Evolution of empathy scores of medical students in an institution with a humanist curriculum

Authors

  • Jéssica Rodrigues Borges Leão Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde (PUC-SP)
  • Gabriela Pina Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde (PUC-SP)
  • Priscila Mariana de Castro Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde (PUC-SP)
  • Fernando Antonio de Almeida Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde (PUC-SP)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1984-4840.2024v26a7

Keywords:

Medical Students, Medical Education, Empathy, Health Education, Professionalism

Abstract

Introduction: The medical literature has recorded that among many medical students, as the course progresses, there is a decrease in empathy scores as well as an increase in stress, depressive symptoms, and exhaustion. However, few studies have evaluated how empathy levels behave during graduation, in all years of the course. Objective: To assess how the empathy scores of medical students at the Faculty of Medical and Health Sciences of the Pontifical Catholic University of São Paulo (FCMS of PUC-SP) behave in all academic years. Participants and Methods: This is a quantitative, cross[1]sectional, descriptive, experimental (survey) study. The levels of empathy were evaluated using the student version of the Jefferson Scale (JSPE-S, Jefferson Scale of Physician Empathy - Student version) in 336 of the 633 medical students of the FCMS of PUC-SP, from the first to sixth year. The medical course of FCMS of PUC-SP is humanist, based on active methodologies implanted in 2006. Results: The study observed that the levels of empathy among students from the first to the sixth year of FCMS of PUC-SP remain stable, with values of 121.1 ± 8.0 (mean ± SD). Female participants had higher empathy scores than male students (122.6 ± 6.8 vs 118.2 ± 9.1; p < 0.001). Conclusion: The study observed that the empathy scores of medical students at FCMS of PUC-SP remained stable in all academic years and that female students had higher empathy scores than male students.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Wispé L. The distinction between sympathy and empathy: to call forth a concept, a word is needed. J Pers Soc Psychol. 1986;50(2):314–21. doi: 10.1037/0022-3514.50.2.314.

Decety J, Jackson PL. The functional architecture of human empathy. Behav Cogn Neurosci Rev. 2004;3(2):71–100. doi: 10.1177/1534582304267187.

Hojat M. Empathy in patient care: antecedents, development, measurement, and outcomes. New York: Springer; 2007. 295 p.

Hojat M. Ten approaches for enhancing empathy in health and human services cultures. J Health Hum Serv Adm. 2009;31(4):412–50.

Hojat M, Vergare MJ, Maxwell K, Brainard G, Herrine SK, Isenberg GA, et al. The devil is in the third year: a longitudinal study of erosion of empathy in medical school. Acad Med. 2009;84(9):1182-91. doi: 10.1097/ACM.0b013e3181b17e55.

Paro HB, Daud-Gallotti RM, Tibério IC, Pinto RM, Martins MA. Brazilian version of the Jefferson Scale of Empathy: psychometric properties and factor analysis. BMC Med Educ. 2012;12(1):73. doi: 10.1186/1472-6920-12-73.

Bernardo MO. Autoavaliação da empatia médica não é suficiente: médicos e estudantes podem se beneficiar da perspectiva do paciente para o seu crescimento. Campinas: Universidade Estadual de Campinas; 2019. doi: 10.47749/T/UNICAMP.2019.1089110.

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Câmara de Educação Superior. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina [Internet]. Brasília (DF): Ministério da Educação; 2001 [acesso em: 24 jan. 2024]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES04.pdf.

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Câmara de Educação Superior. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina [Internet]. Brasília (DF): Ministério da Educação; 2014 [acesso em: 24 jan. 2024]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15874-rces003-14&category_slug=junho-2014-pdf&Itemid=30192

Dohms MC. Videogravação de consulta como instrumento docente para ensino da comunicação clínica na atenção primária à saúde [tese]. São Paulo: Universidade de São Paulo; 2018 [acesso em: 24 jan. 2024]. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/5/5169/tde-11092018-134748/

Carrió FB. Entrevista clínica: habilidades de comunicação para profissionais de saúde. Porto Alegre: Artmed, 2012.

Entralgo PL. La relación médico-enfermo: historia y teoría. Alicante. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2012.

Otten H. The theory and practice of Balint group work: analyzing professional relationships. Abingdon: Routledge; 2018.

Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Projeto Pedagógico Medicina. Sorocaba: PUC-SP/FCMS; 2018.

Campos FE, Ferreira JR, Feuerwerker L, Sena RR, Campos JJB, Cordeiro H, et al. Caminhos para aproximar a formação de profissionais de saúde das necessidades da atenção básica. Rev Bras Educ Méd. 2001;25(2):53–9. doi: 10.1590/1981-5271v25.2-007.

Senger MH, Sampaio Neto LF, Vieira MW, Borges GC, Fermozelli JA, Esposito SB, et al. A inserção da mentoria na matriz curricular de um curso de Medicina: relato de experiência. Rev Bras Educ Méd. 2021;45(suppl 1):e104. doi: 10.1590/1981-5271v45.supl.1-20210098.

Comentto. Calculadora amostral [Internet]. São Paulo: Comentto em Pesquisa de Mercado; c2018 [acesso em: 24 jan. 2024]. Disponível em: https://comentto.com/calculadora-amostral/

Hojat M, DeSantis J, Shannon SC, Mortensen LH, Speicher MR, Bragan L, et al. The Jefferson Scale of Empathy: a nationwide study of measurement properties, underlying components, latent variable structure, and national norms in medical students. Adv Health Sci Educ. 2018;23(5):899–920.

Kataoka HU, Koide N, Ochi K, Hojat M, Gonnella JS. Measurement of empathy among Japanese medical students: psychometrics and score differences by gender and level of medical education. Acad Med. 2009;84(9):1192–7. doi: 10.1097/ACM.0b013e3181b180d4.

Roh M-S, Hahm B-J, Lee DH, Suh DH. Evaluation of empathy among Korean medical students: a cross-sectional study using the Korean version of the Jefferson Scale of Physician Empathy. Teach Learn Med. 2010;22(3):167–71. doi: 10.1080/10401334.2010.488191.

Brunfentrinker C, Gomig RP, Grosseman S. Prevalência de empatia, ansiedade e depressão, e sua associação entre si e com gênero e especialidade almejada em estudantes de medicina. Rev Bras Educ Méd. 2021;45(3):e182. doi: 10.1590/1981-5271v45.3-20210177.

Wagner P, Hendrich J, Moseley G, Hudson V. Defining medical professionalism: a qualitative study. Med Educ. 2007;41(3):288–94. doi: 10.1111/j.1365-2929.2006.02695.x.

O’Tuathaigh CMP, Nadhirah Idris A, Duggan E, Costa P, Costa MJ. Medical students’ empathy and attitudes towards professionalism: relationship with personality, specialty preference and medical programme. PLoS One. 2019;14(5):e0215675. doi: 10.1371/journal.pone.0215675.

Silva TT. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica; 2011.

Rego S. Currículo paralelo em medicina, experiência clínica e PBL: uma luz no fim do túnel? Interface (Botucatu). 1998;2(3):35–48. 10.1590/S1414-32831998000200004.

Perim LF, Lima CA, Ventura J, Scarton J, Brum AN, Paula SF. O currículo oculto e sua relevância na educação profissional. Res Soc Dev. 2020;9(2):e101922050. doi: 10.33448/rsd-v9i2.2050

Nascimento HCF, Ferreira Júnior WA, Silva AMTC, Carvalho IGM, Bastos GCFC, Almeida RJ. Análise dos níveis de empatia de estudantes de medicina. Rev Bras Educ Méd. 2018;42(1):152–60. doi: 10.1590/1981-52712018v42n1RB20170057.

Papageorgiou A, Miles S, Fromage M. Does medical students’ empathy change during their 5‑Year MBBS Degree? Educ Health. 2018;31(3):6. doi: 10.4103/efh.EfH_279_17.

Mirani SH, Shaikh NA, Tahir A. Assessment of clinical empathy among medical students using the Jefferson Scale of Empathy-Student Version. Cureus. 2019;11(2):e4160. doi: 10.7759/cureus.4160.

Hojat M, Shannon SC, DeSantis J, Speicher MR, Bragan L, Calabrese LH. Does empathy decline in the clinical phase of medical education? A nationwide, multi-institutional, cross-sectional study of students at DO-granting medical schools. Acad Med. 2020;95(6):911-918. doi: 10.1097/ACM.0000000000003175.

Murphy B. DO vs. MD: How much does the medical school degree type matter? AMA American Medical Association [Internet]. 2024. [acesso em: 24 jan. 2024]. Disponível em: https://www.ama-assn.org/residents-students/preparing-medical-school/do-vs-md-how-much-does-medical-school-degree-type.

Cruess RL. Teaching professionalism: theory, principles, and practices. Clin Orthop. 2006;449:177–85. doi: 10.1097/01.blo.0000229274.28452.cb.

Branco RFGR. O Ensino na perspectiva dos grupos Balint: um espaço de reflexão sobre o encontro do estudante de medicina com seu paciente [dissertação]. Goiânia: Universidade Federal de Goiás; 2001 [acesso em: 24 jan. 2024]. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/6/o/Dissert_-_Rita_Francis_Gonzalez_Y_Rodrigues_Branco.pdf igues_Branco.pdf.

Published

2024-05-29

How to Cite

1.
Leão JRB, Pina G, Castro PM de, Almeida FA de. Evolution of empathy scores of medical students in an institution with a humanist curriculum. Rev. Fac. Ciênc. Méd. Sorocaba [Internet]. 2024May29 [cited 2024Jul.5];26(Fluxo contínuo):e65350. Available from: https://revistas.pucsp.br/index.php/RFCMS/article/view/65350

Issue

Section

Original Article