DIGITAL LITERACY IN PANDEMIC PERIOD
A STUDY ABOUT THE PERCEPTION OF PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS REGARDING THE USE OF WHATSAPP AS AN EDUCATIONAL RESOURCE
DOI:
https://doi.org/10.23925/2316-3267.2021v10i3p208-223Keywords:
WhatsApp, Technology, Digital LiteracyAbstract
Considering Education in times of pandemic and the diverse possibilities and challenges of teachers with remote education, this paper aims to bring to the center of discussions the perception of Portuguese language teachers regarding the use of WhatsApp as an educational tool. For this, a bibliographic survey was carried out considering the concepts of Digital Literacy and WhatsApp as an educational tool. As theoretical-methodological processes, this work starts from qualitative research in education, seeking to analyze the speeches of Portuguese language teachers about the needs / possibilities of an effective digital literacy. The results obtained reveal that WhatsApp is considerably used by Portuguese language teachers to interact with students.
Metrics
References
ALVES, A. L.; PORTO, C.; OLIVEIRA, K. E. Educação mediada pelo WhatsApp: uma experiência com jovens universitários. In: SANTOS, E.; PORTO, C. (org.). App-Education: fundamentos, contextos e práticas educativas luso-brasileiras na cibercultura. Salvador: EDUFBA, 2019.
AMORIM, D. C. Potencial pedagógico do aplicativo WhatsApp no ensino de biologia: percepções dos professores: percepções dos professores. Revista Docência e Cibercultura, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 21-42, mai./ago. 2020.
ÁVILA, M. V. D.; ALVES FILHO, E.; CASSIANO, M. Á. Uso dos celulares em aulas de Língua Portuguesa. In: BATISTA JUNIOR, J. R. L. et al (org.). Letramentos e Tecnologias digitais: navegando pela sala de aula da Educação Básica. Vol. 5. Recife: Pipa Comunicação, 2019.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília: MEC/SEF, 2017.
BRASIL. Coronavírus: Brasil. Disponível em https://covid.saude.gov.br/. Acesso em 02 jul. 2021a.
BRASIL. Covid-19. Disponível em http://portal.mec.gov.br/pec-g/33371-cne-conselho-nacional-de-educacao/90771-covid-19. Acesso em 30 jun. 2021b.
BRASIL. CNE aprova diretrizes para escolas durante a pandemia. Disponível em http://portal.mec.gov.br/busca-geral/12-noticias/acoes-programas-e-projetos-637152388/89051-cne-aprova-diretrizes-para-escolas-durante-a-pandemia. Acesso em 30 jun. 2021c.
CANAL TECH. Tudo sobre WhatsApp: história e notícias. Disponível em https://canaltech.com.br/empresa/whatsapp/. Acesso em 01 jul. 2021.
COSCARELLI, C. Alfabetização e Letramento Digital. COSCARELLI, C.; RIBEIRO, A. L. (org.). Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
COSCARELLI, C.; RIBEIRO, A. L. (org.). Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
COUTINHO, I. J.; RODRIGUES, P. R.; ALVES, L. Jogos eletrônicos, redes sociais e dispositivos móveis: reflexões sobre espaços educativos. Obra Digital, Portugal, n.10, p. 1-12, febrero 2016.
FREITAS, M. T. Letramento digital e formação de professores. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 3, p. 335-352, dez. 2010.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GOOGLE PLAY. WhatsApp Messenger. Disponível em https://play.google.com/store/apps/details?id=com.whatsapp&hl=pt_BR&gl=US. Acesso em 01 jul. 2021.
GRANDO, K. B. O letramento a partir de uma perspectiva teórica: origem do termo, conceituação e relações com a escolarização. In: Anais do IX ANPEDSUL, Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul, Caxias do Sul, 2012.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. São Paulo: E.P.U., 2015.
PEREIRA, J. T. Educação e sociedade da informação. In: COSCARELLI, C.; RIBEIRO, A. L. (org.). Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
PRADO, C. O que é cultura digital? In: SAVAZONI, R.; COHN, S. (org.). Cultura Digital.br. Rio de Janeiro: Beco do Azougue Editorial Ltda, 2009.
ROJO, R. Pedagogia dos Multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R.; MOURA. E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
ROJO, R. Entrevista: Por novos e múltiplos letramentos. Revista na Ponta do Lápis, Brasília, ano XII, n. 27, jul. 2016.
SOARES, M. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n.81, p. 143-160, 2002.
XAVIER, A. C. Leitura, texto e hipertexto. In. MARCUSCHI, L. A.; XAVIER, A. C. Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentido. Rio de Janeiro: Lucerna, 2004.
XAVIER, A. C. A era do hipertexto: linguagem e tecnologia. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2009.