Quantum consciousness
An analysis based on irreversibility
DOI:
https://doi.org/10.23925/1984-3585.2024i2930p154-168Keywords:
consciousness, quantum, irreversibility, semiotics, complexityAbstract
In recent years, with the advances in artificial intelligence and machine learning, there has been a renewed interest in the subject of consciousness. Our aim in this article is to reflect on this subject from a quantum perspective. Based on the reflections by Ilya Prigogine, Edgar Morin and Jorge de Albuquerque Vieira, together with the philosophy and semiotics of Charles Sanders Peirce (1839-1914), the aim is to observe consciousness as the fruit of erraticism, non-equilibrium, the asymmetry of time and, there-fore, irreversibility. In the end, we conclude that it is from the ruptures caused by life’s experiences that consciousness remakes itself in a semiotic continuum whose purpose is inherent to its self-pheno-geno-organization, that is, finding its new stability in nonequilibrium. Above all, in its expressiveness, consciousness never ceases to be a form of art.
References
ARISTÓTELES. Arte Poética. São Paulo: Martin Claret, 2005.
ECO, Umberto. Obra Aberta, 9. ed. São Paulo: Perspectiva, 2008.
GODFREY-SMITH, Peter. Metazoa: Animal life and the birth of the Mind. New York: Farrar, Strauss and Giroux, 2020.
KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um Xamã Yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
LONGINUS, Cassius. On the sublime. Tradução: W. Hamilton Fyfe.Cambridge, MA: Harvard University Press, 2005.
MATURANA, Humberto; VARELA, Francisco J. A árvore do conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. Tradução: Humberto Mariotti e Lia Diskin. São Paulo: Palas Athena, 2011.
MORIN, Edgar. O método 1: a natureza da natureza. Porto Alegre: Sulina, 2008a.
MORIN, Edgar. O método 2: a vida da vida. Porto Alegre: Sulina, 2005.
MORIN, Edgar. O método 3: o conhecimento do conhecimento. Porto Alegre: Sulina, 2008b.
MORIN, Edgar. O método 4: as ideias – habitat, vida, costumes, organização. Porto Alegre: Sulina, 2008c.
MORIN, Edgar. O método 6: ética. Porto Alegre: Sulina, 2007.
PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. São Paulo: Perspectiva, 2000.
PEIRCE, Charles Sanders. The essential Peirce, v. 1. Bloomington: Indiana University Press, 1992.
PEIRCE, Charles Sanders. The essential Peirce, v 2. Bloomington: Indiana University Press, 1998.
PRIGOGINE, Ilya. As leis do caos. Tradução: Roberto Leal Ferreira. São Paulo: Editora UNESP, 2002.
PRIGOGINE, Ilya. O fim das certezas. São Paulo: Editora UNESP, 2011.
RUSSELL, Stuart. Human compatible: Artificial intelligence and the
problem of control. New York: Viking, 2019
SANTAELLA, Lucia. A teoria geral dos signos. São Paulo: Pioneira, 2000a.
SANTAELLA, Lucia. Estética: de Platão a Peirce. São Paulo: Experimento, 2000b.
SCHILLER, Friedrich. A Educação estética do homem. São Paulo: Iluminuras, 2002.
VIEIRA, Jorge de Albuquerque. Ciência: formas de conhecimento – arte e ciência; uma visão a partir da complexidade, vol. 2. Fortaleza: Expressão, 2007.
WOOLDRIDGE, Michael. Brief history of artificial intelligence: What it is, where we are, and where we are going. Los Angeles, CA: Flatiron, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 TECCOGS: Revista Digital de Tecnologias Cognitivas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta revista oferece acesso livre imediato ao seu conteúdo de acordo com a licença CC BY 4.0, em conformidade com a definição de acesso público do Directory of Open Access Journals (DOAJ).
Ao submeter um texto à TECCOGS, os autores asseguram que o material submetido à avaliação e eventual publicação não infringe de modo algum qualquer direito proprietário ou copyright de outros. Com a submissão, o autor transfere em efetivo os direitos de publicação do artigo para a TECCOGS. A transferência de copyright cobre os direitos exclusivos de publicação e distribuição do artigo, incluindo reimpressões ou quaisquer outras reproduções de natureza similar, além de traduções. Os autores mantém o direito de usar todo ou partes deste texto em trabalhos futuros de sua autoria e de conceder ou recusar a permissão a terceiros para republicar todo ou partes do texto ou de suas traduções. Para republicar números da revista na íntegra, qualquer interessado precisa obter permissão por escrito tanto dos autores como também dos editores da TECCOGS. A TECCOGS por si só pode conceder direitos relativos a emissões de periódicos como um todo.
Imagens com direitos autorais pertencentes a terceiros, que não foram concedidos ao autor do texto, devem ser utilizadas somente quando necessárias à análise e ao argumento da pesquisa, sempre indicando as respectivas fontes e autoria. A TECCOGS dispensa o uso de imagens meramente ilustrativas. Se desejar ilustrar um conceito, o autor deve indicar, em forma de URL ou referência bibliográfica, uma referência em que a ilustração esteja disponível.
---------------------------------------------------------------------------------
This journal offers free immediate access to its content under CC BY 4.0, in accordance with Directory of Open Access Journals' (DOAJ) definition of Open Acess.
When submitting a text to TECCOGS, authors ensure that the material submitted for evaluation and eventual publication does not infringe any proprietary right or copyright. Upon submission, authors effectively transfer the publication rights of the article to TECCOGS. The copyright transfer covers the exclusive rights of publication and distribution of the article, including reprints or any other reproduction of similar nature, in addition to translations. Authors retain the right to use all or parts of the text in future works of their own, as well as to grant or refuse permission to third parties to republish all or parts of the text or its translations. In order to fully republish issues of the magazine, anyone interested must obtain written permission from both the authors and the editors of TECCOGS. TECCOGS alone can grant rights relating to issues of journals as a whole.
Images whose copyright belongs to third parties that have not been granted to the author of the text should be used only when essential for the analysis and argument, always indicating theirs respective sources and authorship. TECCOGS dismisses any use of merely illustrative images. To illustrate a concept, the author must indicate, in the form of a URL or bibliographic reference, a source in which the illustration is available.