Analysis of nursing student stress in their academic routine
DOI:
https://doi.org/10.23925/1984-1840.2024v26a33Keywords:
Nursing Students, Universities, Psychological Stress, Mental HealthAbstract
Objective: To assess the intensity of stress factors among nursing students during their academic life. Methods: A quantitative, descriptive, and exploratory study was conducted from June to August 2023 with nursing students from a private and philanthropic higher education institution in the interior of São Paulo, Brazil. The Nursing Student Stress Assessment instrument was used, which consists of sociodemographic data and specific aspects in common situations in the students' routine to quantify the intensity of stress, covering six domains: “Environment”, “Theoretical Activity”, “Practical Activity”, “Communication”, “Time Management”, and “Professional Development”. Data analysis included descriptive and inferential statistics to identify associations between variables. Results: Out of the 66 participants, 43.9% are in the age range of 21 to 25 years; 77.2% are female; with 28.7% enrolled in the 2nd period of the course; where 59% of the interviewees already work; 68.1% reside with their family and 66.6% live in the city of the course. The results of the stress level were stratified by overall classification. The frequency of stress intensity classification indicated a low level in all six domains. There was a significant association in the domains of Environment with two variables: age (p - valor: 0,023) and domicile in Sorocaba (p - valor: < 0,001), also between “Theoretical Activity with Place of Residence” (p - valor: 0,004). Conclusion: The analysis over the periods revealed a favorable outcome, as nursing students manage to maintain an academic routine with a low level of stress, demonstrating effective coping skills in dealing with stressors.
Downloads
Metrics
References
World mental health report: transforming mental health for all. Geneva: World Health Organization; 2022. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO.
Pavan B. 72% dos brasileiros estão estressados no trabalho. Isto É Dinheiro [Internet] 2023 [acesso em 10 out. 2023]. Disponível em: 72% dos brasileiros estão estressados no trabalho, revela pesquisa - ISTOÉ DINHEIRO
Cardoso JV, Gomes CFM, Pereira Junior RJ, Silva DA. Estresse em estudantes universitários: uma abordagem epidemiológica. Rev Enferm UFPE. 2019;13. doi: 10.5205/1981-8963.2019.241547.
Yosetake AL, Camargo IM, Luchesi LB, Donato EC, Teixeira CA. Estresse percebido em graduandos de enfermagem. Rev Eletr Saúde Ment Alcool Drog. 2018;14(2):117-24. doi: 10.11606/issn.1806-6976.smad.2018.000336.
Melo HE, Severian PFG, Eid LP, Souza MR, Sequeira CAC, Souza MGG, et al. Impacto dos sintomas de ansiedade e depressão na autoeficácia percebida em estudantes de enfermagem. Acta Paul Enferm. 2021;34:eAPE01113. doi: 10.37689/acta-ape/2021AO01113.
Brito MCC, Araújo RMBV, Dias MSA, Silva LCC, Rodrigues PV, Moita MP. Análise da ocorrência de estresse entre estudantes de enfermagem. Rev Cofen [Internet]. 2019;10(6):70-8. Disponível em: http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/2391/653.
Hirsch CD, Barlem ELD, Almeida LK de, Tomaschewski-Barlem JG, Lunardi VL, Ramos AM. Fatores percebidos pelos acadêmicos de enfermagem como desencadeadores do estresse no ambiente formativo. Texto Contexto Enferm. 2018;27(1):e0370014. doi: 10.1590/0104-07072018000370014.
Salvi CPP, Mendes SS, Martino MMFD. Profile of nursing students: quality of life, sleep and eating habits. Rev Bras Enferm [Internet]. 2020;73:e20190365. doi: 10.1590/0034-7167-2019-0365
ANDIFES. V Pesquisa Nacional de Perfil Socioeconômico e Cultural dos(as) Graduandos(as) das IFES – 2018 [Internet]. Brasília (DF): Associação Nacional dos Dirigentes das Instituições Federais de Ensino Superior; 2019 [acesso em 10 out. 2023]. Disponível em: https://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2019/05/V-Pesquisa-Nacional-de-Perfil-Socioeconomico-e-Cultural-dos-as-Graduandos-as-das-IFES-2018.pdf
Costa ALS, Polak C. Construção e validação de instrumento para Avaliação de Estresse em Estudantes de Enfermagem (AEEE). Rev esc enferm USP [Internet]. 2009;43(spe):1017–26. doi: 10.1590/S0080-62342009000500005.
Porto MAS, Soares AB. Expectativas e adaptação acadêmica em estudantes universitários. Psicol Teor Prát. 2007;19(1):208-19. doi: 10.5935/1980-6906/psicologia.v19n1p208-219.
Lima RL, Soares MEC, Prado SN, Albuquerque GSC. Estresse do estudante de medicina e rendimento acadêmico. Rev Bras Educ Med. 2016;40(4):678–84. doi: 10.1590/1981-52712015v40n4e01532015.
Fonseca JRF, Calache ALSC, Santos MR, Silva RM, Moretto SA. Associação dos fatores de estresse e sintomas depressivos com o desempenho acadêmico de estudantes de enfermagem. Rev Esc Enferm USP. 2019;53:03530. doi: 10.1590/S1980-220X2018030403530.
Lomba JC, Pan MAGS. Apoio psicológico ao universitário: a expressão do sofrimento em oficinas virtuais. Psicol Educ. 2021;53(2º sem.):76-85. doi: 10.23925/2175-3520.2021i53p76-85
Cardoso BS, Vaez AC, Sá LA, Ribeiro CJN, Alves JAB. Metodologia de ensino e percepção de qualidade de vida e estresse em estudantes de enfermagem do Nordeste do Brasil. RSD. 2021;10(7):e30810716626. doi: 10.33448/rsd-v10i7.16626.
Lima DWC, Gonçalves JS, Azevedo LDS,Vieira AN, Pessa RP, Luis MAV. Sofrimento psíquico dos universitários de enfermagem no contexto da vida acadêmica. Rev Enferm UFSM. 2021;11:e23:1-23. doi: 10.5902/2179769244220.
Padovani RC, Neufeld CB, Maltoni J, Barbosa LNF, Souza WF, Cavalcanti HAF, Lameu JN. Vulnerabilidade e bem-estar psicológicos do estudante universitário. Rev Bras Ter Cogn 2014;10(1):02-10. doi: 10.5935/1808-5687.20140002
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Sinopse do Censo Brasileiro de 2010 [Internet]. Rio de Janeiro: IBGE, 2011 [acesso em 10 out 2023]. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=249230.
Zago L, Santos PL, Scorsolini-Comin F, Santos MA. Funcionamento familiar na perspectiva de jovens universitários: influência de variáveis sociodemográficas e características familiares. Rev Família Ciclos Vida Saúde Contexto Soc [Internet]. 2021 [acesso em 10. out. 2023];9(1):43-54. Disponível em:
https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/refacs/article/view/5195.
Cestari VRF, Barbosa IV, Florêncio RS, Pessoa VLMP, Moreira TMM. Estresse em estudantes de enfermagem: estudo sobre vulnerabilidades sociodemográficas e acadêmicas. Acta Paul Enferm [Internet]. 2017;30(2):190–6. doi: 10.1590/1982-0194201700029.
Barroso SM, Sousa AAS, Rosendo LS. Impacto da solidão na qualidade de vida de universitários de Minas Gerais. Psicol Cienc Prof. 2023;43:e243909. doi: 10.1590/1982-3703003243909.
Lemes MA, Marin MJS, Lazarini CA, Bocchi SCM, Ghezzi JFSA, Higa EFR. Representações sociais de estudantes de enfermagem sobre a avaliação na aprendizagem ativa. Rev Mineira Enferm. 2021;25(1):e1396. doi: 10.5935/1415.2762.20210044.
Oliveira CC, Mendes AVS. Saúde mental do estudante universitário: revisão integrativa. J Health NPEP. 2020;5(1):369-95. doi: 10.30681/252610103549.
Brasil. Ministério da Saúde. Caderno de Atenção Básica. Saúde Mental nº 34 [Internet]. Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2013 [acesso em 10 out. 2023].
Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/cadernos_atencao_basica_34_saude_mental.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista da Faculdade de Ciências Médicas de Sorocaba
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores no momento da submissão transferem os direitos autorais, assim, os manuscritos publicados passam a ser propriedade da revista.
O conteúdo do periódico está licenciado sob uma Licença Creative Commons 4.0, esta licença permite o livre acesso imediato ao trabalho e que qualquer usuário leia, baixe, copie, distribua, imprima, pesquise ou vincule aos textos completos dos artigos, rastreando-os para indexação, passá-los como dados para o software, ou usá-los para qualquer outra finalidade legal.