Trans:humanism (h-) and audiovisual

image, mind and quantum theory at the borders of the human

Authors

  • Luca Scupino Oliveira Universidade de São Paulo
  • Eduardo Ferraz Centro Universitário Armando Alvares Penteado
  • Bianca Ayuri Centro Universitário Armando Alvares Penteado
  • Guto Escobar Centro Universitário Armando Alvares Penteado
  • Maria Junqueira Netto de Sá e Benevides Universidade de São Paulo
  • Rodrigo Petronio Centro Universitário Armando Alvares Penteado

DOI:

https://doi.org/10.23925/1984-3585.2024i2930p59-95

Keywords:

humanism, transhumanism, cinema, natural-artificial, cyborg, horror, media, David Cronenberg, Donna Haraway

Abstract

Since the second half of the 20th century, audiovisual theorists and filmmakers have been questioning the human being's centrality in Cinema and establishing alternatives to the representation of other organic and inorganic life forms in the cinematographic image. We hereby propose the concept of “trans:humanism” and the acronym “H-” as relational ways of reconstructing the idea of humanism apart from the anthropocentric perspective, while conversing with the dialectics of machinism-nature within the realist theory of the critic André Bazin, the technological presence in the body-horror of filmmaker David Cronenberg, the compostist and the cyborg as media for the philosopher Donna Haraway, and the concept of the Strange in Cinema to the quantum theory.

Author Biographies

Luca Scupino Oliveira, Universidade de São Paulo

Luca Scupino Oliveira é cineasta, pesquisador e crítico. Graduado em Cinema pelo Centro Universitário Armando Álvares Penteado (FAAP), onde realizou Iniciação Científica sobre a passagem do tempo no filme Boyhood (2014). Atualmente é crítico e editor adjunto do site Mnemocine, e realiza mestrado sobre a obra do cineasta Éric Rohmer. Contato: scupino.luca@gmail.com e lso123123@gmail.com.

Eduardo Ferraz, Centro Universitário Armando Alvares Penteado

Eduardo Ferraz é cineasta, pesquisador e roteirista. Graduado em Cinema pelo Centro Universitário Armando Alvares Penteado, roteirizou e dirigiu 5 curtas-metragens. Atualmente trabalha como Redator e Roteirista na Yeap. Contato: edu.aliberti@gmail.com.

Bianca Ayuri, Centro Universitário Armando Alvares Penteado

Bianca Ayuri é montadore e pesquisadore de Cinema. Cursou Cinema no Centro Universitário Armando Alvares Penteado e, durante o período, montou mais de 10 curtas-metragens, dos quais se destacam Ninguém Derruba o Titã (2023), Vida Privada (2023) e Onde Morrem os Cães (2024). Contato: bianca.ayuri00@gmail.com.

Guto Escobar, Centro Universitário Armando Alvares Penteado

Guto Escobar é editor de Som de Cinema na Confraria de Sons & Charutos. Formado em Cinema no Centro Universitário Armando Alvares Penteado. Contato: lgqescobar@gmail.com.

Maria Junqueira Netto de Sá e Benevides, Universidade de São Paulo

Maria Junqueira Netto de Sa e Benevides é estudante de Filosofia na FFLCH-USP, faz pesquisa na área de Filosofia da Ciência. Graduada em Cinema pelo Centro Universitário Armando Alvares Penteado. Contato: mariabenevides@usp.br.

Rodrigo Petronio, Centro Universitário Armando Alvares Penteado

Rodrigo Petronio é escritor e filósofo. Professor titular da FAAP, autor de mais de 20 livros. Atua na fronteira entre comunicação, literatura e filosofia. Formado pela USP, tem dois mestrados: em Filosofia da Religião (PUC-SP) e em Literatura Comparada (UERJ). Doutor pela UERJ/Stanford University, desenvolveu pós-doutorado sobre a cosmologia de Alfred North Whitehead (2018-2020) no Programa de Pós-Graduação em Tecnologias da Inteligência e Design Digital (TIDD, PUC-SP), onde atualmente é pesquisador. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-4473-2193 Site: www.rodrigopetronio.com. E-mail: rodrigopetronio@gmail.com.

References

AGAMBEN, Giorgio. Homo sacer: o poder soberano e a vida nua. Belo Horizonte: UFMG, 2002.

ALEXANDRE, L.; BESNIER, J. M. Os robôs fazem amor? O transumanismo em doze questões. São Paulo: Perspectiva, 2022.

ARROYO, Raoni. Consciência e mecânica quântica: uma abordagem filosófica. São Paulo: LF Editorial, 2024.

AUMONT, Jacques; MARIE, Michael. Dicionário teórico e crítico de cinema. Campinas: Papirus, 2003.

BATAILLE, George. O erotismo. Tradução Cláudia Fares. São Paulo: Arx, 2004.

BATAILLE, George. A teoria da religião. São Paulo: Ática, 1993.

BAZIN, André. O que é cinema? São Paulo: Ubu, 2018.

BENEVIDES, Maria Junqueira Netto de Sá; CASSIAS, Julia Stritzinger de; ESCOBAR, Luiz Gustavo Queiroz; PETRONIO, Rodrigo. Resenha do livro O abismo vertiginoso, de Carlo Rovelli. TECCOGS — Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, n. 27. 2023, p. 118 –123. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/teccogs/article/view/64661/43715.

BENSUSAN, Hilan. Linhas de animismo futuro. Brasília: IEB | Mil Folhas, 2017.

BUBER, Martin. Do diálogo e do dialógico. São Paulo: Perspectiva, 1982.

DANEY, Serge. A rampa. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Tradução: Luiz Orlandi, Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, 5 vol. São Paulo: 34 Letras, 1997.

DERRIDA, Jacques. Gramatologia. São Paulo: Perspectiva, 1973.

DERRIDA, Jacques. Margens da filosofia. Campinas: Papirus, 1991.

DUBOIS, Philippe. Cinema, vídeo, Godard. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

ELSAESSER, Thomas. História do cinema como arqueologia das mídias. São Paulo: Edições SESC, 2018.

FERREIRA DA SILVA, Denise. Toward a global idea of race. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2007.

FERREIRA DA SILVA, Vicente. Obras Completas: Transcendência do mundo. Organização, introdução geral, bibliografia e notas Rodrigo Petronio. São Paulo: Editora É, 2009-2010.

FAY, Jennifer. Seeing/loving animals: André Bazin’s posthumanism. Journal of Visual Culture, v. 7, n. 1, pp. 41-64, 2008.

FERRO, Marc. Cinema e história. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2012.

FLUSSER, Vilém. Pós-história: Vinte instantâneos e um modo de usar. São Paulo: É Realizações, 2019.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da Caixa Preta. R. Petronio; R. Maltez Novaes (org.). São Paulo: Editora É, 2018a.

FLUSSER, Vilém. Natural:mente: vários acessos ao significado da natureza. São Paulo: Duas Cidades, 1978.

FOSTER, Hal. Recodificação: arte, espetáculo, política cultural. Tradução Duda Machado. São Paulo: Casa Editorial Paulista, 1996.

FOUCAULT, Michel. O governo de si e dos outros. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.

FUKUYAMA, Francis. Nosso futuro pós-humano: Consequências da revolução da biotecnologia. Rio de Janeiro: Rocco, 2003.

GILSON, Etienne. Deus e a Filosofia. Tradução Aída Macedo. Lisboa: Edições 70, 2002.

GIUCCI, Guillermo; MONTEIRO, M. C.; PINHO, Davi. Eros, Tecnologia, Tran-sumanismo: figurações culturais contemporâneas. Rio de Janeiro: Caetés, 2015.

GUNNING, Tom. The world in its own image. In: ANDREW, Dudley (org.). Opening Bazin. Oxford: Oxford University Press, 2011.

HARAWAY, Donna. Simians, cyborgs and women: The reinvention of nature. Abingdon: Routledge, 1990.

HARAWAY, Donna. The companion species manifesto: Dogs, people, and significant otherness. 2. ed. Chicago: Prickly Paradigm, 2003.

HARAWAY, D. When species meet. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2008.

HARAWAY, Donna. O manifesto das espécies companheiras – cachorros, pessoas e alteridade significativa. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.

HARAWAY, Donna; KUNZRU, Hari; TADEU, Tomaz. Antropologia do ciborgue: As vertigens do pós-humano. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

HEIDEGGER, Martin. Carta sobre o humanismo. In: Conferências e escritos filosóficos. Tradução Ernildo Stein. São Paulo: Abril Cultural, 1973.

JEONG, Seung-Hoon. Animals – an adventure in Bazin’s ontology. In: ANDREW, Dudley (org). Opening Bazin. Oxford: Oxford University Press, 2011.

KURZWEIL, Ray. The age of spiritual machines: When computers exceed human intelligence. London: Penguin Books, 2000.

KURZWEIL, Ray. Como criar uma mente: os segredos do pensamento humano. Tradução Marcello Borges. São Paulo: Aleph, 2014.

KURZWEIL, Ray. A singularidade está próxima: quando os humanos transcendem a biologia. São Paulo: Itaú Cultural/Iluminuras, 2019.

LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos: Ensaio de antropologia simétrica. São Paulo: 34 Letras, 1994.

LEVINAS, Emmanuel. Totalidade e infinito. Tradução José Pinto Ribeiro. Lisboa: Edições 70, 1988.

MARGULIS, Lynn; SAGAN, Dorion. O que é vida? Tradução Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

MARITAIN, Jacques. Sete lições sobre o ser. São Paulo: Loyola, 2005.

MARTINS, Hermínio. Experimentum humanum: civilização tecnológica e condição humana. Belo Horizonte: Fino Traço, 2018.

MATURANA, Humberto. A ontologia da realidade. Org. e tradução Cristina Magro, Miriam Graciano e Nelson Vaz. Belo Horizonte: UFMG, 2014.

MBEMBE, Achille. Crítica da razão negra. Antígona, 2014.

MERQUIOR, José Guilherme. O Marxismo ocidental. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1987.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Tradução: Eliane Lisboa. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.

MORTON, Timothy. O pensamento ecológico. Tradução: Renato Prelorentzou. São Paulo: Quina, 2023.

PARIKKA, Jussi. Insect Media: an archeology of animals and technology. Michigan, MI: University of Minnesota Press, 2010.

PASSMORE, John. A perfectibilidade do homem. Rio de Janeiro: Topbooks, 2004.

PETRONIO, Rodrigo. Jamais fomos humanos: antropofania, desejo e transumanismo. In MONTEIRO, Maria Conceição; GIUCCI, Guillermo; PINHO, Davi. Eros, tecnologia, transumanismo: figurações culturais contemporâneas. Rio de Janeiro: Caetés, 2015.

PETRONIO, Rodrigo. Mesons: Ontologia. Tese de Doutorado, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Centro de Educação e Humanidades, Instituto de Letras. Rio de Janeiro, 2015.

PETRONIO, Rodrigo. Abismos da leveza: por uma filosofia pluralista. São Paulo: Editora É, 2022.

PETRONIO, Rodrigo. Cosmology and mesology: Alfred North Whitehead and the plurality of worlds. In DAVID, Andrew, TEIXEIRA, Maria-Teresa, SCHWARTZ, Wm. Andrew (Editors). Process cosmology: New integrations in science and philosophy. London: Palgrave Macmillan, 2022.

PETRONIO, Rodrigo. Pensar o abyssal: Posfácio. In MORTON, Timothy. O pensamento ecológico. Tradução: Renato Prelorentzou. São Paulo: Quina, 2023, p. 237-248.

PETRONIO, Rodrigo. Oceanos: a topologia entre os continentes e as margens da terra. São Paulo: Global, 2025 (no prelo).

PRECIADO, Beatriz. Multidões queer: notas para uma política dos “anormais”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 19, n 1, 2011. Também disponível em https://www.scielo.br/j/ref/a/yvLQcj4mxkL9kr9RMhxHdwk/.

PRIEST, Graham. Logic: A very short introduction. 2. ed. Oxford: Oxford University Press, 2017.

READ, Stephen. Homens carecas para sempre. In: Repensando a lógica: Uma introdução à filosofia da lógica. Tradução: Abílio Rodrigues Filho. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

ROSENBLUM, Bruce; KUTNER, Fred. O enigma quântico: o encontro da física com a consciência. Rio de Janeiro: Zahar, 2017.

ROVELLI, Carlo. O abismo vertiginoso: Um mergulho nas ideias e nos efeitos da física quântica. Tradução: Silvana Cobucci. Rio de Janeiro: Objetiva, 2021.

SARTRE, Jean-Paul. O existencialismo é um humanismo. Tradução: João Batista Kreuch. São Paulo: Vozes, 2013.

SANTAELLA, Lucia. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.

SANTAELLA, Lucia. Neo-humano: A sétima revolução do sapiens. São Paulo: Paulus, 2022.

SERRES, Michel. O incandescente. Trad. Edgard de Assis Carvalho; Mariza Perassi Bosco. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

SERRES, Michel. A grande narrativa do humanismo: a história da humanidade – um conto iniciático. Tradução António Viegas. Lisboa: Instituto Piaget, 2008.

SLOTERDIJK, Peter. Regras para o Parque Humano: Uma Resposta à Carta Sobre o Humanismo de Heidegger. Tradução José Oscar de Almeida Marques. São Paulo: Estação Liberdade, 2000.

VACCHE, Angela Della. The difference of cinema in the system of the arts. In: ANDREW, Dudley (org). Opening Bazin. New York: Oxford University Press, 2011.

WOLFE, Cary. What is posthumanism? Minneapolis: University of Minnesota Press, 2010.

XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. São Paulo: Paz & Terra, 2021.

ŽIŽEK, Slavo; MILBANK, John. A monstruosidade de Cristo: paradoxo ou dialética? São Paulo: Três Estrelas, 2014.

Published

2025-03-19 — Updated on 2025-03-21

Versions

How to Cite

Oliveira, L. S., Ferraz, E., Ayuri, B., Escobar, G., Netto de Sá e Benevides, M. J., & Petronio, R. (2025). Trans:humanism (h-) and audiovisual: image, mind and quantum theory at the borders of the human. TECCOGS: Revista Digital De Tecnologias Cognitivas, (29-30), 59–95. https://doi.org/10.23925/1984-3585.2024i2930p59-95 (Original work published March 19, 2025)