DA ESCOLA À UNIVERSIDADE
a resenha crítica como caminho de letramento acadêmico no Ensino Médio
DOI:
https://doi.org/10.23925/2316-3267.2025v14i2p72-85Abstract
This article analyzes the critical review as a strategy for integrating high school students into academic literacy practices within public education. The research was conducted with a third-year class from a state school in the countryside of Alagoas, through a didactic sequence involving critical reading and guided writing. Grounded in studies on sociocultural literacy and academic genres, we investigated how this practice contributes to the development of discursive and authorial competencies. The analysis revealed advances in textual organization, use of connectors, and the construction of a critical voice. We conclude that the critical review, when systematically implemented, fosters discursive autonomy and brings students closer to academic culture.
References
ANTUNES, Irandé. Textualidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BARTON, David; HAMILTON, Mary. Literacy practices. In: BARTON, David; HAMILTON, Mary; IVANIČ, Roz (org.). Situated literacies: reading and writing in context. London: Routledge, 2000. p. 7-15.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias/bncc. Acesso em: 25 jun. 2025.
KLEIMAN, Ângela B. A prática de letramentos no cotidiano escolar: múltiplas formas de ver e viver o conhecimento. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 29, p. 11-29, jan./abr. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/9X5XfZBYJGd3qNVKbkrkLJh. Acesso em: 25 jun. 2025.
KOCH, Ingedore Villaça. O texto e a construção dos sentidos. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2001.
MACHADO DE ASSIS. O espelho: esboço de uma nova teoria da alma humana. In: Papéis avulsos. São Paulo: Ática, 2004.
ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 51, n. 1, p. 95-116, jan./jun. 2009. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8636251. Acesso em: 25 jun. 2025.
STREET, Brian V. Letramento como prática social. Tradução de Magda Soares. 2. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
XAVIER, Antônio Carlos. A resenha crítica como gênero de aculturação acadêmica: aproximações com o campo da educação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 35, e203469, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/GzfGdKfVYfXTgMVqXZMC3Wy. Acesso em: 25 jun. 2025.
Published
Versions
- 2025-12-10 (2)
- 2025-12-01 (1)