Pedagogies of pro-vaccine memes in the context of the Covid-19 Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1982-6672.2023v16i46p47-67

Keywords:

Educational Technology, memes, vaccination, Covid-19 Pandemic

Abstract

Memes are at the center of the mediation of public debate in our time and have been widely used in the context of the Covid-19 pandemic, especially in pro-vaccination campaigns. In this context, the article sought to answer the question: what pedagogies were constructed through the language of memes in vaccination campaigns against covid-19 in Brazil? The objective was to analyze pedagogies produced through internet memes in official vaccination campaigns, in order to highlight present narratives, discourses, senses and meanings. The method used was qualitative, descriptive and analytical. The analysis method was content analysis. The study concluded that the appropriations and replications of memes about vaccines articulate a repository on various topics that mobilize and generate different important pedagogical discourses for scientific dissemination that articulate and mediate network narratives.

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Author Biographies

Kaio Eduardo de Jesus Oliveira, SEDUC-SE

Professor Adjunto no Centro de Cultura, Linguagens e Tecnologias Aplicadas- CECULT da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia-UFRB. Doutor em Educação pela Universidade Tiradentes (Bolsa PROSUP/CAPES). Estágio doutorado sanduíche na Universidade Aberta de Portugal - UAB PT (Bolsa PDSE - 2017). Mestre em Educação pela Universidade Tiradentes (2015). Graduado em Geografia pela Universidade Tiradentes (2012). Lattes: http://lattes.cnpq.br/3068130562799977.

Edvaldo Souza Couto, UFBA

Possui pós-doutoramento em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Doutorado em Educação (UNICAMP), Mestrado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) e graduação em Licenciatura Plena em Filosofia pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). É professor Titular na Universidade Federal da Bahia (UFBA), no Departamento de Educação II. É professor permanente no programa de pós-graduação em Educação. Lattes: http://lattes.cnpq.br/0777871871325302.

Cristiane de Magalhães Porto, UNIT

Doutora Multidisciplinar em Cultura e Sociedade - UFBA. Mestrado em Letras e Linguística UFBA. Pós-Doutora em Educação - Proped - UERJ. É professora Titular da Universidade Tiradentes - UNIT, onde atua como docente do Programa de Pós-Graduação, atua como editora científica desta Instituição. Lattes: http://lattes.cnpq.br/3435445286863278.

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Published

2023-05-16