Gênero, conservadorismo e sucesso eleitoral

análise dos arquétipos femininos em campanhas eleitorais

Authors

  • Rafael Rocha UFPR
  • Luciana Panke UFPR

DOI:

https://doi.org/10.23925/1982-6672.2025v17i51p129-153

Keywords:

Comunicação eleitoral, Mulheres na Política, Comunicação Digital, Eleições 2024

Abstract

In the 2024 municipal elections, the Centrão, the right, and the center-right stood out by dominating most of Brazil’s city halls and municipal councils. Female participation increased but remains far from achieving parity. However, there has been a noticeable rise in the number of conservative women elected. Among these, the article presents an analysis of Priscila Costa (PL), who was elected as the most voted city councilor in Fortaleza, receiving 36,226 votes. An observation of her Instagram posts—based on Panke’s (2016) female archetypes and Rocha’s (2020) elements of the radical right—reveals a communication style aligned with the radical right. Priscila presents herself as a Warrior Woman, a defender of the “traditional family” and conservative values, using nationalist and Christian symbols. The research contributes to the debate on gender, conservatism, and women's electoral success.

Author Biographies

Rafael Rocha, UFPR

PhD candidate in Political Science at the Federal University of Paraná (PPGCP-UFPR). Holds a Master's degree in Communication from the Federal University of Ceará (PPGCOM-UFC), class of 2018. Graduated in Journalism from Estácio University Center of Ceará (2017.1). Was a PIBIC/CNPq Scientific Initiation fellow from August 2015 to July 2016. Currently training as a data analyst (Predictive Analytics). Was also a PIC/ESTÁCIO-FIC Scientific Initiation fellow from August 2016 to July 2017. Currently a researcher at the Research Group on Political Communication and Public Opinion at the Federal University of Paraná (CPOP/UFPR) and at the Research Group affiliated with the Communication and Politics line of the Graduate Program in Communication at UFPR (CEL/UFPR). Former member of the Laboratory for Studies on Politics, Elections, and Media (LEPEM) of the Graduate Program in Sociology at the Federal University of Ceará (UFC). His main interests lie in Political and Electoral Communication. He has been conducting research on the discursive strategies of figures aligned with the radical right during elections in subnational contexts.

Luciana Panke, UFPR

Professora Titular do Departamento de Comunicação da UFPR. Realizou pós-doutorado na linha de Comunicação Política - Universidad Autónoma Metropolitana - sede Cuajimalpa (UAM-México), com pesquisa sobre propaganda eleitoral de mulheres na América Latina - bolsista Capes. A pesquisa resultou no livro "Campañas electorales para mujeres", publicado hoje em três países. Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo, cuja tese gerou o livro "Lula, do sindicalismo à reeleição", publicado em Brasil, Argentina e México). Cursou mestrado em Letras na Universidade Federal do Paraná e graduação em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Premiada nacional e internacionalmente em várias ocasiões, destaca-se em 2016, a escolha como uma das 12 mulheres mais influentes da comunicação política pela The Washington Academy of Political Arts Sciences (EUA) e em 2020 como "Excelência no Ensino na Comunicação Política", Diretoria da Asociación Latinoamericana de Investigadores en Campañas Electorales (ALICE).

http://lattes.cnpq.br/3447103897680398

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Published

2025-10-06

How to Cite

Rocha, R., & Panke, L. (2025). Gênero, conservadorismo e sucesso eleitoral : análise dos arquétipos femininos em campanhas eleitorais . Aurora. Journal of Art, Media and Politics., 17(51), 129–153. https://doi.org/10.23925/1982-6672.2025v17i51p129-153