Contributions of John Dewey's Functionalist Psychology to Cognitive Neuroscience
DOI:
https://doi.org/10.23925/2316-5278.2023v24i1:e62651Abstract
This article aims to reflect on the relationship between John Dewey's instrumentalist epistemology and cognitive neuroscience, based on his critique of traditional psychology. This study analyzes John Dewey's attempt to relate truth to cognition, highlighting his arguments based on the progress of physiology and psychology, the advances in biology and the development of the experimental method. The text presents possibilities for Deweian pragmatism to contribute to cognitive neuroscience, since the author's naturalistic attitude towards human beings and all their functions reinforces that it is the mind that makes decisions and controls behavior. To resolve the antagonisms that surround the history of philosophy, the solution developed by Dewey is what he called the experiential continuum, or continuity theory, an innovative perspective that relates the continuity of action with the environment.
Metrics
References
COSENZA, R. M; GUERRA, L. B. Neurociência e Educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Art- med, 2011.
CUNHA, M. V. da. Democracia e Educação: capítulos essenciais/John Dewey. Trad. Roberto Cavallari Fi- lho. São Paulo: Ática, 2007.
DEWEY, J. A Escola e a Sociedade e a Criança e o Currículo. Lisboa: Relógio D’Água, 2002.
DEWEY, J. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo: uma ex-
posição. São Paulo: Nacional, 1979.
DEWEY, J. Democracia e Educação: Breve Tratado de Filosofia da Educação. São Paulo: Nacional, 1936.
DEWEY, J. The Reflex Arc Concept in Psychology. Psychological Review, v. 3, p. 357-370, 1896. Disponível em: https://brocku.ca/MeadProject/Dewey/Dewey_1896.html. Acesso em: 12 de outubro de 2018.
GOODWIN, J. História da Psicologia Moderna. São Paulo: Cultrix, 2005.
LECLERC, A. Uma introdução a Filosofia da Mente. Curitiba: Appris, 2018.
PANTANO, T; ZORZI, J.L. Neurociência aplicada à aprendizagem. São José dos Campos: Pulso, 2009.
SHOOK, J. R. Os Pioneiros do Pragmatismo Americano. Trad. Fábio M. Said. Rio de Janeiro, RJ: DP&A, 2002.
STROH, G.W. A Filosofia Americana: uma introdução (de Edwards a Dewey). São Paulo: Cultrix, 1968.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.