Endomarketing, organizational culture and satisfaction at work: a study in professional advice from Mato Grosso (Brazil)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/recape.v12i2.51114%20

Keywords:

Internal marketing, Job satisfaction, Organizational culture

Abstract

The present study aims to analyze whether internal marketing positively influences the perceptions of organizational culture and job satisfaction in professional councils in the state of Mato Grosso. To this end, a quantitative survey was carried out, using an electronic questionnaire made available by Google Forms, which was answered by 52 employees, with the sample being 38% men and 62% women. The main results show that internal marketing practices can influence job satisfaction and employees' perceptions about organizational culture.

References

AZEDO, D.; ALVES, M. Práticas de marketing interno nas organizações de saúde e a sua influência na motivação dos colaboradores. Rev. Port. Sau. Pub., Lisboa, v. 31, ed. 2, p. 181-192, 2013.

BARRETO, L. et al. Cultura organizacional e liderança: Uma relação possível? Rev. Adm. (São Paulo), São Paulo, v. 48, n. 1, p. 34-52, Mar. 2013.

BEKIN, S. Endomarketing: Como praticá-lo com sucesso. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2004.

BERRY, L. O funcionário como cliente. Journal of Retail Banking, S.I., p. 33-40, 3 de março de 1981.

BERGAMINE, C.; CODA., R. Psicodinâmica da vida organizacional: Motivação e liderança. 2ª edição. São Paulo: Atlas, 1997.

BRITO, D. ; ALEXANDRE, J. Visão além do alcance: Uma introdução à análise fatorial. Opin. Publica, Campinas, v. 16, n. 1, p. 160-185, Jun, 2010.

CARVALHO, M. et al. Valores e práticas de trabalho que caracterizam a cultura organizacional de um hospital público. Texto contexto - enferm., Florianópolis, v. 22, n. 3, p. 746-753, set, 2013.

CASTILLO-VERGARA, M. et al. Impacto do marketing interno no desenvolvimento da inovação: Co-criação no setor de turismo de La Serena - Chile. Estudo perspectivas. tur. , Cidade Autônoma de Buenos Aires, v. 25, n. 2, p. 203-222, mar, 2016.

CROZATTI, J. Modelo de gestão e cultura organizacional: Conceitos e interações. Cad. estud., São Paulo, n. 18, p. 01-20, Ago, 1998.

BOHNENBERGER, M. C. et al. Marketing Interno: Um modelo de implementação e desenvolvimento. Dimens.empres., Barranquilla, v. 17, n. 1, p. 7-22, mar, 2019.

FRASER, T. Trabalho, fadiga e ergonomia: Introdução à ergonomia industrial: um livro didático para estudantes e gestores (online). Toronto: Wall e Emerson, 1996. Disponível em: <http://www.wallbooks.com/source/fraser.htm>. Acesso em: 15 de novembro de 2019.

FREITAS, M. Cultura organizacional grandes temas em debate. Rev. adm. empres. São Paulo, v. 31, n. 3, p. 73-82, set, 1991.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2019.

HAIR JR., J.F. et al. Análise multivariada de dados. 6 ed. Porto Alegre: Bookman, 2009.

HARRIS, R. Revendo o estresse de enfermagem de acordo com um modelo de estrutura proposta. Advances in Nursing Science. Nova Jersey, v. 11, n. 2, p. 12-28, jan, 1989.

HENNE, D.; & LOCKE, E. Job dissatisfaction: What are the consequences?. International Journal of Psychology. S.I, p. 221- 240, jun, 1985.

Herzberg F, Mausner B, Snyderman B. Motivação no trabalho. Nova York: Wiley, 1959.

KEEGAN, W. Marketing Global. São Paulo: Ed. Pearson, 2005.

KOTLER, P. Marketing para organizações que não visam o lucro. 1º edição. São Paulo: Atlas, 1984.

KOTLER, P.; KARTAJAYA, H.; SETIAWAN, I. Marketing 3.0: as forças que estão definindo o novo marketing centrado no ser humano. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

LARAIA, R. Cultura: um conceito antropológico. 1º edição. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1986.

LINGS, I.; GREENLEY, G. (2010). Orientação para o mercado interno e comportamentos orientados para o mercado. Journal of Service Management. S.I., p. 321-343, 22 de junho de 2010.

MARQUES, C. et al. Marketing interno e satisfação no trabalho em hotéis da Costa Vieira, Natal, Brasil. TMStudies, v. 14, n. Especial Faro, p. 36-42, 2018.

MORAIS, I.; SOARES, A. Impacto do Marketing Interno sobre a Orientação para o Mercado em Empresas Brasileiras. Rev. adm. contemp., Curitiba, v. 20, n. 2, p. 197-215, abr, 2016.

GUERRERO, F et al. El Marketing Interno de las Cooperativas de enseñanza de Andalucia. Comunicação apresentada nas VIII Jornadas Luso-Espanholas de Gestão Cientifica, Porto, 1998.

MARIA, M. et al. Medidas do comportamento organizacional: ferramentas de diagnóstico e gestão. Porto Alegre: Artmed, 2008.

MORGAN, G. Imagens da organização. 1º edição. São Paulo: Atlas, 1996.

NASSAR, P. História e cultura organizacional. Revista Comunicação Empresarial, São Paulo, amo 10, n. 36, 33-40, 2000.

OLIVER, R. L. De onde vem a lealdade do consumidor? Journal of Marketing. S.I, p. 33-44, 1999.

ORTIZ, D.; SALGADO, P.; CAZARES, F. Satisfação no trabalho e comprometimento organizacional: Teste de equivalência de medidas entre o México e os Estados Unidos. Contagem Adm, México, v. 63, n. 2, jun, 2018.

RODRIGUES, A.; QUEIROS, A.; PIRES, C. A influência do marketing interno nas atitudes e comportamentos dos colaboradores: Aplicação a uma organização de cuidados sociais e de saúde. Rev. Port. Sau. Pub., Lisboa , v. 34, n. 3, p. 292-304, out, 2016.

PARAMO, D.; FLORES-HERNANDEZ, C.; DIAZ-DE-LEON, V. Avaliação da satisfação no trabalho em professores do nível básico. Cienc Trab., Santiago, v. 18, n. 57, p. 173-176, dez, 2016.

PIRES, J.; MACEDO, K. Cultura organizacional em organizações públicas no Brasil. Rev. Adm. Pública, Rio de Janeiro, v. 40, n. 1, p. 81-104, fev, 2006.

OLIVEIRA, M. et al. Análise da qualidade dos artigos científicos da área de marketing publicados no Brasil: As pesquisas survey na década de 2000. Rev. eletrôn. adm. (Porto Alegre), Porto Alegre, v. 23, n. 1, p. 54-87, abr, 2017.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2ª edição. Novo Hamburgo: Universidade Feevale, 2013.

SANTOS, J.; GONCALVES, G. Cultura Organizacional, Marketing Interno e Apoio Organizacional Percebido nas Instituições de Ensino Superior Portuguesas. Rev. Psicol. trabalhar órgão., Madrid, v.34, n.1, p.38-41, 2018.

SCHEIN, E. H. Cultura organizacional e liderança. 2ª edição. São Franscico: Jossey Bass, 1992.

SILVA, L. et al. Comprometimento no trabalho e sua relação com a cultura organizacional mediada pela satisfação. Rev. bras. gest. neg., São Paulo, v. 20, n. 3, p. 401-420, Set, 2018.

ZAGO, C. Cultura organizacional: Formação, conceito e constituição. Rev. Ele. Sistemas & Gestão. João Pessoa, v. 8, n. 2 106-117, 2013.

WENG, H. et al . Marketing interno e seus efeitos moderadores entre encontro orientado a serviços e satisfação do paciente. Acta paul. enferm. São Paulo , v. 29, n. 5, p. 506-517, Out, 2016.

Published

2022-05-06