The experience of voluntary international mobility – academic or professional – in the development of intercultural skills

Authors

  • Kevin Godoy Universidade Federal de Uberlândia
  • Janaína Maria Bueno Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.23925/recape.v15i1.60937

Keywords:

International academic mobility, Professional international mobility, Intercultural competences

Abstract

The labor market, in its global dimension, requires different professional skills, and intercultural competence has been one of the most important. The objective of this research is to analyze the experience of voluntary international mobility – academic and/or work – in the development of intercultural competences. Using a qualitative, descriptive approach, 9 interviews were conducted with individuals who had experienced international mobility. The relevance of this experience for personal and professional development was verified, contributing to the development of different elements of intercultural competences. The role of intermediary and support institutions is highlighted, from the preparation for the trip until its return.

References

Abbe, A., Gulick, L. M. V., & Herman, J. L. (2007). Cross-cultural competence in Army leaders: a conceptual and empirical foundation. U.S. Study Report, Army Research Institute for the Behavioral and Social Sciences.

Al-Rodhan, N. R.F., & Stoudmann, G. (2006). Definitions of globalization: a comprehensive overview and a proposed definition. Program on the geopolitical implications of globalization and transnational security, 6, 1-21.

Altbach, P. G. (2003). Globalization and the university: myths and realities in an unequal world. Journal of Educational Planning and Administration, 17 (2), 227-247.

Altbach, P. G., & Knight, J. (2007). The internationalization of higher education: motivations and realities. Journal of Studies in International Education, 11 (3-4), 290-305.

Castro, A. A., & Cabral Neto, A. (2012). O ensino superior: a mobilidade estudantil como estratégia de internacionalização na América Latina. Revista Lusófona de Educação, 21 (21), 69-96.

Crowley-Henry, M. (2007). The protean career: exemplified by first world foreign residents in Western Europe. International Studies of Management & Organization, 37 (3), 44-64.

Dicken, P. (2000). Mudança global: mapeando as novas fronteiras da economia mundial. Grupo A-Bookman.

Freitas, M. E. (2009). A mobilidade como novo capital simbólico ou sejamos nômades. Revista Organizações & Sociedade, 16 (49), 247-264, abr./jun.

Gianezini, M. (2022). Governo americano está incentivando vistos de trabalho. Rota Jurídica. 4 de junho de 2022. Recuperado em: 31 de agosto de 2022.

Guedes Neto, M., Avrichir, I., Silva, D., & Figueiredo, C. C. (2016). Adaptação e validação de instrumento de medida de competências interculturais para estudantes universitários brasileiros. REGE – Revista de Gestão, 23, p. 20-30.

Guimarães, P. P. A., Salles, D. M. R., & Lontra, V. H. C. C. (2016). A carreira na visão de repatriados: Um estudo de caso em uma multinacional brasileira do ramo da mineração. Revista Eletrônica de Negócios Internacionais (Internext), 11 (1), 77-90.

Hammer, M. R. (2015). The developmental paradigm for intercultural competence research. International Journal of Intercultural Relations, 48 (1), 12-13.

Inkson, K., Arthur, M. B., Pringle, J., & Barry, S. (1997). Expatriate assignment versus overseas experience: Contrasting models of international human resource development. Journal of World Business, 32 (4), 351-368.

Lewin, R. Introduction: The quest for global citizenship through study abroad. In: Lewin, R. (2009). The handbook of practice and research in study abroad: higher education and the quest for global citizenship. London: Routledge.

Lillyman, S., & Bennett, C. (2014). Providing a positive learning experience for international students studying at UK universities: a literature review. Journal of Research in International Education, 13 (1), 63-75.

Lima, M. C., & Maranhão, C. M. S. A. (2009). O sistema de educação superior mundial: entre a internacionalização ativa e passiva. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 14, 583-610.

Lombas, M. L. S. (2017). A mobilidade internacional acadêmica: características dos percursos de pesquisadores brasileiros. Sociologias, 19, 308-333.

Luce, M. B., Fagundes, C. V., & Mediel, O. G. (2016). Internacionalização da educação superior: a dimensão intercultural e o suporte institucional na avaliação da mobilidade acadêmica. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 21, 317-340.

Luiz, R. C. R., Santos, I. C., & Tadeucci, M. S. R. (2012). A expatriação como estratégia de aprendizagem organizacional e carreira. Revista de Carreiras e Pessoas, 2 (2), 74-84.

Manço, A. A., & Franchi, V. (2002). Compétences interculturelles des jeunes issus de l'immigration: perspectives théoriques et pratiques. Paris: L'Harmattan.

Marrara, T. (2007). Internacionalização da pós-Graduação: objetivos, formas e avaliação. Revista Brasileira de Pós-Graduação, 4 (8), 245-262.

Martins, T. W. (2012). Novas dinâmicas da mobilidade espacial internacional: a rede dos “intercâmbios de trabalho” summer work travel entre Florianópolis e EUA. Dissertação (Mestrado em Geografia), Universidade Federal de Santa Catarina, 211 p.

Melo, J. L. L., Bueno, J. M., & Domingues, C. R. (2021). As dimensões do cross-cultural competence inventory como estruturantes do desenvolvimento de competência intercultural em programas de mobilidade acadêmica internacional. Revista de Gestão e Secretariado, 12 (1), 53-78.

Murphy-Lejeune, E. (2007). Identity, culture and language learning: the benefits of a mobility capital. In: Pearson-Evans, A., & Leahy, A. (ed). Intercultural spaces: Language, culture, identity. New York: Peter Lang Publishing, 219-226.

Oliveira, A. L., & Freitas, M. E. (2017). Relações interculturais na vida universitária: experiências de mobilidade internacional de docentes e discentes. Revista Brasileira de Educação, 22, 774-801.

OPEN DOORS. Institute of International Education. (2022). 2022 - Fast Facts. Recuperado em: https://opendoorsdata.org/fast_facts/fast-facts-2022/.

Pimenta, R. & Duarte, R. G. (2007). O processo de internacionalização de escolas de negócios: o caso da Fundação Dom Cabral. Anais do Encontro Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração, Rio de Janeiro.

Ricupero, R., & Barreto, F. M. (2007). A importância do investimento direto estrangeiro do Brasil no exterior para o desenvolvimento socioeconômico do país. In: Almeida, A. (org.). Internacionalização de empresas brasileiras. 2ª ed. São Paulo: Elsevier, 1-36.

Ross, K. G., Thomson, C. A., Mcdonald, D. P., & Arrastia, M. C. (2009). The development of the CCCI: the cross-cultural competence inventory. Manuscrito apresentado ao Defense Equal opportunity Management Institute (DEOMI), Air Force Base, Florida.

Sadlak, J. (1998). Globalization and concurrent challenges for higher education. In: Scott, P. (org). The Globalization of Higher Education. Buckingham: Open University Press, 100-107.

Sakata, M. G. (2006). A internacionalização da educação superior–uma pesquisa com alunos intercambistas franceses e brasileiros da FEA–Faculdade de Economia Administração e Contabilidade da USP. Brazilian Journal of Latin American Studies, 5 (9), 279-296.

Santos, J. C., & Tomazzoni, E. L. (2015). O programa Summer Work & Travel: as motivações e as visões dos participantes brasileiros sobre intercâmbio nos Estados Unidos. TURYDES: Revista sobre Turismo y Desarrollo local sostenible, 8 (18), 18.

Sartori, F. C., & Santos, M. M. C. D. (2019). Internacionalização, Intercâmbio Acadêmico e Relações de Acolhimento nas Dimensões Singular e Coletiva. Revista Hospitalidade, 16 (1), 23-43.

Spears, E. (2014). O valor de um intercâmbio: mobilidade estudantil brasileira, bilateralismo & internacionalização da educação. Revista Eletrônica de Educação, 8 (1), 151-163.

Stallivieri, L. (2017). Compreendendo a internacionalização da educação superior. Revista De Educação Do Cogeime, 26 (50), 15-36.

Ujitani, E., & Volet, S. (2008). Socio-emotional challenges in international education: Insight into reciprocal understanding and intercultural relational development. Journal of Research in International Education, 7 (3), 279-303.

Published

2025-01-02

How to Cite

Godoy, K., & Bueno, J. M. (2025). The experience of voluntary international mobility – academic or professional – in the development of intercultural skills. Revista De Carreiras E Pessoas, 15(1), 97–117. https://doi.org/10.23925/recape.v15i1.60937