As fronteiras do enunciado concreto: Limite Desaparecendo/Limite Desaparecido?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1678-460X202339458582

Keywords:

Enunciado concreto, Limites enunciativos, Projeto discursivo, Cildo Meireles

Abstract

From a dialogic perspective, this paper addresses an utterance related to aesthetic activity to investigate the author’s speech plan's relevance in establishing the utterance boundaries. We analyse Disappearing Element/Disappeared Element (imminent past) (2002), an artwork by Cildo Meireles for the exhibition Documenta 11, as a concrete utterance responsive to its present context. For a general audience, the intervention consists of ice lollies made of pure water sold around Kassel, the city of the exhibition; but, considering other utterances of this discursive chain, the absolute enunciative boundaries of the artwork are revealed beyond buy-and-sell the ice lollies. Through Bakhtin and the Circle’s ideas, such as subjects’ alternance and the specific conclusibility of the utterance, it is possible to consider that the author’s speech plan is fundamental to establishing enunciative boundaries, demonstrating that it is necessary to understand the “speaker will” to identify those boundaries properly. Based on that, we delimited the initial and final boundaries of the concrete utterance. In this case, it may be concluded that such boundaries are more dilated than what can be supposed to its general audience.

References

Amorim, M. (2020). O discurso da dança e o conceito de gênero - alguns elementos de leitura. Bakhtiniana, 15(2), 64-96. https://doi.org/10.1590/2176-457342617

Anjos, M. (2010). A indústria e a poesia: Cildo Meireles. In M. Anjos, Crítica, Moacir dos Anjos, (pp. 63-75). Automatica. https://desarquivo.org/sites/default/files/arte_bra_moacir_dos_anjos_mail.pdf (Acessado 1 de abril, 2023).

Arendt, H. (2007). A condição humana. Tradução Roberto Raposo. Forense Universitária.

Bajtin, M. (1997). Hacia una filosofía del acto ético. De los borradores y otros escritos Tradução Tatiana Bubnova. Anthropos.

Bakhtin, M. (2011). O autor e a personagem na atividade estética. Tradução Paulo Bezerra. In M. Bakhtin, Estética da criação verbal, 6 ed., (pp. 1-192). Wmf Martins Fontes.

Bakhtin, M. (2016). Os gêneros do discurso. Tradução Paulo Bezerra. In M. Bakhtin, Os gêneros do discurso (pp. 11-69). Editora 34.

BBC. (2002). Picture gallery: Documenta 11 art show. BBC News, 14 de junho de 2002. http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/2042059.stm (Acessado 13 de março, 2023).

Bigorna, O. (2019). Entenda Cildo Meireles em 4 passos. Site, 28 de setembro de 2019. https://www.bigornaart.com/entenda-cildo-meireles-em-4-passos/ (Acessado 13 de março, 2023).

Brait, B. (1997). O texto irônico: fundamentos teóricos para leitura e interpretação. Letras. Revista do Mestrado em Letras da UFSM, 15, 11-28. http://www.scielo.br/pdf/ref/v15n1/a12v15n1.pdf (Acessado 13 de março, 2023).

Brait, B. (2009). A palavra mandioca do verbal ao verbo-visual. Bakhtiniana, 1(1), 142-160. http://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/3004/1935 (Acessado 13 de março, 2023).

Brait, B. (2013) Olhar e ler: verbo-visualidade em perspectiva dialógica. Bakhtiniana, 8(2), 43-66. https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/16568 (Acessado 13 de março, 2023).

Brait, B., & Melo, R. (2017). Enunciado / enunciado concreto / enunciação. In B. Brait (Ed.), Bakhtin: conceitos-chave, 5. ed., (pp. 61-78). Contexto.

Cypriano, F. (2002) Cildo Meireles distribui picolés em Kassel. Folha de São Paulo, 25 de maio de 2002. https://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq2505200221.htm (Acessado 13 de março, 2023).

Fabião, E. (2008). Performance e teatro: poéticas e políticas da cena contemporânea. Sala Preta, 8, 235-246. https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57373 (Acessado 13 de março, 2023).

Folha de São Paulo. (2002). Escassez de água é tema de obra de Cildo Meireles exposta em Kassel. 18 de junho de 2002. https://www1.folha.uol.com.br/folha/ilustrada/ult90u24922.shtml (Acessado 13 de março, 2023).

Grillo, S. V. C. (2012). Fundamentos bakhtinianos para a análise de enunciados verbo-visuais. Filologia e Linguística Portuguesa, 14, 233-244. https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/16568 (Acessado 13 de março, 2023).

Lima, A. P. (2008). Visitas técnicas: um processo de “conciliação” escola-empresa. [Tese de doutorado]. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. https://sapientia.pucsp.br/bitstream/handle/14031/1/Anselmo%20Pereira%20de%20Lima.pdf (Acessado 13 de março, 2023).

Magalhães, A. S. (2009). A questão verbo-visual em reportagens de um jornal carioca: uma perspectiva dialógica dos processos de subjetivação. Intercâmbio, 20, 44-63. https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/3535 (Acessado 13 de março, 2023).

Magalhães, A. S., & Kogawa, J. (2019). Pensadores da análise do discurso: uma introdução. Paco Editorial.

Olmos, C. (2006). Enunciado. In P. O. Arán (Ed.), Nuevo diccionario de la teoría de Mijaíl Bajtín (pp. 91-97). Ferreyra Editor.

ONU. (2002). Global Challenge, Global Opportunity. https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/critical_trends_report_2002.pdf (Acessado 13 de março, 2023).

Paula, L de, & Luciano, J. A. R. (2020a). A tridimensionalidade verbivocovisual da linguagem bakhtiniana. Revista Linha D´Água, 33, 105-134. https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/171296/165153 (Acessado 13 de março, 2023).

Paula, L de, & Luciano, J. A. R. (2020b). Filosofia da Linguagem Bakhtiniana: concepção verbivocovisual. Revista Diálogos, 8(3), 132-151. https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/revdia/article/view/10039 (Acessado 13 de março, 2023).

Pinheiro, J. A. C. (2014). [pro]posições da narrativa na obra de Cildo Meireles. [Dissertação de mestrado]. Universidade Federal do Espírito Santo. http://portais4.ufes.br/posgrad/teses/tese_7747_Janayna_Araujo_Costa_Pinheiro_CildoMeireles.pdf (Acessado 13 de março, 2023).

Queijo, M. E. da S. (2022). Corpus e objeto em perspectiva dialógica: uma análise em obras de M. Bakhtin. Bakhtiniana, 17(2), 89-117. https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/56746 (Acessado 13 de março, 2023).

Rivitti, T. S. (2007). A idéia de circulação na obra de Cildo Meireles. [Dissertação de mestrado]. Universidade de São Paulo. https://teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27131/tde-05072009-212931/publico/2353018.pdf (Acessado 13 de março, 2023).

Souza e Silva, M. C. P. (2005). Enunciados interrompidos: são eles inacabados? In B. Brait (Ed.), Bakhtin, Dialogismo e Construção do Sentido, 2. ed., (pp. 169-176). Editora da UNICAMP.

Volóchinov, V. (2017). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução Sheila Grillo & Ekaterina Vólkova Américo. Editora 34.

Volóchinov, V. (2019a). A palavra na vida e a palavra na poesia: para uma poética sociológica (1926). Tradução Sheila Grillo & Ekaterina Vólkova Américo. In V. Volóchinov, A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas (pp. 109-146). Editora 34.

Volóchinov, V. (2019b). Estilística do discurso literário II: a construção do enunciado (1930) (S. Grillo & E. V. Américo, Trans.). In V. Volóchinov, A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas (pp. 109-146). Editora 34.

Published

2023-12-27

How to Cite

da Silva Queijo, M. E., & Gontijo Rosa, C. . (2023). As fronteiras do enunciado concreto: Limite Desaparecendo/Limite Desaparecido?. DELTA: Documentação E Estudos Em Linguística Teórica E Aplicada, 39(4). https://doi.org/10.1590/1678-460X202339458582