O uso do humor nas campanhas políticas brasileiras: Cultura Visual, Gênero, Educação e Memes

Authors

  • Kauane Moraes Bernardo Universidade Estadual de Maringá
  • João Paulo Baliscei Universidade Estadual de Maringá http://orcid.org/0000-0001-8752-244X

DOI:

https://doi.org/10.23925/1982-6672.2024v17i49p200-220

Keywords:

Visual culture. Gender. Politics. Education. Memes.

Abstract

When we examine the images shared during elections by candidates and their supporters, we are also invited to think about the visual culture that results from this context and what narratives, discourses and stereotypes are created through the use of these images. In this article, we start from the assumption that these narratives teach, directly or indirectly, how a candidate should behave in order to be considered a "good politician". To do this, they use humor and abjection, among other strategies. How does contemporary visual culture visually qualify a candidate? The aim of this article is to analyze memes from the 2022 presidential elections, published by candidates and their supporters, investigating the narratives that these visual elements create. To this end, we drew on Gender Studies and Visual Culture Studies. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AUTOR2; PAULINO, Maria Fernanda de Abreu. Memetizando em Sala de Aula: Memes, Leitura de Imagem e desafios da Educação Contemporânea. Palíndromo, Florianópolis, v.16, n.38, p.01-22, fev.- mai. 2024. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/24471.

BENJAMIN, Walter. (1936) A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Porto Alegre: L&PM, 2018.

CHAGAS, Viktor. A cultura dos memes: aspectos sociológicos e dimensões políticas de um fenômeno do mundo digital. Bahia: Fapex - Edufba, 2020.

CORTÉS, José Miguel G. Hombres de mármol: códigos de representación y estrategias de poder de la masculinidad. Madrid: Editorial Gay y Lesbiana. 2004.

GIROUX, Henry. (1995) Memória e pedagogia no maravilhoso mundo da Disney. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Alienígenas em sala de aula: Uma introdução aos estudos culturais em educação. 11ª ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2013.

HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da cultura visual: transformando fragmentos em nova narrativa educacional. Porto Alegre: Mediação, 2007.

LOURO, Guacira Lopes. Corpos que escapam. Estudos feministas. Brasília, n. 4. ago.- dez. de 2003. Disponível em <http://www.unb.br/ih/his/gefem>. Acesso em fev. 2021.

SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. Tradução: José Rubens Novaes. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

TIBURI, Márcia. Como derrotar o turbotecnomachonazifascismo: ou seja lá o nome que se queira dar ao mal que devemos superar. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

Published

2024-08-30