Perceptions of professionals coordinating training courses for officers of the fire department and military police of Maranhão in relation to the inclusion of people with disabilities
DOI:
https://doi.org/10.23925/politica.v12i3.67157Abstract
The perceptions of professionals coordinating Officer Training Courses for the Fire Department and Military Police of Maranhão in relation to the inclusion of people with disabilities are addressed. The findings of this study reveal that training courses for BM and PM officers are adjusting to issues involving the physical abilities of people with disabilities, their needs for specialized educational assistance and/or adaptations, their potentials and vulnerabilities. There is still a strong ableist culture that people with disabilities are not able to perform military functions, specifically firefighter and military police. Despite the understanding that not all disabilities are suitable for this context, it is necessary to break with the culture of assistance and the stigma of disability in relation to people with disabilities, especially in the military.
References
ARAÚJO, J. P.; SCHMIDT, A. A inclusão de pessoas com necessidades especiais no trabalho: a visão de empresas e de instituições educacionais na cidade de Curitiba. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 12, n. 2, p. 241-254, maio-agosto, 2006.
BARBOSA, M. L. Desigualdade e desempenho: uma introdução à sociologia da escola brasileira. Belo Horizonte: Argumentum Editora, 2009.
BOTTOMORE, T. As classes na sociedade moderna. Rio de Janeiro. Zahar editores, 1978.
BOWLES, S.; GINTIS, H. Does schooling raise earnings by making people smarter? In: ARROW, K.; BOWLES, S.; DURLAUF, S. (org.). Meritocracy and economic inequality. Princeton: Princeton University Press, 2000. p. 118-136.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2020]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituiçao.htm. Acesso em: 10 mar. 2023.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF: Presidência da República, 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 10 mar. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resumo técnico: Censo da Educação Superior 2014. Brasília, DF: Inep, 2014. Disponível em: http://download.inep.gov.br /download/superior/censo/2009/resumo_tecnico2009.pdf. Acesso em: 10 jan. 2023.
BRASIL. Decreto nº 9.508, de 24 de setembro de 2018. Reserva às pessoas com deficiência percentual de cargos e de empregos públicos ofertados em concursos públicos e em processos seletivos no âmbito da administração pública federal direta e indireta. Brasília, DF: Presidência da República, 2018. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/decreto/d9508.htm. Acesso em: 12 mar. 2023.
CHAHINI, T. H. C. Inclusão de alunos com deficiência na educação superior: atitudes sociais e opiniões de professores e alunos da Universidade Federal do Maranhão. Curitiba: Instituto Memória, 2013.
FONSECA, R. T. M. da. O mercado de trabalho e as leis de ação afirmativa em prol da pessoa portadora de deficiência. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL SOCIEDADE INCLUSIVA, 3., 2004, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, 2004. Disponível em: http://proex.pucminas.br/sociedadeinclusiva/sem3/ricardo_tadeu_marques_fonseca.pdf. Acesso em: 21 jan. 2023.
FRIGOTTO, G. A Educação e formação técnico-profissional frente à globalização excludente e o desemprego estrutural. In: SILVA, H. S. (org.). A escola cidadã no contexto da globalização. Petrópolis: Vozes, 2000. p. 218-238.
FRIGOTTO, G. Prefácio. In: ARAUJO, R. M. de L.; RODRIGUES, D. S. (org.). Filosofia da práxis e didática da educação profissional. Campinas: Autores Associados, 2011.
GRILLO, M. O professor e a docência: o encontro com o aluno. In: ENRICONE, D. et al. (org.). Ser professor. Porto Alegre: Edipucrs, 2002.
GUGEL, M. A. Pessoas com deficiência e o direito ao concurso público: reserva de cargos e empregos públicos, administração pública direta e indireta. Belo Horizonte: Editora RTM, 2009.
KARAGIANNIS, A.; STAINBACK, S.; STAINBACK, W. Fundamentos do ensino inclusivo. In: STAINBACK, S.; STAINBACK, W. Inclusão: um guia para educadores. Tradução Magda França Lopes. Porto Alegre: Artmed, 1999. p. 21-34.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: o que é? Por que? Como fazer? 2. ed. São Paulo: Moderna, 2006.
MANZINI, E. J. Inclusão e acessibilidade. Revista da Sobama, Rio Claro, v. 10, n. 1, p. 31-36, 2005. Suplemento.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e Protocolo Facultativo à Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. Nova Iroque, 2006. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/convencao-sobre-os-direitos-das-pessoas-com-deficiencia. Acesso em: 5 maio 2023.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração de Salamanca sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais. Salamanca, 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 10 set. 2022.
REBELO, P. A pessoa com deficiência e o trabalho. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2008.
RODRIGUES, D. A Educação Física perante a educação inclusiva: reflexões conceptuais e metodológicas. Revista da Educação Física, Maringá, v. 14, n. 1, p. 67-73, 2003.
ROSS, P. R. Educação e trabalho: a conquista da diversidade ante as políticas neoliberais. In: BIANCHETTI, L.; FREIRE, I. M. (org.). Um olhar sobre a diferença: interação, trabalho e cidadania. Campinas: Papirus, 1998.
SASSAKI, R. K. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. Rio de Janeiro: WVA, 2006.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO MARANHÃO. Assessoria de Concursos e Seletivos da Reitoria. Divisão de Operação de Concursos Vestibulares. Edital nº 05/2020-GR/UEMA, de 2020. Processo Seletivo de Acesso à Educação Superior - PAES 2021. São Luís: UEMA, 2020. Disponível em: https://www.uema.br/wp-content/uploads/2020/10/EDITAL-n%C2%BA-05.2020-GR.UEMA-PAES-2021.pdf. Acesso em: 14 jun. 2021.
VILELA, E. M. Alguns determinantes da estratificação dos imigrantes internacionais recentes no mercado de trabalho brasileiro. In: NEVES, J. A. (org.). Educação, trabalho e desigualdade social. Belo Horizonte: Argumentum, 2009.