-inventing invention: New tendencies in capitalist commodification. Economy and Society. 2006;35(2):279–306.

Ulrich KT, Eppinger SD. Product Design and Development. 2nd ed. USA: McGraw Hill; 2000.

Von Hippel E. Lead users: a source of novel product concepts. Management Science. 1986;32(7).

Yin R. Yin, RK (2009). Case study research: Design and métodos. Thousand Oaks, CA: Sage. journals.nipissingu.ca. 2009.

Downloads

Publicado

2022-06-15

Edição

Seção

Artigos