Developing empathy through gamification strategies in a public institution
DOI:
https://doi.org/10.23925/recape.v15i3.62777Keywords:
Public service, Gamification, EmpathyAbstract
Although contributions are found in the literature on the development of social skills, when it comes to the soft skill of empathy there are few findings. Specifically, there are no studies on the feasibility of attitude change through gamification tools. In this study, the requirements that a game should contemplate to develop empathy in the employees of the Olinda City Council are analysed using the Design Science Research method. For this, the first stage of the method - understanding or awareness of the problem - was carried out, which resulted in the definition of the modality of artefact that is intended to be developed: a serious game.
References
Alarcão, M., & Fonseca, S. (2022). Empatia. Em Pilares do método UBUNTU (p. 115–136). IPAV. http://hdl.handle.net/10071/26336
Andrade, T. (2020, agosto 11). Brasil vai mal em ranking de empatia: por que falar em ‘país acolhedor’? IP na Mídia. https://www.ip.usp.br/site/noticia/brasil-vai-mal-em-ranking-de-empatia-por-que-falar-em-pais-acolhedor/
Antunes, H. de J. G., & Pinheiro, P. G. (2020). Linking knowledge management, organizational learning and memory. Journal of Innovation & Knowledge, 5(2), 140–149. https://doi.org/10.1016/j.jik.2019.04.002
Bastos, F. C. C., Borges, F., Mello Neto, A. W. de, Sainz, A. B., Sainz, A. B., & Hemkemeier, L. (2019). Gestão por competência: uma análise das competências sob a perspectiva dos servidores do IBAMA de Santa Catarina. Navus - Revista de Gestão e Tecnologia, 9(1), 74–86. https://doi.org/10.22279/navus.2019.v9n1.p74-86.778
Bathke, D. J., Haigh, T., Bernadt, T., Wall, N., Hill, H., & Carson, A. (2019). Using Serious Games to Facilitate Collaborative Water Management Planning Under Climate Extremes. Journal of Contemporary Water Research & Education, 167(1), 50–67. https://doi.org/10.1111/j.1936-704X.2019.03311.x
Carneiro, L. E. dos S., & Almeida, M. B. (2019). Design Science. Brazilian Journal of Information Science: research trends, 13(3), 68–80. https://doi.org/10.36311/1981-1640.2019.v13n3.07.p68
Chiavenato, I. (2014). Gestão de Pessoas: o novo papel dos recursos humanos nas organizações (4o ed). Editora Manole.
Costa, R. M. da, & Silva, J. V. V. M. DA. (2014). Design Research é uma metodologia de aplicação prática? https://docplayer.com.br/15200683-Design-research-e-uma-metodologia-de-aplicacao-pratica.html
Dallagnol, V. (2016). Como a gamificação pode contribuir no processo da gestão de design [Mestrado, Universidade Federal de Santa Catarina]. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/176717
Davis, M. H. (1983). Self Report Measures for Love and Compassion Research: Empathy INTERPERSONAL REACTIVITY INDEX (IRI).
Deterding, S., Khaled, R., Nacke, L., & Dixon, D. (2011). Gamification: Toward a definition.
Dresch, A., Lacerda, D. P., & Antunes Júnior, J. A. V. (2015). Design Science Research. Bookman.
Dutra, J. S. (2016). Gestão de pessoas: modelo, processos, tendências e perspectivas (2o ed). Atlas.
Eisenberg, N., Eggum, N. D., & Di Giunta, L. (2010). Empathy-Related Responding: Associations with Prosocial Behavior, Aggression, and Intergroup Relations. Social Issues and Policy Review, 4(1), 143–180. https://doi.org/10.1111/j.1751-2409.2010.01020.x
Falcone, E. M. de O., Ferreira, M. C., Luz, R. C. M. da, Fernandes, C. S., Faria, C. de A., D’Augustin, J. F., Sardinha, A., & Pinho, V. D. de. (2008). Inventário de Empatia (I.E.): desenvolvimento e validação de uma medida brasileira. Avaliação Pisicológica, 7(1677–0471), 321–334.
Fleury, M. T. L., & Fleury, A. (2001). Construindo o conceito de competência. Revista de Administração Contemporânea, 5(spe), 183–196. https://doi.org/10.1590/S1415-65552001000500010
Gil, A. C. (2017). Como elaborar projetos de pesquisa (6o ed). Atlas.
Hoffmann, A. M. W. (2018). Gestão do conhecimento e da informação em organizações baseados em inteligência competitiva (Vol. 45, Número 3). http://lattes.cnpq.br/7609135667093837,wanda@ufscar.br.Submetidoem:22/08/2017.Aprovadoem:24/10/2017.Publicadoem:22/02/2018.
Hummel, H. G. K., van Houcke, J., Nadolski, R. J., van der Hiele, T., Kurvers, H., & Löhr, A. (2011). Scripted collaboration in serious gaming for complex learning: Effects of multiple perspectives when acquiring water management skills. British Journal of Educational Technology, 42(6), 1029–1041. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2010.01122.x
Kleiman, F., Meijer, S., & Janssen, M. (2020). A systematic literature review on the use of games for attitude change: Searching for factors influencing civil servants’ attitudes. International Journal of Electronic Government Research, 16(4), 1–20. https://doi.org/10.4018/IJEGR.2020100101
Landers, R. N. (2019). Gamification Misunderstood: How Badly Executed and Rhetorical Gamification Obscures Its Transformative Potential. Journal of Management Inquiry, 28(2), 137–140. https://doi.org/10.1177/1056492618790913
Le Boterf, G. (1995). De la compétence - essai sur un attracteur étrange. In: Les éditions d’organisations. Quatrième Tirage.
Leitão, T., Silva, F., & Xexéo, G. (2021). Análise de métodos de design de jogos sérios sob a ótica da Design Science Research. XX SBGames.
Machado, L., Carlos da Silva Freitas Junior, J., Zanela Klein, A., & Sabino de Freitas, A. (2013). A Design Research como método de pesquisa de Administração: Aplicações práticas e lições aprendidas.
Moya-Albiol, L., Herrero, S., & Bernal, M. C. S. (2010). Bases neuronales de la empatía. Revista de Neurología, 50(02), 89. https://doi.org/10.33588/rn.5002.2009111
Nunes, I. P., dos Reis Silva, M., Mendel Almeida, T., & Freitas da Silva, E. (2019). Inteligência emocional e suas contribuições para as organizações: estudo de caso em instituições financeiras na zona da mata mineira-MG.
Nussbaum, M. (2013). Fronteiras da justiça: deficiência, nacionalidade, pertencimento à espécie. Martins Fontes.
Oliveira, I. D. D. A. C. DE, & Nascimento, A. M. (2022). Mudança de atitude de servidores públicos através de elementos de gamificação: uma revisão sistemática.
Rieffe, C., Ketelaar, L., & Wiefferink, C. H. (2010). Assessing empathy in young children: Construction and validation of an Empathy Questionnaire (EmQue). Personality and Individual Differences, 49(5), 362–367. https://doi.org/10.1016/j.paid.2010.03.046
Romero, M., Usart, M., & Ott, M. (2015). Can serious games contribute to developing and sustaining 21st century skills? Em Games and Culture (Vol. 10, Número 2, p. 148–177). SAGE Publications Inc. https://doi.org/10.1177/1555412014548919
Sampaio, L. R., Guimarães, P. R. B., Camino, C. P. dos S., Formiga, N. S., & Menezes, I. G. (2011). Estudos sobre a dimensionalidade da empatia: tradução e adaptação do Interpersonal Reactivity Index (IRI). Psico, 42, 67–76.
Thongpapanl, N., Kaciak, E., & Welsh, D. H. B. (2018). Growing and aging of entrepreneurial firms. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 24(6), 1087–1103. https://doi.org/10.1108/IJEBR-03-2018-0135
Vazquez, A. C. S., & Ruas, R. L. (2012). Executive MBA programs: what do students perceive as value for their practices? Revista de Administração Contemporânea, 16(2), 308–326. https://doi.org/10.1590/S1415-65552012000200009
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de Carreiras e Pessoas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
• O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do artigo na revista.
• O(s) autor(es) garante(m) que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s).
• A revista não se responsabiliza pelas opiniões, ideias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es).
• É reservado aos editores o direito de proceder ajustes textuais e de adequação do artigos às normas da publicação.
• Os Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).