Deepfake creation strategies

a semiotic analysis

Authors

  • Patrícia Margarida Farias Coelho University of Santo Amaro, Masters Program in Human Sciences, Santo Amaro, São Paulo, Brazil.
  • Hermes Renato Hildebrand Pontifical Catholic University of São Paulo, Faculty of Exact Sciences and Technology, Postgraduate Program in Intelligence Technologies and Digital Design, São Paulo, São Paulo, Brazil.

DOI:

https://doi.org/10.23925/1984-3585.2021i23p119-134

Keywords:

French semiotics, Sense, Deepfake

Abstract

In a scenario marked by the expansion of the internet, newsreaders are changing their habits and migrating their actions to the Internet. With the increase of information exchanged on social networks, deepfakes are becoming a dangerous instrument of persuasion. The study investigates this phenomenon from the perspective of French semiotics. It has two objectives: (i) To understand how the discursive strategies are produced in deepfakes. (ii) To carry out an analysis of the generative path of tripartite meaning at the narrative, discursive, and fundamental levels. The methodology applied is descriptive and theoretical in character, as foreseen by the French semiotic tradition. It is understood that deepfake is a phenomenon on the rise because it is intrinsically associated with new possible practices through the digital universe, disseminating contents that seem to be true but are not.

Author Biographies

Patrícia Margarida Farias Coelho, University of Santo Amaro, Masters Program in Human Sciences, Santo Amaro, São Paulo, Brazil.

Master degree in Literature (Mackenzie Presbyterian University), PhD in Communication and Semiotics from the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC-SP). She is coordinator and permanent professor in the Master's Program in Humanities at the Santo Amaro University and Professor of the Master's and Doctoral Program in Education at the Methodist University of São Paulo (UMESP since 2018).

Hermes Renato Hildebrand, Pontifical Catholic University of São Paulo, Faculty of Exact Sciences and Technology, Postgraduate Program in Intelligence Technologies and Digital Design, São Paulo, São Paulo, Brazil.

Graduated in Mathematics, Master degree in Multimedia by UNICAMP and PhD in Communication and Semiotics by PUC-SP. Member of the Artistic Collective - SCIArts - Interdisciplinary Team. Professor of disciplines related to Art and Technology, Computational Thinking, Emerging Technologies, Semiotics and Advertising and Marketing at UNICAMP and PUCSP.

References

BALDAN, Maria de Lourdes Ortiz Galdin. Veridicção: um problema de verdade. Alfa – Revista de Linguística, São Paulo, v. 32, p. 47-52, 1988. Disponível em: periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/3797/3505. Acesso em: 9 jun. 2021.

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria semiótica do texto. São Paulo: Editora Ática, 2005.

BARROS, Diana Luz Pessoa de. A complexidade discursiva na internet. Cadernos de Semiótica Aplicada, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 13-31, 2015. Disponível em: doi.org/10.21709/casa.v13i2.8028. Acesso em: 9 jun. 2021.

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Algumas reflexões sobre o papel dos estudos linguísticos e discursivos no ensino-aprendizagem na escola. Estudos Semióticos, v. 15, n. 2, p. 1-14, 2019. Disponível em: doi.org/10.11606/issn.1980-4016. esse.2019.165195. Acesso em: 9 jun. 2021.

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Ser uma semioticista ontem e hoje. Revista Entrepalavras, Fortaleza (CE), ano 10, v. 10, n. especial, p. 113-132, maio 2020. Disponível em: entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/1797. Acesso em: 9 jun. 2021.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Tradução de Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.

CABRAL, Isabela. O que é deepfake? Inteligência artificial é usada para fazer vídeo falso. TechTudo 28/07/2018. Disponível em: techtudo.com.br/noticias/2018/07/o-que-e-deepfake-inteligencia-artificial-e-usada-prafazer-videos-falsos.ghtml. Acesso em: 9 jun. 2021.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. Tradução de Roneide Venâncio Majer. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

COELHO, Patrícia Margarida Farias; COSTA, Marcos Rogério Martins. Publicidade e contos de fadas: reflexões semióticas. Acta Semiótica et Lingvistica, João Pessoa, v. 18, n. 1, p. 110-124, 2013.

COELHO, Patrícia Margarida Farias; FONTANARI, Rodrigo. O parecer do sentido: a perspectiva semiótica. Razón y Palabra, Monterrey, v. 92, p. 1-18, 2015.

DELMAZO, Caroline; VALENTE, Jonas C. L. Fake news nas redes sociais online: propagação e reações à desinformação em busca de cliques. Media & Jornalismo, Lisboa, v. 18, n. 32, p. 155-169, 2018.

FIORIN, José L. Sendas e veredas da semiótica narrativa e discursiva. DELTA, São Paulo, v. 15, n. 1, 1999. Disponível em: scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44501999000100009&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 9 jun. 2021.

FIORIN, José L. As astúcias da enunciação. São Paulo: Ática, 2016.

GREIMAS, Algirdas J. Sobre o sentido II: ensaios semióticos. Tradução de Dilson Ferreira da Cruz. São Paulo: Nankin, Edusp, 2014.

GREIMAS, Algirdas J.; COURTÉS, Joseph. Dicionário de semiótica. Tradução de Alceu Dias Lima, et al. São Paulo: Contexto, 2008.

KALIL FILHO, Marcos da Veiga. Fake news e democracia: contribuições da semiótica discursiva acerca da verdade e da informação na internet. Caderno Letras UFF, Niterói, v. 30, n. 59, p. 205-219, 2019.

MORAES, Cristiane Pantoja. “Deepfake” como ferramenta manipulação e disseminação de “fake news” em formato de vídeo nas redes sociais. IX Encontro Ibérico EDICIC, Barcelona, 2019. Disponível em: doi.org/10.31219/osf.io/mf7t6. Acesso em: 9 jun. 2021.

SANTAELLA, Lucia. A pós-verdade é verdadeira ou falsa? (Coleção Interrogações). Barueri: Estação das Letras e Cores, 2018.

SANTAELLA, Lucia. A semiótica das fake news. Verbum – Cadernos de pós-graduação, v. 9, n. 2, p. 9-25, 2020.

SILVERMAN, Craig. Como identificar um “deepfake” como este vídeo do Barack Obama. BuzzFeed News Media 19/04/2018. Disponível em: buzzfeed.com/br/craigsilverman/como-identificar-deepfake-videoobama-peele. Acesso em: 9 jun. 2021.

Published

2021-10-12

Issue

Section

Artigos