Intelligence, intuition, and action in Henri Bergson

a path to understanding the artistic creation

Authors

  • Caroline da Silva Lourenzone Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"
  • Maria Ester Martins Silva Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

DOI:

https://doi.org/10.23925/2316-5278.2023v24i1:e61877

Keywords:

Action, Creation, Duration\, Intelligence, Intuition

Abstract

Our goal is to discuss the role of action in the constitution of intelligence and its implications for aesthetic action in Henri Bergson’s philosophy. Human beings, according to the philosopher, are shaped by intelligence; faculty intimately related to a determinist comprehension, so how do we think about the creative action, which is closely linked to the notion of unpredictability, in particular, the artistic creation? The artist, a painter for example, does not know, no matter how much he plans, how his painting will turn out in the end, as well as the moments and actions of his life. With creation, he presents the fluidity of duration, the continuous creation. We will argue that, for Bergson, artistic creation involves a distancing of intelligence and the involvement of another capacity, freed from the needs of action, that is, intuition.

Key-words: Action. Intelligence. Intuition. Duration. Creation.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BERGSON, Henri. A evolução criadora. Trad. Adolfo Casais Monteiro. São Paulo: Ed. UNESP, 2010. BERGSON, Henri. Ensaio sobre os dados imediatos da consciência. Trad. Maria Adriana Camargo Cappello.

São Paulo: Edipro, 2020.

BERGSON, Henri. O pensamento e o movente: ensaios e conferências. Trad. Bento Prado Neto. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

COELHO, Jonas Gonçalves. Bergson: tempo e ação. Discurso, n. 32, p. 133-140, 2001. https://doi. org/10.11606/issn.2318-8863.discurso.2001.38056.

COELHO, Jonas Gonçalves. Consciência e matéria: o dualismo de Bergson. São Paulo: Unesp, 2010. FALCÃO, Maria José Braga. Tempo de arte: a espessura necessária para experiências subjetivas. Educação

& Tecnologia, v. 19, n. 2, p. 40-46, 2014.

FRANÇOIS, Arnaud. Y a-t-il une théorie bergsonienne de l’art? Conferência proferida no In: III SEMINÁ-

RIO BERGSON, evento online ocorrido entre os dias 09 e 11 de agosto de 2021.

LEOPOLDO E SILVA, Franklin. Tempo: experiência e pensamento. Revista USP, v. 2, n. 81, p. 6-17, mar./ mai., 2009a. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i81p06-17.

LEOPOLDO E SILVA, Franklin. Ontologia e liberdade em A evolução criadora: A criação. In: PINTO, D. C. M.; MARQUES, S. T. (Orgs.). Henri Bergson: crítica do negativo e pensamento em duração. São Paulo: Alameda, 2009b. p. 23-33.

MOELLWALD, Marina Cabeda Egger. As tensões temporais em Mrs Dalloway. Florianópolis: [s.n.], 2006.

NUNES, Benedito. O tempo na narrativa. São Paulo: Edições Loyola, 2013.

PAIVA, Rita. Da intuição à imagem como contato de interioridades. In: PINTO, D. C. M.; MARQUES, S. T. (Orgs.). Henri Bergson: crítica do negativo e pensamento em duração. São Paulo: Alameda, 2009. p. 55-74.

RODRIGUES, Paulo César. Introdução à filosofia de Bergson. São Paulo: Editora Unesp Digital, 2022.

Published

2023-11-14

How to Cite

Lourenzone, C. da S., & Silva , M. E. M. (2023). Intelligence, intuition, and action in Henri Bergson: a path to understanding the artistic creation. Cognitio: Revista De Filosofia, 24(1), e61877. https://doi.org/10.23925/2316-5278.2023v24i1:e61877