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Bolsonaro Governmment, a Governmment Founded on Fake News?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2764-8389.2022v1i1p76-104

Keywords:

Bolsonaro, State, Government, Fake news, Political paticipation

Abstract

This article aims to discuss the fake news produced, disseminated and boosted within the bolsonarista government. It is not about pointing out the bolsonarista government as the creator of this fake news, but to ascertain how this type of news has often occurred in this period. The article is divided into two parts: at first, we will identify what kind of fake news is verified trying to categorize this fake news propagated within the bolsonarist a government according to scholars and researchers in the field. The second part is dedicated to the analysis of the fakes news themselves identifying the targets of these news talks and their repercussions. The methodology and research techniques focused on: a) Identify "fake news" and its authors, through categories predefined by other scholars that can assist in the identification of "fake news" disseminated "within the government", from then on we work with the definition previously conceptualized by researchers in the area; b) The instruments used for the collection of data and information that served to carry out the research were extracted from journalistic articles of traditional communication vehicles, both, as well as from research conducted by institutions of excellence such as Reuters Institute Digital News Report and DataSenado institute of research of the Brazilian National Congress. And finally, the results found present themselves as a complex relationship between government and segments of society that promoted fake news produced by supporters, parliamentarians and members of the Bolsonaro government published on their social networks and confirmed their falsehood by fact-checking agencies with the Lupa Agency followed by rigorous political analysis.

Author Biography

Marcelo Maurício de Morais, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Formação Acadêmica: Doutorando em Ciências Sociais (PUC-SP); Mestre em Ciências Sociais (PUC-SP), Pós-graduado (especialização) em História, Sociedade e Cultura pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Pós-Graduando em Ciência Política pela Escola de Sociologia e Política de São Paulo (FESPSP- trancado) e, graduação em Ciências Sociais pelo Centro Universitário Assunção (2009). Qualificação profissional: Atuação na coordenação Pedagógica do Ensino Superior na área de Serviço Social, com mais de 10 anos de experiência na área educacional como professor do Ensino Superior, Médio, Profissionalizante e Curso Pré-Vestibular nas disciplinas de Política Social I, Introdução à Sociologia, Sociologia Contemporânea e Economia Política, Sociologia das Organizações, Ética e Responsabilidade Social e Filosofia nos Cursos de Serviço Social, Direito e Administração. Docente em Sociologia, Geografia Humana, Filosofia e Coordenador em Cursinho Popular Pré-Universitário. No Ensino Médio atua como Professor de Sociologia e História. Professor responsável pelas pastas de Antropologia Jurídica, Ciência Política e Sociologia Geral e Jurídica no curso de Direito do Grupo Educacional Uniesp, Unidade Centro Velho São Paulo de 2011 a 2014. Secretário Estadual de Formação Política e Social do Partido Trabalhista Nacional. Professor dos Cursos de Gestor de Projeto Social e Educador Social no SENAC-SP como prestador de serviço. Leciona nos cursos de Agente Cultural e Agente de Desenvolvimento Socioambiental da Obra Social Dom Bosco - Itaquera. Participação em entrevistas feitas em veículos de mídia virtual debatendo assuntos referentes à política nacional. Bem como participação em mesas redondas, Congressos e Seminários Nacionais e Internacionais de Ciência Política e Sociologia. Atualmente presta consultoria política a partidos, candidatos e empresas como também identifica e analisa editais públicos e privados nacionais e internacionais com aderência a causa de Ongs; elabora projetos e faz a submissão destes editais, com ênfase no território apontado pelo edital. Apontamento de características econômicas e sociais da comunidade bem como, identifica a vulnerabilidade social das famílias segundo dados de órgãos oficiais legitimando dessa forma o projeto. Preenchimento de planilha de gestão de projetos, avaliação, correção, monitoramento e análise de impacto social do projeto identificando a melhoria da qualidade de vida do público alvo que passou pelo projeto social. Preenchimento de formulários, e afins e envio para futuros parceiros e captação de recursos.

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Published

2022-07-31 — Updated on 2022-08-25

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