Inteligência artificial no ensino superior:

uma revisão de literatura sobre desafios e possibilidades no contexto acadêmico

Authors

  • João Batista Bottentuit Junior Universidade Federal do Maranhão
  • Ester Avelar dos Santos Rios Mariz Universidade Federal do Maranhão - UFMA
  • Jéssica Silva Costa Universidade Federal do Maranhão - UFMA
  • Odla Cristianne Patriota Albuquerque Universidade Federal do Maranhão - UFMA

DOI:

https://doi.org/10.23925/politica.v12i3.68116

Keywords:

Ensino superior; , Desafios e possibilidades;, Inteligência Artificial.

Abstract

This article discusses on Artificial Intelligence (AI) in higher education, problematizing how this technology presents itself in the academic context. Its main objective is to reflect on how AI has been integrated into academia, analyzing usage strategies, conceptions related to AI, and the challenges and possibilities of this integration. The methodology used is a systematic literature review, with a survey of scientific productions between January 2021 and June 2024, in two databases: AcademiaEdu and Google Scholar. Topics presented include a brief history of AI, its definition, as well as discussions about AI in higher education from Nascimento et al. (2023), Rodrigues (2023), Peres (2024), among others. The results point to AI as a valuable resource for personalizing learning and supporting pedagogical decisions in higher education. However, they also highlight ethical and legal challenges and the need for teacher training in this technology.

Author Biographies

João Batista Bottentuit Junior, Universidade Federal do Maranhão

Professor do Departamento de Educação II da Universidade Federal do Maranhão – UFMA, São Luís, Maranhão, Brasil; joaobatista@ufma.br. https://lattes.cnpq.br/4828197220419425. https://orcid.org/0000-0002-4432-0271

Ester Avelar dos Santos Rios Mariz, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

[1] Advogada Seccional OAB Maranhão e Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade da Universidade Federal do Maranhão – PGCult/UFMA, São Luís, Maranhão, Brasil; avelar.mariz@hotmail.com. http://lattes.cnpq.br/3397273308623521. https://orcid.org/0009-0004-2765-6111.

Jéssica Silva Costa , Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Pedagoga e Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade da Universidade Federal do Maranhão – PGCULT/UFMA, São Luís, Maranhão, Brasil; silva.jessica@discente.ufma.br. https://lattes.cnpq.br/3835975335681219. https://orcid.org/0009-0007-5992-3474

Odla Cristianne Patriota Albuquerque, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Professora do Colégio Universitário da Universidade Federal do Maranhão – COLUN/UFMA e Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade – PGCult/UFMA, São Luís, Maranhão, Brasil; odla.cpa@ufma.br. https://lattes.cnpq.br/1306845358005042. https://orcid.org/0000-0003-3096-0494.

References

ANGELI, P. H. de; COLODETTE, L; OLIVEIRA, P. H. S. de; SILVA, A. B. da. A Evolução Da Inteligência Artificial E A Substituição Do Trabalho Humano. Ambiente Acadêmico, Cachoeiro de Itapemirim, v. 5, n. 1, p. 7-25, jun. 2019.

BARBOSA, X. de C; BEZERRA, R. F. Breve Introdução À História Da Inteligência ArtificiaL. Jamaxi: Universidade Federal do Acre (UFAC), Acre, v. 4, n. 2, p. 90-97, 02 jun. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/jamaxi/article/view/4730. Acesso em: 15 abr. 2024.

BROILO BARTELLE, L. A inteligência artificial e a educação superior online. Trajetória Multicursos, [S.l.], v. 14, n. 2, p. 3-17, feb. 2023. ISSN 2178-4485. Disponível em: http://sys.facos.edu.br/ojs/index.php/trajetoria/article/view/555. Acesso em: 08 jun 2024.

COSTA JÚNIOR, J. F.; LIMA, F.U. de; LEME, M. D.; MORAES, L. S.; COSTA, J. B. da; BARROS, D. M. de; SOUSA, M. A. De M. A.;OLIVEIRA, L. C. L. de. A inteligência artificial como ferramenta de apoio no ensino superior. Rebena - Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, [S.l.], v. 6, p. 246–269, 2023. Disponível em: https://rebena.emnuvens.com.br/revista/article/view/111. Acesso em: 8 jun. 2024.

COSTA, R.; COSTA, A. L.; CARVALHO, A. A. Utilização do ChatGPT pelos alunos de licenciatura e CTeSP: um estudo exploratório no ensino superior. In: CARVALHO, A. A. A. et al. (org.). 6 Encontro Internacional sobre jogos e mobile learning. Coimbra: Centro de Estudos Interdisciplinares – Universidade de Coimbra, 2024. p. 130-140.

COZMAN, F. G; NERI, H. O que, afinal, é Inteligência Artificial? In: COZMAN, Fábio G; NERI, Hugo; PLONSKI, Guilherme Ari (org.). Inteligência Artificial: avanços e tendências. São Paulo: Instituto de Estudos Avançados, 2021. p. 21-29.

FERNANDES, A. B.; SANTANA, A. C. de A.; ARAÚJO, A. R. S. de; SILVA, M. V. M. da; ROJAS, J. D. S.; SANTOS, C. G. dos. Utilizando Inteligência Artificial para Reduzir a Evasão no Ensino Superior no Brasil. In: Congresso Online Nacional de Pedagogia (PEDCON). Anais. São Luís, 2024. Disponível em: https://www.academia.edu/120007091/UTILIZANDO_INTELIG%C3%8ANCIA_ARTIFICIAL_PARA_REDUZIR_A_EVAS%C3%83O_NO_ENSINO_SUPERIOR_NO_BRASIL. Acesso em: 02 jun 2024.

GALVÃO, T. F.; PEREIRA, M. G. Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração. Epidemiol. Serv. Saúde, Brasília, v. 23, n. 1, p. 183-184, mar. 2014. Disponível em http://scielo.iec.gov.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-49742014000100018&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 28 abr. 2024

NASCIMENTO, C. C.; SILVA, D. S.; BALDERRAMAS, H. A.; XAVIER, J. T. P.; VALENTE, V. C. P. N. Inteligência artificial no ensino superior: da transformação digital aos desafios da contemporaneidade. Bauru-SP: Editora e-Publicar, 2023.

PERES, F. A literacia em saúde no ChatGPT: explorando o potencial de uso de inteligência artificial para a elaboração de textos acadêmicos. Ciência & Saúde Coletiva, v. 29, e02412023, 2024. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/mgdv7bWZ6pnjVYNfrG6HTgh/#2024. Acesso em: 5 jun. 2024.

RODRIGUES, L. Pós-Humanismo e Educação: O Potencial da Inteligência Artificial na Inclusão no Ensino Superior. Revista da UI_IP Santarém, v. 11, n. 4, p. 138-148.. 2023. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/view/35989. Acesso em: 03 jun. 2024.

RUSSEL, S.; NORVIG, P. Inteligência Artificial. 3. Ed. Tradução Regina Célia Simile. Rio de Janeiro: Campos, 2013.

SANTOS, J. C. E. Alan Turing: Cientista Universal. Braga: UMinho Editora, 2018. Disponível em: https://ebooks.uminho.pt/index.php/uminho/catalog/book/5. Acesso em: 15 abr. 2024.

SICHMAN, J. S. Inteligência Artificial e sociedade: avanços e riscos. Estudos Avançados (USP), São Paulo, v. 101, n. 35, p. 37-49, quad. 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/issue/view/11988. Acesso em: 15 abr. 2024.

SOUTO, R. M. A. “O Jogo da Imitação” – histórias da ciência no cinema. Belo Horizonte: Revista Pensar Educação, 2021.

Published

2024-11-30

How to Cite

Bottentuit Junior, J. B., Mariz, E. A. dos S. R. ., Costa , J. S. ., & Albuquerque, O. C. P. . (2024). Inteligência artificial no ensino superior: : uma revisão de literatura sobre desafios e possibilidades no contexto acadêmico . PoliÉtica. Revista De Ética E Filosofia Política, 12(3), 145–171. https://doi.org/10.23925/politica.v12i3.68116