Relations between text and grammar:

understanding textual meaning and the didactic pathway

Authors

  • Matilde Gonçalves Universidade Nova de Lisboa (CLUNL)

DOI:

https://doi.org/10.1590/1678-460X202541170107

Keywords:

text, grammar, meaning construction, didactical pathway

Abstract

This article starts with a reflexion on the possible relationships between grammar and text and how these can affect the construction of meaning(s) in literary texts, and then propose a grid for analysing the mesotextual level, which can be integrated into a didactic pathway that facilitates the development of reading/comprehension skills.

From a theoretical and methodological point of view, in addition to references relating to linguistic studies on text and discourse (Adam, 1992, 2010; Bronckart, 1997), we will also call on works that support a reflection between language/grammar and text (Bulea-Bronckart & Bronckart, 2017; Coutinho, 2012; Jorge,  Piedade & Gonçalves, 2023).

References

Adam, J.-M. (1992). Les Textes: types et prototypes Armand Colin.

Adam, J.-M. (1997). Genres, textes, discours: pour une reconception linguistique du concept de genre. Revue Belge de Philologie et d’histoire, 665-681. https://www.persee.fr/doc/rbph_0035-0818_1997_num_75_3_4188

Adam, J.-M. (2010). Genres, textes, discours: pour une reconception linguistique du concept de genre. Revue Belge de Philologie et d’histoire, 75(3), 665-681. https://doi.org/10.3406/rbph.1997.4188

Adam, J.-M. (2013a). Macro-propositions, séquences et plans de textes : discussion des propositions d’André Avias. Semen- Revue de Sémio- Linguistique Des Textes et Des Discours, 36 https://doi.org/10.4000/semen.9703

Adam, J.-M. (2013b). Problèmes du texte Leçons d’Aarhus Aarhus Universitet. https://cc.au.dk/fileadmin/dac/Arrangementsfoto/Prepub_no_200_-_nov_2013.pdf

Bronckart, J.-P. (2016) «Que faire de la grammaire et comment en faire ? », Pratiques [En ligne], 169-170. http://journals.openedition.org/pratiques/2959; https://doi.org/10.4000/pratiques.2959

Bronckart, J.-P., & Machado, A. R. (2005). De que modo os textos oficinais prescrevem o trabalho do professor? Análise comparativa de documentos brasileiros e genebrinos? Delta, 21-2, 2005, 183-214. https://www.scielo.br/j/delta/a/McBC5FJrYftJ8rT4LG6BVtd/?format=pdf⟨=pt

Bronckart, J.-P. (1997). Activité de language, textes et discours. Pour un interactionnisme socio-discursif Delachaux et Niestlé.

Bulea-Bronckart, E., & Bronckart, J.-P. (2017). La place de la grammaire dans l’enseignement du français. La situation romande et ses implications pour la formation des enseignants. (Presses universitaires du Septentrion (ed.); pp. 23-44). https://doi.org/https://doi.org/10.4000/books.septentrion.15103

Bulea-Bronckart, E. (2009). Types de discours et interpretation de l’agir: le potentiel développemental des figures d’action. Estudos Linguísticos/Linguistic Studies, 3, 135-152. http://fabricadesites.fcsh.unl.pt/clunl/wp-content/uploads/sites/12/2018/02/3f-ecaterina-bulea.pdf

Chevallard, Y. (1985). La transposition didactique: Du savoir savant au savoir enseigné La Pensée Sauvage.

Coseriu, E. (2007). Linguística del texto: Introducción a la hermenêutica del sentido Arco Libros.

Coutinho, M.-A., Gonçalves, M., & Jorge, N. (2019). Ensino de gramática e ensino de texto: interpelações e cruzamentos. Congrés Internacional sobre Ensenyament de la Gramàtica; Universidade Autónoma de Barcelona.

Coutinho, M.-A. (2006). O texto como objecto empírico: consequências e desafios para a lingüística. Veredas (Revista de Estudos Linguísticos - UFJF), 10(1-2), 1-13. http://www.ufjf.br/revistaveredas/files/2009/12/artigo076.pdf

Coutinho, M.-A. (2012). Dos géneros de texto à gramática. DELTA: Documentação de Estudos Em Lingüística Teórica e Aplicada, 28(1), 27-50. https://doi.org/10.1590/s0102-44502012000100002

Coutinho, M.-A. (2019). Texto e[m] Linguística Edições Colibri.

Coutinho, M.-A. (2023). Da gramática ao contexto: um percurso didático. In Gramática e Texto: Contextos, usos e propostas didáticas (pp. 167-188). Colibri | CLUNL. https://doi.org/https://doi.org/10.34619/qrh6-gr07

Dolz, J., Noverraz, M., & Schneuwly, B. (2004). Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In Gêneros orais e escritos na escola (pp. 81-108). Mercado das Letras.

Gonçalves, M., Ribeiros, I., Coutinho, A., Luís, R., Cunha, L., & Jorge, N. (2017). Divulgação da ciência na aula de Português. Atas do 12.o Encontro Nacional da Associação de Professores de Português (ENAPP). https://novaresearch.unl.pt/files/3314893/APP_divulg_ciencia_nas_aulas_de_portugues_CLUNL.pdf

Gonçalves, M., & Jorge, N. (2018). Literacia científica na escola NOVA FCSH - CLUNL. https://blogue.rbe.mec.pt/literacia-cientifica-na-escola-e-book-2204749

Gonçalves, M. (2010). La fragmentation dans la littérature portuguaise contemporaine: indices énonciatifs , configurations textuelles et parcours interprétatifs (ANRT). https://run.unl.pt/handle/10362/115389

Jorge, N., Piedade, B., & Gonçalves, M. (2023). A divulgação da ciência em textos enciclopédicos (ou como partir das práticas de referência para a transposição didática). In Da didática de língua(s) ao seu ensino: Estudos de homenagem ao professor doutor Joaquim Dolz (Graça, L., Gonçalves, M., Bueno, L., Lousada, E.) (pp. 193-210). https://novaresearch.unl.pt/files/75758108/Da_did_tica_de_l_ngua_s_ao_seu_ensino_EBOOKDOI.pdf https://doi.org/10.29327/5328493

Jorge, N. (2019). A síntese como género escolar transdisciplinar. Revista Portuguesa de Educacao, 32(2), 150-170. https://doi.org/10.21814/RPE.15140

Komatsu, E; Wolf, G. (1997). Deuxième cours de linguistique générale (1908-1909) d’après les chaires d’Albert Riedlinger et Charles Patois Pergamon.

Pereira, L. Á., Cardoso, I. & Graça, L. (2013). Para a definição da sequência de ensino como dispositivo para a aprendizagem da escrita: enquadramento teórico e exemplos da prática.le. In Terceras Jornadas Internacionales de Investigación y Prácticas en Didáctica de las lenguas y las literaturas Ediciones GEISE. https://cidtff.web.ua.pt/producao/luisa_alvares_pereira/27-AtasCongInt_DefSeqEnsino_VF.pdf

Saussure, F. de. (2002). Écrits de linguistique générale Éditions Gallimard.

Published

2025-03-29

How to Cite

Gonçalves, M. (2025). Relations between text and grammar:: understanding textual meaning and the didactic pathway. DELTA: Documentação E Estudos Em Linguística Teórica E Aplicada, 41(1). https://doi.org/10.1590/1678-460X202541170107