Concepção de educação de think tanks liberais no Brasil e governamentabilidade neoliberal

Authors

  • Neide César Vargas
  • Rosa Maria Marques

DOI:

https://doi.org/10.23925/1806-9029.v33i2e59993

Keywords:

education, neoliberal governmentality, extreme privatization, liberal think tanks, new right

Abstract

This article aims to identify the activities of the von Mises Brasil Institute and the Rothbard Institute in the conformation of neoliberal rationality in Brazilian education, contributing to the internalization, in institutions and subjectivities, of a concept of ultraliberal education. It is a bibliographic and documentary study that inserts these think tanks in a historical processes and also is based on the concept of neoliberal governmentality by Brown (2019) and Dardot and Laval (2016), complemented with the critical use of Mises, Hayek and Rothbard, are the filters used. Its main conclusions indicate that the activities of these organizations and their conception of education are part of a more global movement of ideological reaction to the financial crisis of 2008 as well as an unfolding of the actions of the new right in Brazil. In education, it concludes that such rationality involves the centrality of families in decisions about education, with legitimization of extreme privatization strategies, disqualification of public and compulsory education proposing an education centered on extreme privatization strategies.

References

BROWN, W.. Nas ruínas do neoliberalismo. São Paulo: Filosófica Politéia, 2019.

CASIMIRO, F. H. C.. A nova direita: aparelhos de ação política e ideológica no Brasil contemporâneo. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

CASIMIRO, F. H. C. . Fórum da Liberdade: o grande palco das direitas e do movimento reacionário no Brasil. In: SANTOS, Mayara Aparecida Machado Balestro dos; MIRANDA, João Elter Borges (Orgs.). Nova Direita, Bolsonarismo e Fascismo: reflexões sobre o Brasil. Ponta Grossa: Texto e Contexto, 2020, pp. 84–104.

DARDOT, P.; LAVAL, C.. A nova razão do mundo: ensaios sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

DIETHELM, Pascal; MCKEE, Martin. Denialism: what is it and how should scientists respond? European Journal of Public Health, Vol. 19, No. 1, 2–4 , 2009.

FOUCAULT, M.. Resumo dos cursos do Collège de France (1970-1982). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.

FRIDERICHS, L. E.. Instituto Liberal e Instituto de Estudos Empresariais: mentores da nova direita neoliberal brasileira. In: SANTOS, Mayara Aparecida Machado Balestro dos; MIRANDA, João Elter Borges (Orgs.). Nova Direita, Bolsonarismo e Fascismo: reflexões sobre o Brasil. Ponta Grossa: Texto e Contexto, 2020, pp. 214–230.

GOBBI, D.. Identidade em ambiente virtual: uma análise da Rede Estudantes Pela Liberdade. 125p. Dissertação (Mestrado em Ciência Política). Programa de Pós-Graduação do Instituto de Ciência Política. Universidade de Brasília. 2016. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/22245/1/2016_DannielGobbiFragadaSilva.pdf. Acesso em: 16 de jul 2020.

GRASS, Claudio. A Escola de Frankfurt, o marxismo cultural, e o politicamente correto como ferramenta de controle. 5/5/2016. https://www.mises.org.br/article/2401/a-escola-de-frankfurt-o-marxismo-cultural-e-o-politicamente-correto-como-ferramenta-de-controle

HAYEK, F.A. von. Os Fundamentos da Liberdade. São Paulo: Visão, 1983. Disponivel em: https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004, Acesso em 27 abr de 2020.

HAYEK, F. A. von. Freedom, reason, and tradition. Ethics An International Journal Of Social, Political, And Legal Philosophy, LXVIII(4), pp. 229–245, 1958.

HAYEK, F. A. von.. O caminho da servidão. 6. ed. São Paulo: Instituto Mises Brasil, 2010.

MARTINS, M. F. . Educação, cidadania regressiva e movimentos sociais regressivos: o MBL em questão. Crítica Educativa, 4(2), 41–68, 2018.Disponível em: https://doi.org/10.22476/revcted.v4i2.364. Acesso em: 16 de jul de 2020.

MISES, L. Von. Socialism: an economic and sociological analysis. New Haven: Yale University Press, 1962.

MISES, L. Von. Ação Humana: um tratado de economia. São Paulo: Instituto Ludwig von Mises Brasil, 2010. Disponível em: http://rothbardbrasil.com/wp-content/uploads/arquivos/acao-humana.pdf Acesso em: 05 de mai 2020.

MUELLER, Antony. O marxismo cultural e o politicamente correto contra o povo - quem vence? 16/10/2018. https://www.mises.org.br/article/2953/o-marxismo-cultural-e-o-politicamente correto-contra-o-povo--quem-vence

OLIVEIRA, Romualdo Luiz Portela de; BARBOSA, L. M. R.. O neoliberalismo como um dos fundamentos da educação domiciliar. Pro-Posiçoes, 2(83), 193–212, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pp/v28n2/0103-7307-pp-28-2-0193.pdf. Acesso em: 28 de mai de 2020.

PATSCHIKI, L. . Olavo de Carvalho: uma biografia. In: SANTOS, Mayara Aparecida Machado Balestro dos; MIRANDA, João Elter Borges (Orgs.). Nova Direita, Bolsonarismo e Fascismo: reflexões sobre o Brasil. Ponta Grossa: Texto e Contexto, 2020, pp. 231–291.

ROCHA, Camila. Direitas em rede: think tanks de direita na América Latina. In: CRUZ, Sebastião Velasco e; KAYSEL, André; CODAS, Gustavo (Orgs.). Direita, volver!: o retorno da direita e o ciclo político brasileiro. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2015. pp. 261-278.

ROCHA, C.. “Menos Marx, mais Mises”: uma gênese da nova direita brasileira (2006-2018). 232 p. Tese (doutorado em Ciência Política). Programa de Pós-Graduação em Ciência Política da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Universidade Estadual de São Paulo, São Paulo, 2018. Disponível em:https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8131/tde-19092019-174426/publico/2018_CamilaRocha_VOrig.pdf Acesso em: 19 jun 2019.

ROSA, Pablo Ornelas; ÂNGELO, Vitor Amorim de; MOURÃO, Pedro Jorge Chaves; FERREIRA, C.. Estratégias de constituição de um novo regime de verdade a partir das produções audiovisuais do Brasil Paralelo: uma análise sobre o negacionismo. In: SANTOS, Mayara Aparecida Machado Balestro dos; MIRANDA, João Elter Borges (Orgs.). Nova Direita, Bolsonarismo e Fascismo: reflexões sobre o Brasil. Ponta Grossa: Texto e Contexto, 2020, pp. 292–325.

ROTHBARD, M.. Educação: livre e obrigatória. São Paulo: Instituto Ludwig von Mises Brasil, 2013.

ROTHBARD, M. N. . The Ethics of Liberty (2nd ed.). Press, New York University, 1998. Disponível em: http://bookzz.org/md5/F54F4E49E74DE23353B91C4515DD6651%5Cnpapers2://publication/uuid/03785F85-E189-4288-B642-E7B6325675E4. Acesso em: 20 de set 2020.

SANTOS, Mayara Aparecida Machado Balestro dos; PEREIRA, E.. Brasil Paralelo: atuação, dinâmica e operação: a serviço da extrema-direita (2016-2020). In: SANTOS, Mayara Aparecida Machado Balestro dos; MIRANDA, João Elter Borges (Orgs.). Nova Direita, Bolsonarismo e Fascismo: reflexões sobre o Brasil. Ponta Grossa: Texto e Contexto, 2020, pp. 326–354.

Published

2022-12-03

How to Cite

César Vargas, N. ., & Marques, R. M. . (2022). Concepção de educação de think tanks liberais no Brasil e governamentabilidade neoliberal. Research &Amp; Debate Journal of the Postgraduate Program in Political Economy, 33(2 (60), 33–67. https://doi.org/10.23925/1806-9029.v33i2e59993