Analysis of the impact of the singular therapeutic project on the health service, community and medical education

Authors

  • Maria Carolina Pereira da Rocha Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde
  • Nathalia Braido Francisco Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde
  • Maria Beatriz Cantú Tavares Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde
  • Fábio Miranda Junqueira Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde

DOI:

https://doi.org/10.23925/1984-4840.2023v25a11

Keywords:

Primary Health Care, Learning Health System, Family and Community Medicine, Medical School

Abstract

Introduction: Ratified in 2014 the National Curriculum Guidelines for the Undergraduate Medicine Course, reinforce the need for greater involvement of students in practical scenarios consistent with the Brazilian reality. The development of a Singular Therapeutic Project (PTS) during the Public Health internship is one of the tools used to enhance integration between education, service and community (ITSC). Objectives: To assess the impact of PTS implementation applying the PTS on education, service and the community Methods: Interviews and visits to families and health teams along data collection through Google Forms® to gather feedback from students and teachers. Results: The majority of participants understand the benefits of PTS in learning and as an evaluation tool; the main difficulties cited includes time constraints, lack of connection, and follow-up proposals. Discussion: The findings align with literature data on the potential and difficulties associated with PTS. Conclusion: the development of a therapeutic project has facilitated the integration between education, health services and the community, yet there are points to be reassessed.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução no 3, de 20 de junho de 2014 [Internet]. [acesso em 23 mar. 2020]. Disponível em https://abmes.org.br/legislacoes/detalhe/1609.

Veras RM, Feitosa CCM. Reflexões em torno das Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Medicina a partir da Política Nacional de Promoção da Saúde. Interface (Botucatu). 2019; 23(Supl. 1):e170743. https://doi.org/10.1590/Interface.170743

Relatório Flexner. Análise do ensino médico pela Fundação Carnegie faz um século. Rev Ens Sup Unicamp [Internet]. 2010 [acesso em 8 nov. 2023];1(1):65-76. Disponível em: https://www.revistaensinosuperior.gr.unicamp.br/artigos/analise-do-ensino-medico-pela-fundacao-carnegie-faz-um-seculo

OPAS Brasil. Atenção primária à saúde [Internet]. [acesso em 8 nov. 2023]. Disponível em: https://www.paho.org/pt/topicos/atencao-primaria-saude.

Organização Mundial da Saúde. Constituição da Organização Mundial da Saúde (OMS/WHO) – 1946 [Internet]. [acesso em 8 nov. 2023]. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5733496/mod_resource/content/0/Constitui%C3%A7%C3%A3o%20da%20Organiza%C3%A7%C3%A3o%20Mundial%20da%20Sa%C3%BAde%20%28WHO%29%20-%201946%20-%20OMS.pdf.

Oliveira GN. O projeto terapêutico como contribuição para a mudança das práticas de saúde [dissertação]. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Ciencias Médicas; 2007.

Depole BDF. A produção brasileira sobre Projeto Terapêutico Singular: revisão de escopo [dissertação]. São Carlos: UFSCar; 2018.

Jorge MSB. Apoio matricial, projeto terapêutico singular e produção do cuidado em saúde mental. Texto Contexto Enferm. 2015;24:112-20. https://doi.org/10.1590/0104-07072015002430013.

Carvalho LGP, Moreira MDS, Rézio LA, Teixeira NZF. A construção de um projeto terapêutico singular com usuário e família: potencialidades e limitações. Mundo Saúde. 2012;36:521-5.

Silva AI, Loccioni MFL, Orlandini RF, Rodrigues J, Peres GM, Maftum MA. Projeto terapêutico Singular para profissionais de Estratégia de Saúde da Família. Cogitare Enferm. 2016;21(3):01-08.

Mina ALV. Projeto Terapêutico Singular: a experiência em Saúde Coletiva do curso de Medicina da Universidade Federal do Maranhão na cidade de São Luís [trabalho de conclusão de curso]. São Luís: UFMA; 2018.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Política Nacional de Humanização da Atenção e Gestão do SUS. Clínica ampliada e compartilhada [Internet]. Brasília (DF): Ed. Ministério da Saúde, 2009c [acesso em 8 nov. 2023]. 64 p. (Série B. Textos Básicos de Saúde). Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/clinica_ampliada_compartilhada.pdf

Casarin NP, Elizange P, Lima L, Fedosse JE. Fórum de Humanização: potente espaço para educação permanente de trabalhadores da Atenção Básica. Saúde Debate. 2017;41:718-28. doi: 10.1590/0103-1104201711404, 2017.

Cunha GT. A construção da clínica ampliada na atenção básica [dissertação]. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Ciências Médicas; 2004.

Ribeiro MM, Amaral CFS. Medicina centrada no paciente e ensino médico: a importância do cuidado com a pessoa e o poder médico. Rev Bras Educ Méd. 2008;32(1):90–7. https://doi.org/10.1590/S0100-55022008000100012.

Published

2024-04-03

How to Cite

1.
Rocha MCP da, Francisco NB, Tavares MBC, Junqueira FM. Analysis of the impact of the singular therapeutic project on the health service, community and medical education. Rev. Fac. Ciênc. Méd. Sorocaba [Internet]. 2024Apr.3 [cited 2024May21];25(Fluxo contínuo):e64059. Available from: https://revistas.pucsp.br/index.php/RFCMS/article/view/64059

Issue

Section

Original Article