Perception of Reading and writing difficulties by students not selected through the Uni-versity entrance exam

Authors

  • Henrique Nunes Marinho Unicamp
  • Inês Signorini Unicamp

DOI:

https://doi.org/10.1590/1678-460x202259479

Keywords:

leitura; escrita; letramento; letramento escolar; ProFIS.

Abstract

This article presents the results of a survey of writing and reading difficulties pointed out by students attending the ProFIS, an affirmative action preparatory course for public high school graduates aiming to enter Unicamp, in the years 2012, 2014, 2016, 2018 and 2020. For this, the answers given to the following question: “What are your difficulties on reading and writing? Be specific”. The systematization and analysis of the students' answers points to a greater occurrence of writing difficulties in relation to reading difficulties. Among the noted writing difficulties, there is a predominance of issues related to the planning and elaboration of the argumentative essay text, with emphasis on the use of punctuation. Among reading difficulties, there is a predominance of difficulty in understanding, from the lexicon to less familiar texts, in addition to lack of attention when reading. These findings are relevant for better understanding of sociolinguistic issues linked to these students, as representatives of minoritized social groups, and to the ways in which they reproduce schooled metapragmatics of writing.

References

Adams, J. B. (2018). ProCorpus: Compilação de um Banco de Dados de Produções Acadêmicas. Relatório 2018 Projeto IC, FAEPEX.

Alves, M. L. (2020) Produções de resumo para publicação em revista internacional por pós-graduandos em Linguística: um estudo de caso. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada). Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2020.

Beninger, K. (2016). Views on the ethics of social media research. In L. Sloan (Ed.), The Sage Handbook of Social Media Research Methods. 1. ed. (pp. 57-73) SAGE Publications Ltd. https://dx.doi. org/10.4135/9781473983847.n5.

Carneiro, A. M., Telles, S. S., Andrade, C. Y., Simões, T. P., Camelo, A. P., Yamaki, M. D., Petropouleas, S., & Bin, A. (2017). A avaliação continuada do Programa de Formação Interdisciplinar Superior da Unicamp (ProFIS): contribuições do estudo longitudinal. In: Caderno de Pesquisa Nepp, no. 85. Acesso em 19.03.2022.

https://www.nepp. unicamp.br/biblioteca/periodicos/issue/view/127/CadPesqNepp85.

Cavalcanti, M. (1986). A propósito de Linguística Aplicada. Trabalhos em Linguística Aplicada, 7, 5-12. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ ojs/index.php/tla/article/view/8639020.

Celani, M. A. A. (2005). Questões de ética na pesquisa em Linguística Aplicada. Linguagem e Ensino, 8(1), 101-122. https://doi. org/10.15210/rle.v8i1.15605.

Gonçalves, L. C. S. (2020). Compilação de um corpus anônimo de textos e excertos produzidos no curso ProFIS. Relatório 2019-2020 Projeto IC, PIBIC-Unicamp.

Guimarães, T., & Szundi, P. T. C. (2020). 30 anos da ALAB: desafios, rupturas e possibilidades de pesquisa em Linguística Aplicada [Entrevista com Marilda do Couto Cavalcanti] Raído, 14(36), 465- 471. https://doi.org/10.30612/raido.v14i36.13241.

Lillis, T., & Scott, M. (2007). Defining academic literacies research: issues of epistemology, ideology and strategy. Journal of Applied Linguistics, 4, 5-32.

Marinho, H. N. (2020). Compilação de um corpus anônimo de textos e excertos produzidos no curso ProFIS. Relatório 2019-2020 Projeto IC, PIBIC-Unicamp.

McEnery, T., & Hardie, A. (2012). Corpus linguistics: method, theory and practice. Cambridge University Press.

Mey, J. L. (2001). Pragmatics: An introduction. Blackwell.

Nelson, M. (2010). Building a written corpus: What are the basics? In A. O’Keefe & M. McCarthy (Eds.), The Routledge Handbook of Corpus

Linguistics (pp. 53-65). Routledge.

Orpinelli Neto, L. L. (2020). A escrita de resumos acadêmicos para

publicação em revista internacional por pós-graduandos em Linguística Aplicada como prática de letramento. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, SP. 146p

Risso, T. A. (2020). Compilação de um corpus anônimo de textos e excertos produzidos no curso ProFIS. Relatório 2019-2020 IC, PIBIC-Unicamp.

Signorini, I. (2008). Metapragmáticas da língua em uso: unidades e níveis de análise. In I. Signorini (Ed.). Situar a lingua[gem] (pp. 117-148). Parábola Editorial.

Signorini, I. (2018) Metapragmáticas da ‘redação’ científica de ‘alto impacto’. Revista do GEL, 14(3), 59-85.

Signorini, I., & Cavalcanti, M., Eds. (1998). Linguística Aplicada e transdisciplinaridade: Questões e perspectivas. Mercado de Letras. Silva, D. N., & Signorini, I. (2021). Ideologies about English as the language of science in Brazil. World Englishes, 40(3), 424-435.

https://doi.org/10.1111/weng.12454.

Silverstein, M. (1993). Metapragmatic discourse and metapragmatic

function. In J. A. Lucy (Ed.), Reflexive Language: Reported Speech and Metapragmatics (pp. 33-58). Cambridge University Press.

Published

2023-09-09

How to Cite

Marinho, H. N., & Signorini, I. (2023). Perception of Reading and writing difficulties by students not selected through the Uni-versity entrance exam. DELTA: Documentação E Estudos Em Linguística Teórica E Aplicada, 38(4). https://doi.org/10.1590/1678-460x202259479