Identification of abuse among health academics

Authors

  • Simone de Melo Costa Universidade Estadual de Montes Claros, Unimontes
  • Orlene Veloso Dias Professora da Universidade Estadual de Montes Claros, Unimontes; Montes Claros, Minas Gerais, Brasil
  • André Costa Alencar Dias Residente em Psiquiatria no Instituto Raul Soares - FHEMIG
  • Thaynara Rocha de Souza Graduada em enfermagem pela Universidade Estadual de Montes Claros, Unimontes. Montes Claros, Minas Gerais, Brasil
  • Daniel de Melo Freitas Advogado Graduado pela Faculdade Santo Agostinho. Montes Claros, Minas Gerais, Brasil.
  • Thalita Thyrza de Almeida Santa Rosa Universidade Estadual de Montes Claros, Unimontes, Minas Gerais, Brasil.
  • Gabriela Pereira Dias Médica da Estratégia de Saúde da Família de Pirapora, MG, Brasil
  • Júlia Duarte Costa Acadêmica de medicina da Universidade Severino Sombra

DOI:

https://doi.org/10.23925/1984-4840.2017v19i3a7

Keywords:

bullying, students, health occupations, universities, violence

Abstract

Introduction: The violence at school is a serious social problem, which also affects higher education institutions. Objective: To identify, among healthcare students, exposure to abuse, the victim and the aggressor positions. Methods: Crosssectional research carried out with quantitative data collected through self-administered questionnaire. Statistical analysis considered the significance level of p<0.05. Results: The study included 202 students of Medicine, Nursing, Dentistry, Physical Education and Biology. A portion (14.9%) was the victim of mistreatment at the university, 3.6% have abused a colleague and 42.1% were observers of violence among colleagues. The highest percentage of victims was among women, students friendless and younger ones (p>0.05). As for the perpetrators, the highest occurrence was among men and the older ones (p>0.05). Conclusion: Were detected situations of violence among college students. It is for the body teachers and university administrators to create opportunities of silence break reflection on the theme, since silence increases the power of the attackers.

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Author Biographies

Simone de Melo Costa, Universidade Estadual de Montes Claros, Unimontes

Professora Mestre em Ciências da Saúde, Doutora em Odontologia - Saúde Coletiva. 

Professora do Mestrado em Cuidado Primário em Saúde  e do Departamento de Odontologia da Universidade Estadual de Montes Claros

Orlene Veloso Dias, Professora da Universidade Estadual de Montes Claros, Unimontes; Montes Claros, Minas Gerais, Brasil

Professora do departamento de enfermagem da Universidade Estadual de Montes Claros, Unimontes;  Montes Claros, Minas Gerais, Brasil.

Enfermeira, Mestre e Doutora em Ciências.

André Costa Alencar Dias, Residente em Psiquiatria no Instituto Raul Soares - FHEMIG

Médico formado pela Universidade Estadual de Montes Claros, Unimontes; Montes Claros, Minas Gerais, Brasil. 

Cursando residência Médica em Psiquiatria do Instituto Raul Soares - FHEMIG

Thaynara Rocha de Souza, Graduada em enfermagem pela Universidade Estadual de Montes Claros, Unimontes. Montes Claros, Minas Gerais, Brasil

Graduada em enfermagem pela Universidade Estadual de Montes Claros, Unimontes. Montes Claros, Minas Gerais, Brasil

Daniel de Melo Freitas, Advogado Graduado pela Faculdade Santo Agostinho. Montes Claros, Minas Gerais, Brasil.

Advogado Graduado pela Faculdade Santo Agostinho. Montes Claros, Minas Gerais, Brasil.

Thalita Thyrza de Almeida Santa Rosa, Universidade Estadual de Montes Claros, Unimontes, Minas Gerais, Brasil.

Professora Mestre e Doutora em Odontologia - Saúde Coletiva. 

Professora do Departamento de Odontologia da Universidade Estadual de Montes Claros, Unimontes

Gabriela Pereira Dias, Médica da Estratégia de Saúde da Família de Pirapora, MG, Brasil

Médica graduada pela Universidade Estadual de Montes Claros, Unimontes. Montes Claros, Minas Gerais, Brasil.

Júlia Duarte Costa, Acadêmica de medicina da Universidade Severino Sombra

Acadêmica de medicina da Universidade Severino Sombra

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Published

2017-11-13

How to Cite

1.
Costa S de M, Dias OV, Dias ACA, Souza TR de, Freitas D de M, Rosa TT de AS, Dias GP, Costa JD. Identification of abuse among health academics. Rev. Fac. Ciênc. Méd. Sorocaba [Internet]. 2017Nov.13 [cited 2024Jul.5];19(3):133-8. Available from: https://revistas.pucsp.br/index.php/RFCMS/article/view/29719

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