THE RELIGIOUS EDUCATION IN FUNDAMENTAL EDUCATION FROM “REFERENCIAL CURRICULAR DO PARANÁ” (PARANÁ – 2018)

Authors

  • André Rocha Cordeiro Graduado e Mestre em História pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Especialista em História, Arte e Cultura pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Integrante do Laboratório de Estudos em Religiões e Religiosidade (LERR/UEM).

DOI:

https://doi.org/10.23925/1980-8305.2020v23i36a1

Keywords:

Religious education, Base Nacional Comum Curricular, Referencial Curricular do Paraná, Paraná.

Abstract

Legally present in Brazilian school curricula, since the Federal Constitution of 1934, Religious Education has assumed different configurations throughout historical periods and their respective legislations. Currently, foreseen in the Federal Constitution of 1988 and the Lei Diretrizes Base da Educação (1996), the curricular component of Religious Education assumed the characteristic of the area of knowledge with the approval of the Base Nacional Comum Curricular - BNCC, on December 20th, 2017. With the approval, it was up to the states of the federation, through the State Secretariats of Education (SEED), to coordinate the works for the construction of curricular documents of the school subjects for each state territory. Thus, this paper aims to analyze the syllabus proposed in the “Referencial Curricular do Paraná” (2018) for the curricular component of Religious Education. To this end, we sought to carry out a brief bibliographical review about Religious Education in Brazil, highlighting the legal frameworks; discuss about the insertion of the discipline in the Base Nacional Comum Curricular - BNCC; and, finally, to analyze the syllabus of the Elementary School, established for Religious Education in the state of Paraná.

Author Biography

André Rocha Cordeiro, Graduado e Mestre em História pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Especialista em História, Arte e Cultura pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Integrante do Laboratório de Estudos em Religiões e Religiosidade (LERR/UEM).

Graduado e Mestre em História pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Especialista em História, Arte e Cultura pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Integrante do Laboratório de Estudos em Religiões e Religiosidade (LERR/UEM).

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.

CUNHA, Luiz Antônio. A entronização do Ensino Religioso na Base Nacional Comum Curricular. Revista Educação & Sociedade – Educ. Soc., Campinas – SP, v. 37, n. 134, p. 266-284, jan./mar. 2016.

DOMINGOS, Marília De Franceschi Neto. Ensino Religioso e Estado Laico: uma lição de tolerância. Revista de Estudos da Religião, São Paulo – SP, p. 45-70, set. 2009.

FREITAS, Eliane Maura Littig Milhomem de. Base Nacional Comum Curricular do Ensino Religioso: primeiro passo para os percursos da aprendizagem dessa área do conhecimento. Revista Último Andar, São Paulo – SP, n. 28, p. 43-58.

IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo demográfico. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pr/pesquisa/23/22107?detalhes=true&indicador=22421. Acesso em: 09/01/2020.

JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Azevedo. História, legislação e fundamentos do Ensino Religioso. Curitiba: IBPEX, 2008.

JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Azevedo; CORRÊA, Rosa Lydia Teixeira; HOLANDA, Ângela Maria Ribeiro. Ensino Religioso: aspectos legal e curricular. São Paulo: Paulinas, 2007.

JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Junqueira. O Ensino Religioso no Brasil: estudo do seu processo de escolarização. EDUCERE – Revista da Educação, Toledo – PR, v. 1, n. 2, p. 3-18, jul./dez. 2001.

KLEIN, Delci Heinle; FRÖHLICH, Marcelo Augusto; KONRATH, Raquel Dilly. Base Nacional Comum Curricular – BNCC: documento em análise. Revista Acadêmica Licencia&acturas, Ivoti, v. 4, n.1, p. 65-70, jan./jun. 2016.

MALVEZZI, Meiri Cristina Falcioni. O Ensino Religioso na Base Nacional Comum Curricular: contribuições para o debate. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Maringá, Maringá – PR, 2019.

OLIVEIRA, Lilian Blanck de ... [et al.]. Ensino Religioso: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2007.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Deliberação nº 03/2018. Curitiba, 2018b. Disponível em: http://www.cee.pr.gov.br/arquivos/File/pdf/Deliberacoes/2018/deliberacao_03_18.pdf. Acesso em: 09/01/2020.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Referencial Curricular do Paraná. Curitiba, 2018a.

PAULY, Evaldo Luis. O dilema epistemológico do ensino religioso. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro – RJ, n. 27, p. 172-182, set./dez. 2004.

PRAZERES, Alexandre de Jesus. Ensino Religioso: A Base Nacional Comum Curricular. Revista de Teologia e Ciências da Religião – Rev. Teo & CR, Recife – PE, v. 6, n. 1, p. 93-106, jan./jun. 2016.

RUEDELL, Pedro. Trajetória do Ensino Religioso no Brasil e no Rio Grande do Sul. Porto Alegra: Sulina; Canoas: Unilassale, 2005.

SANTOS, Elói Correa dos. A lugaridade sagrada indígena guarani Nãndewa do Tekwa xi’inguy da região do Morro do Anhangava em Quatro Barras-PR. 2018. Tese (Doutorado em Geografia) – Programa de Pós-Graduação em Geografia, Universidade Federal do Paraná, Curitiba – PR, 2018.

Published

2020-12-29

How to Cite

Cordeiro, A. R. (2020). THE RELIGIOUS EDUCATION IN FUNDAMENTAL EDUCATION FROM “REFERENCIAL CURRICULAR DO PARANÁ” (PARANÁ – 2018). Último Andar, 23(36). https://doi.org/10.23925/1980-8305.2020v23i36a1