“Anhedonia”: um conto cubano em perspectiva multirrede-discursiva na formação de professores de espanhol

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1678-460X202339456292

Keywords:

formação de professores de espanhol, proposta multirrede-discursiva, mulher, heterogeneidade discursiva

Abstract

Based on the understanding of the constitutive relationship between language and literature and the powerful role of literature in the formation of the subject, this paper intends to be part of the discussions held by applied linguists and several pedagogical agents regarding the inclusion of literature in curriculum planning in the area of Spanish teacher training. Thus, mobilizing the Discursive-multinetwork Proposal - developed by Serrani (2005, 2014, 2020) - this paper proposes to present the short story “Anhedonia”, by the Cuban Mylene Fernández Pintado, based on discursive-multinetwork criteria and, subsequently, discuss a proposal of language practices that allow to focus, in an articulated way, on the cultural theme: woman and their representation in society, and enunciative alterity as a language-discourse theme, materialized in reported discourse, always aiming at the intercultural training of Spanish teachers.

Keywords: spanish teacher training, discursive-multinetwork proposal, woman, enunciative alterity

Author Biography

Yamilka Rabasa Fernandez, Universidade de Brasília

Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Possui mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade de Brasília (2012), com bolsa do CNPq, e graduação em Letras pela Universidade de Havana (2006). Atua como professora Adjunta do Departamento de Línguas Estrangeiras e Tradução (LET) da Universidade de Brasília (UnB) e como orientadora plena no Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada (PGLA) da mesma instituição. 

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Published

2023-12-27

How to Cite

Rabasa Fernandez, Y. (2023). “Anhedonia”: um conto cubano em perspectiva multirrede-discursiva na formação de professores de espanhol. DELTA: Documentação E Estudos Em Linguística Teórica E Aplicada, 39(4). https://doi.org/10.1590/1678-460X202339456292