Languages in Transformation
Hybridizations in The Jornal Nacional
DOI:
https://doi.org/10.23925/2764-8389.2022v1i1p126-148Keywords:
transformation, languages, Jornal NacionalAbstract
The objective of this work is to analyze the transformations of the languages of the Jornal Nacional da Globo television news program, in the last 50 years. Over time, the program and its professionals have been transforming radio's brands. Thus, a new identity emerged in the way of narrating and presenting its contents, and with that, the TV news re-signified the program to the public. However, changes in the behavior of professionals led to a pseudo attempt to be more intimate with the public; because they started to be present on social networks and in each of these spaces in an attempt to resinify Jornal Nacional.
References
BARBEIRO, Heródoto; LIMA, Paulo Rodolfo de. Manual de telejornalismo: os segredos da notícia na TV. Rio de Janeiro: Elsevier, 2002.
BECKER, Beatriz. Todos juntos e misturados, mas cada um no seu quadrado: um estudo do RJTV 1ª edição e do Parceiro do RJ. Revista Galáxia, n. 24, p. 77-88, dez. 2012. Disponível em <http://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/download/10161/9428>. Acesso em: 15 jan 2016.
BELTRÃO, Luiz. A Imprensa Informativa, São Paulo, Importada Americana, 1969.
BORELLI; Silvia; PRIOLLI, Gabriel. A Deusa Ferida: por que a Rede Globo não é mais a campeã absoluta de audiência. São Paulo: Summus, 2000.
CARDOSO, Letycia Moreira; CHINELATO, Sabrina Henriques; COUTINHO, Iluska Maria da Silva. As mudanças na bancada do Jornal Nacional. In: 9º Encontro Nacional de História da Mídia. Juiz de Fora. Anais... Juiz de Fora, 2013.
CASOY, Boris. O Zé Bonitinho. Revista Imprensa. ano 5, mar, 1991.
CECHIN, Caroline; TORRES, Carla. O telejornal fala de si mesmo: a autorreferêncialidade na campanha dos 40 anos do Jornal Nacional. Disciplinarum Scientia. Série: Artes, Letras e Comunicação, Santa Maria, v. 11, n. 1, p. 47-60, 2010.
DEPEXE, Sandra Dalcul.; AMARAL, Márcia Franz. Publicidade autorreferêncial do Diário Gaúcho: encenações do produto midiático e do leitor. Em Questão, Porto Alegre, v. 16, n. 1, p. 211-224, jan/jun. 2010. Disponível em: < http://www.seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/download/12980/8748 >. Acesso em: 12 de abr de 2017.
DUARTE, Elizabeth Bastos; CURVELLO, Vanessa. TELEJORNAIS: quem dá o tom?. In: GOMES, Itania Maria Mota (Org). Televisão e realidade. Salvador: EDUFBA, 2009. Disponível em < http://books.scielo.org/id/b3jpx/pdf/gomes-9788523208806-05.pdf>. Acesso em 27 abr 2016.
FAUSTO NETO, Antônio. Midiatização, prática social - prática de sentido. In: Rede Prosul – Comunicação, Sociedade e Sentido, Unisinos, 2006, São Leopoldo. Anais... São Leopoldo, 2006.
FECHINE, Yvana. Performance dos apresentadores do telejornal: a construção do ethos. Revista Famecos. Porto Alegre, n. 36, 2008.
GOMES, Itania Maria Mota. Gêneros Televisivos e modos de endereçamento no Telejornalismo. Salvador: EDUFBA, 2011.
GOMES, Itania Maria Mota. Estabilidade em fluxo: uma análise cultural do Jornal Nacional, da Rede Globo. In: GOMES, Itania Maria Mota (org). Análise de telejornalismo: desafios teórico-metodologicos. Salvador: EDUFBA, 2012.
GUAZINA, Liziane Soares. Jornalismo em busca da credibilidade: A cobertura adversária do Jornal Nacional no Escândalo do Mensalão. 2011. Tese (Doutorado em Comunicação). Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade de Brasília. Brasília, 2011.
GUTMANN, Juliana Freire. Entre tecnicidades e ritualidades: formas contemporâneas de performatização da notícia na televisão. Revista Galáxia, n. 28, dez, p. 108 - 120. 2014. Disponível em < https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/16654/15744>. Acesso em 22 mai 2017.
HAGEN, Sean. A emoção como estratégia de fidelização ao telejornal: um estudo de recepção sobre os laços entre apresentadores e telespectadores do Jornal Nacional. 2009. Tese (Doutorado em Comunicação e Informação). Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2009.
LOREDO, João. Era uma vez... a televisão, São Paulo, Alegro, 2000.
MACHADO, Arlindo. A televisão levada à sério. São Paulo: Ed. Senac, 2000.
MACHADO FILHO, Francisco. TV Digital: uma nova mídia e um novo modo de recepção em uma sociedade em rede. In: XXIX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Anais... Brasília: UnB, 2006. Disponível em: < http://www.portcom.intercom.org.br/pdfs/131490753334826496159012814983563917590.pdf > Acesso em: 20 mar 2018.
MELLO, Christine. Extremidades: experimentos críticos – redes audiovisuais, cinema, performance, arte contemporânea. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2017.
MELLO, Edna. PRF – 3 TV Tupi – Difusora e imagem do dia: o pioneirismo da televisão e do telejornalismo no Brasil. In: VIZEU, Alfredo. MELLO, Edna. PORCELLO, Flávio; COUTINHO, Iluska (Orgs). Telejornal e praça pública: 65 anos de telejornalismo. Coleção Jornalismo Audiovisual. V.4. Florianópolis: Insular, 2015.
MEMÓRIA GLOBO. Jornal Nacional: A notícia faz história. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2004.
PATERNOSTRO, Vera Íris. O texto na TV – Manual de Telejornalismo. Rio de Janeiro. Ed. Campus, 2006.
REZENDE, Guilherme Jorge de. Telejornalismo no Brasil: um perfil editorial. São Paulo: Summus, 2000.
SOUZA, Florentina das Neves de. O Jornal Nacional e as eleições presidenciais de 2002 e 2006, 2007. Tese (Doutorado em Ciência da Comunicação) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
SGORLA, Fabiane, FOSSÁ, Maria Ivete Trevisan. Estratégias e operações de auto-referêncialidade no Telejornalismo. In: VI Encontro Nacional de Pesquisadores em Jornalismo. Anais... São Paulo: Universidade Metodista, 2008.
TOURINHO, Carlos Alberto Moreira. Inovação no Telejornalismo: o que você vai ver a seguir. Vitória, Espaço Livros, 2009.
VARGAS, Heidy. A bancada do Jornal Nacional já não é mais a mesma: reflexões acerca da mise-en-scène na apresentação. In: XXXVIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Anais... Rio de Janeiro: URFJ, 2015. Disponível em: < http://intercom.org.br > Acesso em: 08 set 2016.
Downloads
Published
Versions
- 2023-03-03 (3)
- 2022-08-25 (2)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista da APG
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.