Ruins of the visible

politics implied in the relationship with images in the Big Data era

Authors

  • Claudio de Melo Filho State University of Campinas, Postgraduate Program in Visual Arts, Campinas, São Paulo, Brazil
  • Fernanda Souza Oliveira State University of Campinas, Graduate Program in Visual Arts, Campinas, São Paulo, Brazil
  • Cesar Augusto Baio Santos State University of Campinas, Postgraduate Program in Visual Arts, Campinas, São Paulo, Brazil

DOI:

https://doi.org/10.23925/1984-3585.2021i24p59-73

Keywords:

Image, Database, Technology, Art

Abstract

Debates about images often address places, techniques, and spaces to which important features are attributed. Seeking to articulate strategies and develop reflections on impacts of technologies on the mediation of network images in our contemporaneity, this article aims to investigate the massive presence of technological communication devices (personal cameras, software, computers, cell phones, control cameras and surveillance, among countless others), which trigger continuous information overload. We propose a speculative approach to the relationship between image, pests and big data.
It is in the context of the algorithmic presence in our environment, added to the habit driven by social networks for an excessive production and sharing of images and personal data, that the large information banks feed. To analyze this relationship, we aim to explore a system surrounded by a complex web of relationships and possibilities, which implies establishing connections that go beyond the specificities of artistic and scientific languages. The article is a result of the research project “Post-anthropocentric Aesthetics: towards ‘biohybrid’ systems” which was created by the César Baio (Unicamp). We started from this reflection to seek life in the ruins of to the excess of images in the world – visualization –, such as ‘violence of the visible’ and networks for informational domains through artistic practices.

Author Biographies

Claudio de Melo Filho, State University of Campinas, Postgraduate Program in Visual Arts, Campinas, São Paulo, Brazil

Cláudio Filho is a doctoral student in the Graduate Program in Visual Arts at the State University of Campinas under the guidance of Prof. Dr. César Baio, in which he develops academic and artistic research in investigations between history, art, science, and technology.

Fernanda Souza Oliveira, State University of Campinas, Graduate Program in Visual Arts, Campinas, São Paulo, Brazil

Master's student at the Graduate Program in Visual Arts at Unicamp, FAEPEX scholarship 2029/19 linked to the research project Post-anthropocentric aesthetics: towards 'biohybrid' systems under the supervision of Prof. Dr. César Baio.

Cesar Augusto Baio Santos, State University of Campinas, Postgraduate Program in Visual Arts, Campinas, São Paulo, Brazil

PhD in Communication and Semiotics from PUC-SP, professor at the Institute of Arts at the State University of Campinas.

References

ABREU, Leandro Pimentel. O inventário como tática: a fotografia e a poética das coleções. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2014.

ALLOA, Emannuel (org.). Pensar a imagem. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

ALMEIDA, Reno B.; BAIO, Cesar. Rastros, brechas e ruídos: o banco de dados entre o controle e resistências possíveis. Em: Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação: Anais do 28° Encontro Anual da COMPÓS. Porto Alegre, 2019. Disponível em: compos.org.br/biblioteca/trabalhos_arquivo_ T1MOLFP7PMUS2K9XEQMM_28_7593_22_02_2019_13_35_05.pdf. Acesso em: 30 dez 2021.

BAIO, Cesar. Máquinas de imagem: arte, tecnologia e pós-virtualidade. São Paulo: Annablume, 2015.

BAIO, Cesa. 2020. Imaginários pós-antropocêntricos: reconfigurações das relações entre arte, natureza e tecnologia. In: DISPERSÕES: Anais do 29o Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, setembro de 2020, Goiânia, GO. Manoela dos Anjos Afonso Rodrigues; Cleomar de Sousa Rocha. (orgs.). – Goiânia : ANPAP/UFG. Disponível: anpap.org.br/anais/2020/. Acesso: jan. 2022.

BRATTON, Benjamin H. The Stack: On software and sovereignty. Cambridge, MA: MIT Press, 2015.

BRUNO, Fernanda. Máquinas de ver, modos de ser: vigilância, tecnologia e subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2013.

CARREIRA, Lia; GOVEIA, Fabio. Fotografia e big data: implicações metodológicas. In: Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. XXXVI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – Manaus, AM – 4 - 7 setembro 2013.

CASTRO, Barbara P. Instintos poéticos: conectividade, vitalidade e experiência estétic. Tese de doutorado em Artes Visuais. Escola de Belas Artes, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2018.

CRARY, Jonathan. Técnicas do observador: visão e modernidade no século XIX. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

CRITICAL ART ENSEMBLE. Distúrbio eletrônico. Trad. Leila de Souza Mendes. São Paulo: Conrad do Brasil, 2001.

CRUZ, Pedro Miguel. Lisbon’s blood vessels: a cartogram and a metaphor. Site do artista, 2013. Disponível em: pmcruz.com/informationvisualization/lisbons-blood-vessels. Acesso em: 27 jun. 2021.

FERRAZ VIDAL JR., Icaro. Cronotopologia das imagens inteligentes. Revista FAMECOS, v. 26, n. 1. e30966. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2019.1.30966

HARAWAY, Donna J. Ciborgues e simbiontes: viver junto na nova ordem mundial. Tradução: F. M. Borges; M. Pisani; M. B. Durante. ClimaCom “Coexistências e cocriações”, Campinas, ano 8, n. 20, 2021. Disponível em: climacom.mudancasclimaticas.net.br/ciborgues-esimbiontes. Acesso em: 27 jun. 2021.

KOSMINSKY, Doris; CASTRO, Barbara P.; LUDWIG, Luiz. Existência numérica. Rio de Janeiro: Rio Books, 2018.

MANOVICH, Lev. The language of new media. Cambridge, MA: MIT Press, 2001.

MELO FILHO, Claudio. Pierre Restany para além do real: sala de arte e tecnologia na X bienal de São Paulo (1969). Dissertação de mestrado. Programa de Pós-Graduação em Artes, Cultura e Linguagens, PPGACL - UFJF, 2019.

MONDZAIN, Marie-José. A imagem pode matar? Lisboa: Nova Vega, 2009.

MONDZAIN, Marie-José. Homo spectator: ver, fazer ver / Marie-José Mondzain ; pref. e trad. Luís Lima ; rev. Nuno Quintas. Lisboa : Orfeu Negro, 2015.

MONDZAIN, Marie-José. Imagem, sujeito, poder. [Entrevista original concedida a Michaela Fiserova]. Tradução: Vinícius Nicastro Honesko. In: O monstro à mostra: mostruário, Florianópolis: Outra Travessia, n. 22, 2016, p.175 - 192. Disponível em: periodicos.ufsc.br/index.php/Outra/article/view/2176-8552.2016n22p175. Acesso em: 27 jun. 2021.

MOORE, Jason W. Capitalism in the web of life: Ecology and the accumulation of capital. London: Verso, 2015.

PAGLEN, Trevor. Invisible images (your pictures are looking at you). The New Inquiry, n. 57, dec 2016. Disponível em: thenewinquiry.com/invisible-images-your-pictures-are-looking-at-you. Acesso em 20 mai. 2021.

PARIKKA, Jussi. Photography off the Scale: Technologies and theories of the mass image. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2020.

TSING, Anna L. Viver em ruínas: paisagens multiespécies no Antropoceno. Brasília: IEB Mil Folhas, 2019.

VELÁZQUEZ, Fernando. A peste da imagem. In: PORTUGAL, Demétrio; BAMBOZZI, Lucas (org.). O cinema e seus outros: manifestações expandidas. São Paulo: Equador, 2019.

Published

2022-03-09